ЕМОЦІЙНО-ЕКСПРЕСИВНІ ТА СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ КАНОНІЧНОГО КУЛЬТОВОГО ЖИВОПИСУ РУСИ-УКРАЇНИ XIII–XIV СТ.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207629Ключові слова:
канон, ікона, іконописний канон, іконописні правила, мистецтво, мистецтвознавствоАнотація
Мета статті – проаналізувати стан наукового осмислення канону в українському та зарубіжному мистецтвознавстві; з’ясувати емоційні, експресивні й живописні стильові особливості в канонічному культовому живописі Руси-України XIII–XIV ст. Методологія дослідження полягає у поєднанні оглядово-аналітичного аналізу та методів пізнання (для об’єктивного аналізу наукової літератури й історичних джерел, що відображають основні тенденції розвитку та функціонування іконографічного канону); соціокультурної методології (розглянуто давнє українське культове мистецтво як складник християнського живопису Київської церковної традиції); соціокультурний підхід (для з’ясування єдності основоположних східно-християнських естетичних принципів); історичний метод (для розгляду історичних етапів становлення і трансформації іконописного канону); феноменологічний метод (для осмислення вагомості сакрального мистецтва). Наукова новизна статті полягає в тому, що в українському мистецтвознавстві вперше проводиться дослідження, присвячене темі іконографічного канону як важливому художньому принципу вітчизняного іконопису; проаналізовано стан наукового осмислення канону; з’ясовано емоційні, експресивні й живописні стильові особливості в канонічному культовому живописі Руси-України XIII–XIV ст. Висновки. З’ясовано роль канону в художній системі церковного мистецтва, його вплив на художнє сприйняття; розглянуто принципи взаємозв’язку канону з культовим мистецтвом та ін. Виявлено, що в процесі історичного розвитку церковного мистецтва іконографічний канон на теренах Руси-України поступово руйнувався (модифікувався). Констатується, що ізографічний канон був переважно натхненником для маловідомих великих іконописців минулого.
Посилання
Bychkov, V. V. (1997). Vizantiiskaia estetika: Teoreticheskie prolemy [Byzantine aesthetics: Theoretical problems]. Iskusstvo [in Russian].
Firigos, A. (2017). Vstup do istorii patrystychnoi ta vizantiiskoi filosofii: Vid pochatkiv khrystyianstva do ikonoborstva [Introduction to the History of Patristic and Byzantine Philosophy: From the Beginnings of Christianity to Iconoclasm] (S. Uhryn, Trans.). Publisher of Ukrainian Catholic University [in Ukrainian].
Hrushevsky, M. (1991). Istoriia Ukrainy-Rusy [History of Ukraine-Rus] (Vol. 1). Naukova dumka [in Ukrainian].
Komarnytskyi, A., & Ziatyk, B. (2019). Sviatyni Kniazhoi Ukrainy [Sacred Relics of Princely Ukraine]. Svichado [in Ukrainian].
Lazarev, V. N. (1971). Vizantiiskaia zhivopis [Byzantine painting]. Nauka [in Russian].
Stepovyk, D. (2013). Nova ukrainska ikona XX i pochatku XXI stolit: Tradytsiina ikonohrafiia ta nova stylistyka [The New Ukrainian Icon of the 20th and the beginning of the 21st centuries: Traditional Iconography and New Stylistics]. Misioner [in Ukrainian].
Vagner, G. K. (1974). Problema zhanrov v drevnerusskom iskusstve [The problem of genres in old Rus art]. Iskusstvo [in Russian].
Vagner, G. K. (1987). Kanon i stil v drevnerusskom iskusstve [Canon and style in old Rus art]. Iskusstvo [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Віталій Романович Козінчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.