МОТИВ ПОТОПЕЛЬНИКА В ХУДОЖНІХ ТВОРАХ ДОБИ FIN DE SIECLE
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188705Ключові слова:
мотив потопельника, європейський живопис, символізм, декадансАнотація
Мета статті – проаналізувати особливості вираження мотиву потопельника в художніх творах доби fin de siècle. Методи дослідження складаються з мистецтвознавчих та загальнонаукових. Застосовано компаративний метод для виявлення образно-тематичних паралелей у творах митців різних країн Європи на межі XIX–XX ст.; історико-культурний – для визначення міфопоетичних джерел інспірацій тем та образів; семіотичний метод – для розкриття символіки творів. Наукова новизна полягає у з’ясуванні специфіки художньо-образних рішень жанрового мотиву потопельника та виявленні образно-тематичних паралелей у творах митців країн Європи доби fin de siècle. Висновки. Мотив потопельників у мистецтві fin de siècle сформувався на тлі занепадницьких настроїв, які панували в Європі того часу. Атмосфера розгубленості й розчарування, спричинена руйнуванням сталих світоглядних настанов, викликала в митців загострену меланхолію, що втілювалась на їхніх полотнах у вигляді естетизації смерті як порятунку від буденності світу. Мотив потопельників у мистецтві зазначеного періоду має три ключові іконографічні ізводи: образ Офелії – героїні шекспірівської драми «Гамлет»; образ Леді Шалотт з однойменної поеми А. Теннісона; образ Елейн з Астолату – героїні роману Т. Мелорі «Смерть Артура». Приналежність названих образів до англійської культури свідчить про особливий вплив на мистецтво різних країн доби fin de siècle творчості художників-прерафаелітів. Зіставлення робіт прерафаеліта Дж. Е. Мілле, американського майстра Т. Е. Розенталя та українського художника В. Котарбінського засвідчило, що образ потопельниці з картини останнього знаходиться на межі двох іконографічних ізводів, а саме: Офелії та Елейн з Астолату. Виокремлення сталих іконографічних мотивів у мистецтві «кінця століття», зокрема декадансу й символізму, дало змогу виявити певні взаємозв’язки в мистецтві України, Англії, Франції, Бельгії, Німеччини та США, раніше мало вивчені. Перспективи подальших досліджень пов’язуються з декадансом і символізмом в образотворчому мистецтві України та Європи.
Посилання
Drobotiuk, M. (2014). Vilhelm Kotarbinskyi [Wilhelm Kotarbinski]. Kyiv: Ukrainski propilei: Ukrainski pysmennyk [in Ukrainian].
Goch, M. (2011). Motyw śmierci w twórczości malarza Wilhelma Kotarbińskiego [The motifs of death in the work of Wilhelm Kotarbiński]. In Człowiek wobec śmierci na przestrzeni dziejów [Man and death throughout history], Materials from the 7th National Interdisciplinary Session from the cycle History – various perspectives (p. 117). Warszawa: Studenckie Koło Naukowe Historyków Uniwersytetu Warszawskiego [in Polish].
Ivanova I. (2016). Ofeliia i Gamlet v zhivopisi: iskusstvo kak preobrazhenie deistvitelnosti [Ophelia and Hamlet’ fine arts: art as the transformation of reality]. Gorizont gumanitarnogo znaniia, 5, 70-83 [in Russian].
Klianina, E. (2014). Simvoly i obrazy smerti v evropeiskom iskusstve [Symbols and images of death in European Art]. Gumanitarnye vedomosti Tulskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. L. N. Tolstogo, 3 (11), 143-147 [in Russian].
Livshitc, B.K. (2011). Polutoraglazyi streletc [The One and a Half-Eyed Archer]. Moscow: AST : Astel : Poligrafizdat [in Russian].
Matveeva, Iu. (2016). Dekorativnye tkani v mozaikakh Ravenny: semantika i kulturno-smyslovoi kontekst [Decorative Fabrics in the Mosaics of Ravenna: Semantics and their Cultural and Intellectual Context]. Kyiv ; Kharkiv: Dukh і lіtera [in Russian].
Savytska, L. (2014). Henii, kotryi znav shcho robyt [The genius who knew what he was doing]. In M. Drobotiuk, Vilhelm Kotarbinskyi [Wilhelm Kotarbinski] (pp. 19-20). Kyiv: Ukrainsky propilei [in Ukrainian].
Shkolna, O.V. (2007). Tvorchist i mystetsko-pedahohichna diialnist Mykhaila Zhuka v konteksti stanovlennia ukrainskoi shkoly farforu (persha polovyna XX stolittia) [Creativity and artistic and pedagogical activity of Mykhailo Zhuk in the context of a Ukrainian porcelain school’s establishment (the first half of the 20th century)]. (Doctor’s thesis). Lvivska natsionalna akademiia mystetstv, Lviv [in Ukrainian].
Wood, C. (1994). Pre-Raphaelites. London: Booking International [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 О. Д. Сосік
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.