КЛИМЕНТ КВІТКА Й КОБЗАРСТВО (ДО 140-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ ДОСЛІДНИКА)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207626Ключові слова:
Климент Квітка, кобзарство, кобзарі як професійно-соціальна група, дослідження народно- інструментального мистецтва, музична соціологія, музично-соціологічний проєктАнотація
Мета статті – актуалізувати роль видатного українського фольклориста й етнографа Климента Квітки (1880–1953) у справі дослідження феномена кобзарства і кобзарів як професійно-соціальної групи; виокремити здобутки К. Квітки на ниві кобзарства, оцінити їх крізь призму перетину сфер культури, мистецтва, музичної соціології. Серед принципів і методів дослідження, що використані у статті, – історичний (історико-хронологічний), джерелознавчий (історіографічний), мистецтвознавчий, порівняльний, аналітичний. Вищезгадані методи дозволили здійснити не лише аналіз праць стосовно кобзарства К. Квітки, але і їх оцінку з позиції сьогодення, порівняти з паралельними дослідженнями кобзарства початку ХХ ст., зробити висновки про специфіку функціонування цього явища в умовах змін середовища його побутування. Наукова новизна дослідження полягає в представленні й аналізі робіт К. Квітки стосовно кобзарства як мистецтвознавчих і музично-соціологічних проєктів та переосмисленні ролі митця в історіографії кобзарства. В основі статті – аналіз робіт К. Квітки – «Професіональні народні співці і музиканти на Україні: Програма для досліду їх діяльності й побуту» (1924), «Потреби у справі дослідження народної музики на Україні» (1925), «Музична етнографія на Україні в післяреволюційні роки» (1926), «Побут лірників» (1928) та ін. Особливої уваги надано роботі «Професіональні народні співці і музиканти на Україні: Програма для досліду їх діяльності й побуту», що становить запитальник для польової роботи фольклориста-етнографа. Саме на основі змісту запитань, наведених у дослідженні К. Квітки, можна зробити важливий мистецтвознавчий і соціологічний зріз про українське кобзарство початку ХХ ст. Висновки статті актуалізують фольклорно-етнографічні дослідження К. Квітки стосовно кобзарства на сучасному етапі. Значення робіт К. Квітки полягають у можливості їх використання для нових музично-соціологічних досліджень, оцінки умов поширення музичних фольклорних і постфольклорних творів, аналізу сучасної реконструкції кобзарських традицій.
Посилання
Banin, A. (Ed.). (1983). Pamiati K. V. Kvitki: Sbornik statei [In memory of K.V. Kvitka: Collection of articles]. Sovetskii kompozitor [in Russian].
Biteriakova, E. V., & Giliarova, N. N. (Eds.). (2009). Kliment Vasilevich Kvitka i aktualnye problemy etnomuzykologii [Klyment Vasilievich Kvitka and actual problems of ethnomusicology]. Scientific and Publishing Center "Moscow
Conservatory" [in Russian].
Dovhaliuk, I. (2016). Fonohrafuvannia narodnoi muzyky v Ukraini: istoriia, metodolohiia, tendentsii [Phonography of folk music in Ukraine: history, methodology, trends]. Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].
Dutchak, V. H. (2010). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia kriz pryzmu teorii tradytsii [Bandura art of Ukrainian abroad through the prism of the theory of tradition]. Muzykoznavchi studii instytutu mystetstv Volynskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky ta Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 5, 173-184 [in Ukrainian].
Dutchak, V. H. (2013). Bandurne mystetstvo ukrainskoho zarubizhzhia [Bandura art of Ukrainian abroad]. Foliant [in Ukrainian].
Dutchak, V. H. (2020). Klyment Kvitka i yoho metodyka doslidzhennia narodno-instrumentalnoho mystetstva yak muzychno-sotsiolohichnyi proiekt [Kliment Kvitka and his methods of research of folk-instrumental art as a musicalsociological project]. In Mystetska osvita v yevropeiskomu sotsiokulturnomu prostori XXI stolittia [Art education in the European socio-cultural space of the 21st century], Proceedings of the III International scientific and practical conference (pp. 34-38). Mukachevo State University [in Ukrainian].
