ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО БАЛЕТНОГО ТЕАТРУ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.: ТВОРЧИЙ ДОРОБОК СЕРГІЯ БОНДУРА

Автор(и)

  • Світлана Андріївна Легка Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1786-1160

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207630

Ключові слова:

Сергій Бондур, український балетний театр, класичний танець, мистецтво балетмейстера

Анотація

Мета статті полягає у вивченні творчої спадщини танцівника, педагога й балетмейстера Сергія Бондура, який стояв біля джерел формування сценічного репертуару кількох українських театрів. Методологія роботи включає використання таких методів дослідження: мистецтвознавчого, культурно-історичного, системного, типологічного, порівняльного, художньо-стилістичного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому вперше детально розкрито творчу біографію С. Бондура, визначено основні етапи його сценічного шляху, проаналізовано найвідоміші ролі, розглянуто балетмейстерський та педагогічний доробок. Висновки. Творчий внесок українського танцівника Сергія Бондура в розвиток вітчизняного балетного театру кінця ХХ–ХХІ ст. полягає у: створенні ним високотехнічних й глибоко художніх образів на сценах провідних театрів України (Львівського державного академічного театру опери та балету імені Івана Франка, Київського державного музичного театру для дітей та юнацтва), які ввійшли в історію українського балету як зразки справжнього сценічного мистецтва; співпраці із багатьма відомими балетмейстерами – В. Литвиновим, Г. Ковтуном, В. Ковтуном, О. Виноградовим, О. Ратманським та іншими хореографами; формуванні балетмейстерського доробку, який складається з концертних номерів, хореографічних мініатюр, моноспектаклів та повноцінних вистав, де випробували власні сили і студенти та молоді українські артисти, і відомі вітчизняні балетні солісти; накопиченні значного педагогічного досвіду, який допомагає артистові виховувати нове покоління українських танцівників.

Біографія автора

Світлана Андріївна Легка, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат історичних наук

Посилання

Bordun, S. (1999, March 24). Serhii Bondur: "Balet likuie vse". Tryvaie pershyi sezon Dytiachoho muzychnoho teatru u vlasnomu prymishchenni [Serhii Bondur: "Ballet heals everything". The first season of the Children’s Music Theater is underway on its own premises]. Den [in Ukrainian].

Chubasova, I. (2002). Romantychno-pidnesenoiu movoiu [Romantic and elevated language]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 8, 19-21 [in Ukrainian].

Konkova, H. (1988). Roli i obrazy Serhiia Bondura [The roles and characters of Serhii Bondur]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 15, 11-12 [in Ukrainian].

Konkova, H. (1996). Piatdesiat partii pid vdiachni oplesky [Fifty parts to grateful applause]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 9, 10-11 [in Ukrainian].

Koskin, V. (2007, September 5). Serhii Bondur: "Balet – tse pit, krov, slozy, nebo i zemlia" [Serhii Bondur: "Ballet is sweat, blood, tears, sky and earth". Portal ukraintsia. http://www.vox.com.ua/data/osnovy/2007/09/05/sergiibondur-balet-tse-pit-krov-slozy-nebo-i-zemlya.html [in Ukrainian].

Kovalenko, Ye. (2013). Osoblyvosti urokiv klasychnoho tantsiu v Natsionalnii operi Ukrainy [Peculiarities of classical dance lessons at the National Opera of Ukraine]. Kultura Ukrainy, 42, 171-180 [in Ukrainian].

Mamaiev, S. (1986). Pershi uspikhy Serhiia Bondura [Serhii Bondur’s first successes]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 16, 12-13 [in Ukrainian].

Markovska, T. (1989, December 31). Poklykannia – sluzhinnia muzi [Vocation is in the service to the muse]. Kultura i zhyttia, p. 3 [in Ukrainian].

Pidlypska, A. (2011). Tendentsii rozvytku naukovykh doslidzhen u haluzi khoreohrafichnoi kultury v Ukraini [Tendencies in the research development in the field of choreographic culture in Ukraine]. Kultura i suchasnist, 2, 207-210 [in Ukrainian].

Shahaieva, O. (1989, March 25). Talant – nelehka nahoroda [Talent is not an easy reward]. Moloda hvardiia, p. 4 [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2008). Ukrainskii baletnyi teatr: istoriia i sovremennost [Ukrainian ballet theater: history and modern time]. Muzychna Ukraina [in Russian].

Tsebenko I. (2000). Navit Vovk zatantsiuvav [Even the Wolf has learnt how to dance]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 1-2, 9 [in Ukrainian].

Zinych, O. V. (2014). Plastychna mova suchasnoho baletu: aspekt vzaiemodii riznykh obraznykh system [The plastic language of modern ballet: the aspect of the interaction of different image systems]. Mova i kultura, 17(4), 45-53 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Легка, С. А. (2020). ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО БАЛЕТНОГО ТЕАТРУ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.: ТВОРЧИЙ ДОРОБОК СЕРГІЯ БОНДУРА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 36–41. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207630

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА