МІСЬКИЙ КРАЄВИД У ЖИВОПИСНИХ ПРАКТИКАХ ХУДОЖНИКІВ ІВАНО- ФРАНКІВЩИНИ 1960–80-х РОКІВ: ХУДОЖНЬО-СТИЛЬОВІ ТА ОБРАЗНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207632Ключові слова:
міський краєвид, живопис, культурно-мистецький процес, стилістика, Івано-ФранківщинаАнотація
Mета дослідження – з’ясувати художньо-стильові та образні трансформації міського краєвиду в живописних практиках художників Івано-Франківщини 60–80-х рр. ХХ ст., розкрити їхні художньо-стилістичні пріоритети в аспекті новаторських прийомів і традиційних досягнень. Методи дослідження. Процес становлення міського пейзажу та його художніх особливостей розглянуто на засадах реконструктивного й історико-атрибутивного методів, а також іконографічного та формально-стилістичного методів мистецтвознавчого аналізу, що сприяють розкриттю образної трансформації міського краєвиду відповідно до історико-культурного контексту. Наукова новизна дослідження полягає у з’ясуванні специфіки художнього втілення міського краєвиду в творчості митців Івано-Франківщини 1960–80-х рр. відповідно до історико-мистецьких реалій. Висновки. Виявлено художньо-стилістичні пріоритети живописних пошуків у жанрі міського краєвиду в хронологічній послідовності та здійснено подальшу систематизацію їхніх типових характеристик відповідно до історико-мистецьких етапів трансформації жанру міського пейзажу в мистецтві Івано-Франківщини 60–80-х рр. ХХ ст. у контексті тогочасних художніх процесів. Репрезентація образу міста в живописних практиках митців Івано-Франківщини 1960–80-х рр. осмислена з позицій їхньої стилістичної розмаїтості та авторських особливостей образної мови. Сюжети міської тематики отримали різне прочитання за художньо-стилістичними пріоритетами: від реалістичних тенденцій до формальних пошуків краєвиду, що розвивалися в певній хронологічній послідовності. Окреслено коло митців-пейзажистів, які визначили основні вектори розвитку міського краєвиду Івано-Франківщини 1960–80-х рр., та охарактеризовано їхню творчість з позицій присутності локальної художньої традиції та новаторства.
Посилання
Holubets, O. (2012). Mystetstvo XX stolittia: ukrainskyi shliakh [The Art of the 20th century: the Ukrainian Way]. Kolir PRO [in Ukrainian].
Osadtsa, M. (2015). Tema mista v maliarstvi Ivano-Frankivshchyny 1960–80-kh rokiv: tendentsii vtilennia [The Theme of the City in the Painting of Ivano-Frankivsk region of the 1960s to 1980s: Embodiment Trends]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 7, 119-125 [in Ukrainian].
Petrova, O. (2015). Tretie Oko: Mystetski studii [Third Eye: Art Studies]. Feniks [in Ukrainian].
Skliarenko, H. (2007). "Staryi peizazh" u vymirakh novoho zhyvopysu ["Old Landscape" in the Dimensions of New Painting]. Fine Art, 2, 134-136 [in Ukrainian].
Skliarenko, H. (2009). Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny XX stolittia: rehionalni problemy i zahalnyi kontekst (chastyna persha) [Ukrainian Art in the Second Half of the 20th Century: Local Issues and General Context (Part I)]. Researches of the Fine Arts, 1, 67-78 [in Ukrainian].
Smyrna, L. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A Century of Nonconformism in Ukrainian Visual Art]. Feniks [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Марта Зіновіївна Осадца
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.