Hrabovskyi, S. (2013, September 19). Neznaiomyi znaiomets Klyment Kvitka [Stranger acquaintance Klyment Kvitka]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/istoriya-i-ya-osobistist/neznayomiy-znayomec-kliment-kvitka [in Ukrainian].
Hrushevska, K. (Ed.). (1927). Ukrainski narodni dumy [Ukrainian folk dumas] (Vol. 1). Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2000). Folklor u prostori i chasi: Vybrani statti [Folklore in space and time: Selected articles]. Aston [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2002). Transmisiia folklornoi tradytsii: Etnomuzykolohichni rozvidky [Transmission of folk tradition: Ethnomusicological explorations]. Aston [in Ukrainian].
Kolessa, F. (1969). Melodii ukrainskykh narodnykh dum [Melodies of Ukrainian folk dumas]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1924). Profesionalni narodni spivtsi i muzykanty na Ukraini: Prohrama dlia doslidu yikh diialnosti y pobutu [Professional folk singers and musicians in Ukraine: A program for the study of their activities and life]. Z drukarni UAN [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1971). Izbrannye trudy v dvukh tomakh [Selected Works in Two Volumes] (V. L. Goshovskii, Ed.; Vol. 1). Sovetskii kompozitor [in Russian].
Kvitka, K. (1973). Izbrannye trudy v dvukh tomakh [Selected Works in Two Volumes] (V. L. Goshovskii, Ed.; Vol. 2). Sovetskii kompozitor [in Russian].
Kvitka, K. (1985). Vybrani statti [Selected articles] (Vol. 1). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Kvitka, K. (1986). Vybrani statti [Selected articles] (Vol. 2). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Kvitka, K. (2010). Zibrannia prats: Pryzhyttievi publikatsii (1902–1941) [Collection of works: Lifetime publications (1902–1941)]. https://sites.google.com/site/zpkkvitky/ [in Ukrainian].
Kyianovska, L, Pylatiuk, O., Skoryk, A., & Lastovetska-Solanska, Z. (2011). Narysy z muzychnoi sotsiolohii [Essays on musical sociology]. Spolom [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (2005). K. Kvitka pro vykonavskyi folkloryzm [K. Kvitka about performing folklore]. In Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia do 125-richchia vid dnia narodzhennia K. V. Kvitky [International scientific and
practical conference dedicated to the 125th anniversary of the birth of K. V. Kvitka], Abstracts of Papers (pp. 5-8). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (2010a). Prychynky do biohrafii Klymenta Kvitky: Tak za shcho buv uviaznenyi Klyment Kvitka? [Reasons for Klyment Kvitka’s biography: So what was Klyment Kvitka imprisoned for?]. In Syntagma musicum: Zbirka naukovykh statei ta spohadiv na poshanu Stefanii Pavlyshyn [Syntagma musicum: Collection of scientific articles and memoirs in honor of Stefania Pavlyshyn] (pp. 45-71). Spolom [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (2010b). Prychynky do biohrafii Klymenta Kvitky: Tak koly i de narodyvsia Klyment Kvitka? [Complements to the biography of Klyment Kvitka: indeed, when and where was Klyment Kvitka born?]. In Narodna tvorchist ukraintsiv u prostori ta chasi [Folk art of Ukrainians in space and time], Proceedings of the International scientific conference within the VI International Festival of Ukrainian Folklore "Berehynia" (pp. 85-99). Teren [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (2019). Prychynky do biohrafii Klymenta Kvitky: Tak koly Klyment Kvitka pobuvav u Kukavtsi? [Complements to the biography of Klyment Kvitka: indeed, when did Klyment Kvitka visit Kukavka?]. Etnomuzyka, 15, 44-82 [in Ukrainian].
Lukaniuk, B. (Ed.). (2006). Etnomuzyka. Chyslo 1: Zbirka statei ta materialiv na chest 125-littia Klymenta Kvitky [Ethnomusic. Number 1: A collection of scientific articles and materials devoted to the 125th anniversary of Klyment Kvitka]. Spolom. (Scientific collections of the Mykola Lysenko State Music Academy in Lviv; iss. 12) [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Віолетта Григорівна Дутчак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.