ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО БАЛЕТНОГО ТЕАТРУ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.: ТВОРЧИЙ ДОРОБОК СЕРГІЯ БОНДУРА
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207630Ключові слова:
Сергій Бондур, український балетний театр, класичний танець, мистецтво балетмейстераАнотація
Мета статті полягає у вивченні творчої спадщини танцівника, педагога й балетмейстера Сергія Бондура, який стояв біля джерел формування сценічного репертуару кількох українських театрів. Методологія роботи включає використання таких методів дослідження: мистецтвознавчого, культурно-історичного, системного, типологічного, порівняльного, художньо-стилістичного аналізу. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому вперше детально розкрито творчу біографію С. Бондура, визначено основні етапи його сценічного шляху, проаналізовано найвідоміші ролі, розглянуто балетмейстерський та педагогічний доробок. Висновки. Творчий внесок українського танцівника Сергія Бондура в розвиток вітчизняного балетного театру кінця ХХ–ХХІ ст. полягає у: створенні ним високотехнічних й глибоко художніх образів на сценах провідних театрів України (Львівського державного академічного театру опери та балету імені Івана Франка, Київського державного музичного театру для дітей та юнацтва), які ввійшли в історію українського балету як зразки справжнього сценічного мистецтва; співпраці із багатьма відомими балетмейстерами – В. Литвиновим, Г. Ковтуном, В. Ковтуном, О. Виноградовим, О. Ратманським та іншими хореографами; формуванні балетмейстерського доробку, який складається з концертних номерів, хореографічних мініатюр, моноспектаклів та повноцінних вистав, де випробували власні сили і студенти та молоді українські артисти, і відомі вітчизняні балетні солісти; накопиченні значного педагогічного досвіду, який допомагає артистові виховувати нове покоління українських танцівників.
Посилання
Bordun, S. (1999, March 24). Serhii Bondur: "Balet likuie vse". Tryvaie pershyi sezon Dytiachoho muzychnoho teatru u vlasnomu prymishchenni [Serhii Bondur: "Ballet heals everything". The first season of the Children’s Music Theater is underway on its own premises]. Den [in Ukrainian].
Chubasova, I. (2002). Romantychno-pidnesenoiu movoiu [Romantic and elevated language]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 8, 19-21 [in Ukrainian].
Konkova, H. (1988). Roli i obrazy Serhiia Bondura [The roles and characters of Serhii Bondur]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 15, 11-12 [in Ukrainian].
Konkova, H. (1996). Piatdesiat partii pid vdiachni oplesky [Fifty parts to grateful applause]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 9, 10-11 [in Ukrainian].
Koskin, V. (2007, September 5). Serhii Bondur: "Balet – tse pit, krov, slozy, nebo i zemlia" [Serhii Bondur: "Ballet is sweat, blood, tears, sky and earth". Portal ukraintsia. http://www.vox.com.ua/data/osnovy/2007/09/05/sergiibondur-balet-tse-pit-krov-slozy-nebo-i-zemlya.html [in Ukrainian].
Kovalenko, Ye. (2013). Osoblyvosti urokiv klasychnoho tantsiu v Natsionalnii operi Ukrainy [Peculiarities of classical dance lessons at the National Opera of Ukraine]. Kultura Ukrainy, 42, 171-180 [in Ukrainian].
Mamaiev, S. (1986). Pershi uspikhy Serhiia Bondura [Serhii Bondur’s first successes]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 16, 12-13 [in Ukrainian].
Markovska, T. (1989, December 31). Poklykannia – sluzhinnia muzi [Vocation is in the service to the muse]. Kultura i zhyttia, p. 3 [in Ukrainian].
Pidlypska, A. (2011). Tendentsii rozvytku naukovykh doslidzhen u haluzi khoreohrafichnoi kultury v Ukraini [Tendencies in the research development in the field of choreographic culture in Ukraine]. Kultura i suchasnist, 2, 207-210 [in Ukrainian].
Shahaieva, O. (1989, March 25). Talant – nelehka nahoroda [Talent is not an easy reward]. Moloda hvardiia, p. 4 [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2008). Ukrainskii baletnyi teatr: istoriia i sovremennost [Ukrainian ballet theater: history and modern time]. Muzychna Ukraina [in Russian].
Tsebenko I. (2000). Navit Vovk zatantsiuvav [Even the Wolf has learnt how to dance]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 1-2, 9 [in Ukrainian].
Zinych, O. V. (2014). Plastychna mova suchasnoho baletu: aspekt vzaiemodii riznykh obraznykh system [The plastic language of modern ballet: the aspect of the interaction of different image systems]. Mova i kultura, 17(4), 45-53 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Світлана Андріївна Легка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.