ОСОБЛИВОСТІ ДЕКОРУ ТА ФОРМИ ПРЕДМЕТІВ ЦЕРКОВНОЇ АТРИБУТИКИ: КОМПАРАТИВНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207628Ключові слова:
форма, декор, церковна атрибутика, процесійні хрести, патериці, монстранціїАнотація
Мета дослідження – проаналізувати тенденції розвитку предметів церковної атрибутики та провести паралеліосновних принципів художньої орієнтації в застосуванні орнаментальних елементів з їхніми різноманітнимимотивами, зумовленими церковними канонами. Методологія дослідження полягає в застосуванні методів аналізуй синтезу, систематизації та узагальнення методів. Зокрема, компаративний метод аналізу застосовано для порівняннята співставлення речей церковного вжитку, а методика художнього аналізу була необхідною для тлумачення творчихпроцесів та композиційних особливостей. Наукова новизна дослідження полягає в таких пріоритетах: комплексневисвітлення походження й розвитку процесійних хрестів та патериць як специфічного художнього явища і невід’ємноїчастини церковного мистецтва; висвітлення художніх особливостей предметів церковної атрибутики (літургійних,запрестольних) процесійних хрестів, патериць, монстранцій (дароносиць). Висновки. Внаслідок проведеногодослідження до наукового обігу введено матеріали з багатьох речей культового призначення, які репрезентуютьсакральну спадщину, збережену в Західній Україні. Виокремлено сакральні атрибути церковного вжитку, якімають незаперечні спільні художньо-стильові ознаки; розглянуто головні етапи розвитку й художні особливостідосліджуваних предметів церковного простору, що є невід’ємним складником національної мистецької спадщини.
Посилання
Cheremskyi, P. (1996). Osnovni poniattia liturhiky [The basic concepts of liturgy]. Misioner [in Ukrainian].
Dundiak, I. M. (2003). Protsesiini ikony Zakhidnoi Ukrainy XVII–XIX stolit (Pokhodzhennia, ikonohrafichni ta khudozhni osoblyvosti) [Processional icons of Western Ukraine of the 17th–19th centuries (origin, iconographic and artistic features)]. (PhD Dissertation). Lviv National Academy of Arts, Lviv [in Ukrainian].
Dundiak, I. M. (2005). Mystetski osoblyvosti zakhidnoukrainskykh tserkovnykh protsesii XVII–XVIII stolit [Artistic features of Western Ukrainian ecclesiastical processions of the 17th–18th centuries]. Newsletter Precarpathian University. Art studies, 8, 28-35 [in Ukrainian].
Kosiv, R. (2009). Ukrainski khoruhvy [Ukrainian Khorugv]. Oranta [in Ukrainian].
Lukan, V. (2004). Protsesiini khresty ta paterytsi na Hutsulshchyni XVII–XX stolit [Processional crosses and crutches in the Hutsul region of the 17th–20th centuries]. Newsletter Precarpathian University. Art studies, 6, 184-192 [in Ukrainian].
Odrekhivskyi, R. (2005). Khudozhno-stylovi osoblyvosti ikonostasnoi rizby v Halychyni u XIX – pershii polovyni XX stolit [Artistic and stylistic peculiarities of iconostasis carving in Galicia in the 19th – the first half of the 20th century]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 8, 45-50 [in Ukrainian].
Odrekhivskyi, R. (2006). Sakralna rizba po derevu v Halychyni XIX – pershoi polovyny XX stolit: Istoriia ta khudozhni osoblyvosti [Sacred wood carving in Galicia in the 19th – first half of the 20th centuries: History and peculiarities of art]. Afisha [in Ukrainian].
Stankevych, M. (2002). Ukrainske khudozhnie derevo XVI–XX stolit [Ukrainian Art Tree of the 16th – 20th Centuries]. Ethnology Institute National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Tymkiv, B. (2012). Mystetstvo Ukrainy ta diaspory: derevorizba sakralna y uzhytkova [Art of Ukraine and Diaspora: Sacral and Everyday Carving] (2nd ed.). Nova Zoria [in Ukrainian].
Yurkevych, Yu. (Comp.). (2008). Hutsulski ta pokutski svichnyky-triitsi: Albom [Hutsul and Pokut Candlesticks-three: Album]. Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Наталія Ігорівна Золотарчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.