ОСОБЛИВОСТІ ДЕКОРУ ТА ФОРМИ ПРЕДМЕТІВ ЦЕРКОВНОЇ АТРИБУТИКИ: КОМПАРАТИВНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207628

Ключові слова:

форма, декор, церковна атрибутика, процесійні хрести, патериці, монстранції

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати тенденції розвитку предметів церковної атрибутики та провести паралеліосновних принципів художньої орієнтації в застосуванні орнаментальних елементів з їхніми різноманітнимимотивами, зумовленими церковними канонами. Методологія дослідження полягає в застосуванні методів аналізуй синтезу, систематизації та узагальнення методів. Зокрема, компаративний метод аналізу застосовано для порівняннята співставлення речей церковного вжитку, а методика художнього аналізу була необхідною для тлумачення творчихпроцесів та композиційних особливостей. Наукова новизна дослідження полягає в таких пріоритетах: комплексневисвітлення походження й розвитку процесійних хрестів та патериць як специфічного художнього явища і невід’ємноїчастини церковного мистецтва; висвітлення художніх особливостей предметів церковної атрибутики (літургійних,запрестольних) процесійних хрестів, патериць, монстранцій (дароносиць). Висновки. Внаслідок проведеногодослідження до наукового обігу введено матеріали з багатьох речей культового призначення, які репрезентуютьсакральну спадщину, збережену в Західній Україні. Виокремлено сакральні атрибути церковного вжитку, якімають незаперечні спільні художньо-стильові ознаки; розглянуто головні етапи розвитку й художні особливостідосліджуваних предметів церковного простору, що є невід’ємним складником національної мистецької спадщини.

Біографія автора

Наталія Ігорівна Золотарчук, Університет Короля Данила

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Cheremskyi, P. (1996). Osnovni poniattia liturhiky [The basic concepts of liturgy]. Misioner [in Ukrainian].

Dundiak, I. M. (2003). Protsesiini ikony Zakhidnoi Ukrainy XVII–XIX stolit (Pokhodzhennia, ikonohrafichni ta khudozhni osoblyvosti) [Processional icons of Western Ukraine of the 17th–19th centuries (origin, iconographic and artistic features)]. (PhD Dissertation). Lviv National Academy of Arts, Lviv [in Ukrainian].

Dundiak, I. M. (2005). Mystetski osoblyvosti zakhidnoukrainskykh tserkovnykh protsesii XVII–XVIII stolit [Artistic features of Western Ukrainian ecclesiastical processions of the 17th–18th centuries]. Newsletter Precarpathian University. Art studies, 8, 28-35 [in Ukrainian].

Kosiv, R. (2009). Ukrainski khoruhvy [Ukrainian Khorugv]. Oranta [in Ukrainian].

Lukan, V. (2004). Protsesiini khresty ta paterytsi na Hutsulshchyni XVII–XX stolit [Processional crosses and crutches in the Hutsul region of the 17th–20th centuries]. Newsletter Precarpathian University. Art studies, 6, 184-192 [in Ukrainian].

Odrekhivskyi, R. (2005). Khudozhno-stylovi osoblyvosti ikonostasnoi rizby v Halychyni u XIX – pershii polovyni XX stolit [Artistic and stylistic peculiarities of iconostasis carving in Galicia in the 19th – the first half of the 20th century]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 8, 45-50 [in Ukrainian].

Odrekhivskyi, R. (2006). Sakralna rizba po derevu v Halychyni XIX – pershoi polovyny XX stolit: Istoriia ta khudozhni osoblyvosti [Sacred wood carving in Galicia in the 19th – first half of the 20th centuries: History and peculiarities of art]. Afisha [in Ukrainian].

Stankevych, M. (2002). Ukrainske khudozhnie derevo XVI–XX stolit [Ukrainian Art Tree of the 16th – 20th Centuries]. Ethnology Institute National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Tymkiv, B. (2012). Mystetstvo Ukrainy ta diaspory: derevorizba sakralna y uzhytkova [Art of Ukraine and Diaspora: Sacral and Everyday Carving] (2nd ed.). Nova Zoria [in Ukrainian].

Yurkevych, Yu. (Comp.). (2008). Hutsulski ta pokutski svichnyky-triitsi: Albom [Hutsul and Pokut Candlesticks-three: Album]. Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Золотарчук, Н. І. (2020). ОСОБЛИВОСТІ ДЕКОРУ ТА ФОРМИ ПРЕДМЕТІВ ЦЕРКОВНОЇ АТРИБУТИКИ: КОМПАРАТИВНИЙ АСПЕКТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 20–28. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207628

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА