МОТИВ ПОТОПЕЛЬНИКА В ХУДОЖНІХ ТВОРАХ ДОБИ FIN DE SIECLE

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188705

Ключові слова:

мотив потопельника, європейський живопис, символізм, декаданс

Анотація

Мета статті – проаналізувати особливості вираження мотиву потопельника в художніх творах доби fin de siècle. Методи дослідження складаються з мистецтвознавчих та загальнонаукових. Застосовано компаративний метод для виявлення образно-тематичних паралелей у творах митців різних країн Європи на межі XIX–XX ст.; історико-культурний – для визначення міфопоетичних джерел інспірацій тем та образів; семіотичний метод – для розкриття символіки творів. Наукова новизна полягає у з’ясуванні специфіки художньо-образних рішень жанрового мотиву потопельника та виявленні образно-тематичних паралелей у творах митців країн Європи доби fin de siècle. Висновки. Мотив потопельників у мистецтві fin de siècle сформувався на тлі занепадницьких настроїв, які панували в Європі того часу. Атмосфера розгубленості й розчарування, спричинена руйнуванням сталих світоглядних настанов, викликала в митців загострену меланхолію, що втілювалась на їхніх полотнах у вигляді естетизації смерті як порятунку від буденності світу. Мотив потопельників у мистецтві зазначеного періоду має три ключові іконографічні ізводи: образ Офелії – героїні шекспірівської драми «Гамлет»; образ Леді Шалотт з однойменної поеми А. Теннісона; образ Елейн з Астолату – героїні роману Т. Мелорі «Смерть Артура». Приналежність названих образів до англійської культури свідчить про особливий вплив на мистецтво різних країн доби fin de siècle творчості художників-прерафаелітів. Зіставлення робіт прерафаеліта Дж. Е. Мілле, американського майстра Т. Е. Розенталя та українського художника В. Котарбінського засвідчило, що образ потопельниці з картини останнього знаходиться на межі двох іконографічних ізводів, а саме: Офелії та Елейн з Астолату. Виокремлення сталих іконографічних мотивів у мистецтві «кінця століття», зокрема декадансу й символізму, дало змогу виявити певні взаємозв’язки в мистецтві України, Англії, Франції, Бельгії, Німеччини та США, раніше мало вивчені. Перспективи подальших досліджень пов’язуються з декадансом і символізмом в образотворчому мистецтві України та Європи.

Біографія автора

Ольга Даніїлівна Сосік, Київський університет імені Бориса Грінченка

Аспірантка

Посилання

Drobotiuk, M. (2014). Vilhelm Kotarbinskyi [Wilhelm Kotarbinski]. Kyiv: Ukrainski propilei: Ukrainski pysmennyk [in Ukrainian].

Goch, M. (2011). Motyw śmierci w twórczości malarza Wilhelma Kotarbińskiego [The motifs of death in the work of Wilhelm Kotarbiński]. In Człowiek wobec śmierci na przestrzeni dziejów [Man and death throughout history], Materials from the 7th National Interdisciplinary Session from the cycle History – various perspectives (p. 117). Warszawa: Studenckie Koło Naukowe Historyków Uniwersytetu Warszawskiego [in Polish].

Ivanova I. (2016). Ofeliia i Gamlet v zhivopisi: iskusstvo kak preobrazhenie deistvitelnosti [Ophelia and Hamlet’ fine arts: art as the transformation of reality]. Gorizont gumanitarnogo znaniia, 5, 70-83 [in Russian].

Klianina, E. (2014). Simvoly i obrazy smerti v evropeiskom iskusstve [Symbols and images of death in European Art]. Gumanitarnye vedomosti Tulskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. L. N. Tolstogo, 3 (11), 143-147 [in Russian].

Livshitc, B.K. (2011). Polutoraglazyi streletc [The One and a Half-Eyed Archer]. Moscow: AST : Astel : Poligrafizdat [in Russian].

Matveeva, Iu. (2016). Dekorativnye tkani v mozaikakh Ravenny: semantika i kulturno-smyslovoi kontekst [Decorative Fabrics in the Mosaics of Ravenna: Semantics and their Cultural and Intellectual Context]. Kyiv ; Kharkiv: Dukh і lіtera [in Russian].

Savytska, L. (2014). Henii, kotryi znav shcho robyt [The genius who knew what he was doing]. In M. Drobotiuk, Vilhelm Kotarbinskyi [Wilhelm Kotarbinski] (pp. 19-20). Kyiv: Ukrainsky propilei [in Ukrainian].

Shkolna, O.V. (2007). Tvorchist i mystetsko-pedahohichna diialnist Mykhaila Zhuka v konteksti stanovlennia ukrainskoi shkoly farforu (persha polovyna XX stolittia) [Creativity and artistic and pedagogical activity of Mykhailo Zhuk in the context of a Ukrainian porcelain school’s establishment (the first half of the 20th century)]. (Doctor’s thesis). Lvivska natsionalna akademiia mystetstv, Lviv [in Ukrainian].

Wood, C. (1994). Pre-Raphaelites. London: Booking International [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-30

Як цитувати

Сосік, О. Д. (2019). МОТИВ ПОТОПЕЛЬНИКА В ХУДОЖНІХ ТВОРАХ ДОБИ FIN DE SIECLE. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (41), 233–240. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188705

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ ТА ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО