ВИРАЖАЛЬНА ЕМОТИВНІСТЬ ТІЛЕСНОСТІ У СУЧАСНОМУ ВІЗУАЛЬНОМУ МИСТЕЦТВІ: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207631Ключові слова:
емотивність, виражальне, зображальне, експресія, оголене тіло, еротичне тіло, «українське тіло», візуальне мистецтвоАнотація
Мета статті – дослідити емотивні параметри зображення тілесності та представити методологічні параметри виражальної емотивності у мистецтвознавчому аналізі тіла, ню, еротики, оголеного тіла. Для реалізації цього завдання досліджується зміст і сенс поняття «емотивність», що впроваджується в сучасний мистецтвознавчий дискурс для комплексного аналізу процесу візуалізації тілесного в образотворчому мистецтві. Методологія дослідження полягає у порівнянні понять «емотивність», «вираження» та «експресія», з’ясуванні їх евристичного потенціалу для аналізу специфіки візуалізації оголеного тіла, еротичної тілесності у візуальному мистецтві. Наукова новизна. В контексті методології емотивності доводиться доцільність «вбудувати» у даний дискурс так зване «українське тіло», тобто ню-зображення у творах українських художників. «Українське тіло» в палітрі сучасного мистецтвознавства та художньої практики виступає емотивною реакцією на світоглядні зміни, що виражаються в конструюванні нових ідеалів, нових героїв, актуальних маркерів цінностей (наприклад, «тіло-свобода», «тіло-війна», «тіло-ґендер»). Зміст даного концепту розкривається через дотичні поняття – «вираження» та «експресія», що стали генеральними у філософсько-естетичних розвідках філософів, теоретиків мистецтва Бенедетто Кроче та Робіна Джорджа Коллінґвуда. Спираючись на розуміння сутності мистецтва як вираження (Кроче), доводиться принцип зображального як емотивно-виражального. Висновки. На прикладі зіставлення класичних та некласичних параметрів зображення тіла в такому ж аспекті з’ясовується зміст понять «зображальне» та «художнє», їх нетотожність. Підкреслюється, що така відмінність яскраво унаочнюється в сучасних мистецьких практиках зображень тілесного (перформансах, медіа-арті, фото-арті тощо), коли зображальна фіксація тіла не є його художнім втіленням. Доводиться значення емотивності у сприйнятті мистецтва як співтворчості, коли сенси віднаходяться поза межами самого твору. Тіло із тіла зображального у мистецтві сьогодення перетворюється на тіло виражальне.
Посилання
Agamben, G. (2014). Nagota [Nudity] (M. Lepilova, Trans.). Griundrisse [in Russian].
Akkash, O. (2016). Ukrainske vizualne mystetstvo ta mozhlyvosti kontseptualizatsii suchasnosti [Ukrainian visual arts and the possibilities of conceptualising modernity]. Suchasne mystetstvo, 12, 31-42 [in Ukrainian].
Barthes, R. (2003). Sistema Mody. Stati po semiotike kultury [Fashion System. Articles on the semiotics of culture] (S. N. Zenkin, Trans.). Izdatelstvo imeni Sabashnikovykh [in Russian].
Baudrillard, J. (2000). Simvolicheskii obmen i smert [Symbolic exchange and death] (S. N. Zenkin, Trans.). Dobrosvet [in Russian].
Clark, K. (2004). Nagota v iskusstve: issledovanie idealnoi formy [The Nude: A Study in Ideal Form] (M. V. Kurennoi, I. V. Kytmanova, & A. T. Tolstova, Trans.). Azbuka-Klassika [in Russian].
Collingwood, R.G. (1999). Printcipy iskusstva [The Principles of Art] (A. G. Rakina, Trans.). Iazyki russkoi kultury [in Russian].
Croce, B. (2000). Estetika kak nauka o vyrazhenii i kak obshchaia lingvistika [Aesthetics as the science of expression and as general linguistics]. Intrada [in Russian].
Fuks, E. (1995). Illiustrirovannaia istoriia eroticheskogo iskusstva [The illustrated history of erotic art]. Respublika [in Russian].
Gilman, S.L. (2014). Sexuality: an illustrated history: representing the sexual in medicine and culture from the Middle Ages to the age of AIDS. Echo Point Books & Media [in English].
Homilko, O. (2001). Metafizyka tilesnosti: kontsept tila u dyskursi [Body metaphysics: the concept of body in discourse]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Hundorova, T. (2013). Luzer yak heroi suchasnoi literatury: symptom "khvoroho tila" [The loser as a hero of modern literature: a symptom of a "sick body"]. In Tranzytna kultura. Symptomy postkolonialnoi travmy: Statti ta esei (pp. 150-204). Hrani-T [in Ukrainian].
Lacan, J. (1979). The Four Fundamental Concepts of Psycho-analysis. Penguin Books [in English].
Lozhenko, I. (2017, July 27). Na mezhi stykhii. U Kyievi tryvaie vystavka "Pliazh i Bereh" khudozhnyka Viktora Sydorenka [At the edge of the elements. Exhibition "Beach and Coast" by artist Viktor Sidorenko continues in Kyiv]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/taym-aut/na-mezhi-styhiy [in Ukrainian].
O’Reilly, S. (2015). The Body in Contemporary Art. Thames & Hudson [in English].
Pohorielov, V. (2011). Tilesnist yak katehoriia suchasnoi khudozhnoi kultury [Physicality as a category of contemporary artistic culture]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 1, 115-117 [in Ukrainian].
Roik, E. (2010). Rozhdennaia Afroditoi [Born Aphrodite]. Biznespoligraf [in Russian].
Savitckaia, L. (2009). Diskurs telesnosti v sovremennom iskusstve Ukrainy [The discourse of corporeality in contemporary art of Ukraine]. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 6, 303-311 [in Russian].
Svintsitska, O. (2013). "Espressióne" ta "espressiva" v linhvistychno-estetychnii kontseptsii B. Croce: metamorfozy perekladu ta interpretatsii. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia: Filosofiia, 13, 146-152 [in Ukrainian].
Vozniak, T. (2004). A navishcho vse tse?.. [Is there any point?..]. The Independent cultural journal "Ї", 33, 2-5 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Майкл Д. Мерфі
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.