ІНДИВІДУАЛІСТИЧНА ОПТИКА ПРОТОНОНКОНФОРМІЗМУ ТА ЇЇ ФОРМОЛОГІЧНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ 1930–1960-х РОКІВ

(Закінчення. Початок див. у випуску 41 (2019))

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207633

Ключові слова:

мистецький нонконформізм, протононконформізм, суворий стиль, репресоване мистецтво

Анотація

Mета дослідження. На основі аналізу мистецьких фактів та явищ візуальної продукції українських художників середини ХХ ст. (від 1930-х до 1960-х рр.) відтворити мистецькі тенденції та розкрити регіональні особливості мистецьких осередків Центральної, Слобідської та Південної України (переважно Харків та Одеса), які окреслювали ситуативне поле можливих орієнтацій національного нонконформізму через загальнолюдське, а за тематикою й принципами відходу від дійсності карбували певний набір візуально-стилістичних формологічних орієнтацій. Методологія. У статті поряд із загальнонауковими методами (аналіз, синтез, індукція, дедукція, узагальнення) використано кроскультурний і системний аналіз, що дає змогу охарактеризувати творчість митців-нонконформістів в українській культурі як метакультурну та метахудожню цілісність. Використовуються також традиційні мистецтвознавчі методи: історико-культурний, реконструктивно-модельний, історико-атрибутивний, хронологічна дескрипція, що сприяють розкриттю еволюції й образної трансформації нонконформізму в різних культурно-історичних контекстах. Наукова новизна. На основі розкриття специфіки еволюції, візуально-стилістичних та образних трансформацій українського мистецького протононконформізму і виявлення регіональних особливостей формування осередків протононконформізму Центральної, Слобідської, Південної України запропоновано модель функціонування явища протононконформізму в контексті українського візуального мистецтва та української культури першої половини XX ст. Висновки. Виявлено, що нонконформізм пов’язаний з тими формологічними пошуками та художніми течіями в українському мистецтві, активне становлення яких співпало з періодами відродження національної культури. Розкрито регіональні особливості основних локацій українського мистецького протононконформізму Центральної, Слобідської та Південної України; визначено, що нонконформісти зазначених міських геолокацій України реалізували різні версії загального вектору руху, який спрацьовував на збереження етнічної культури та відкритість до європейських цінностей.

Біографія автора

Леся В’ячеславівна Смирна, Національна академія мистецтв України

Доктор мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Florenskii, P. A. (1996). Sochineniia v chetyrekh tomakh (T. 2) [Works in four volumes (Vol. 2)]. Mysl [in Russian].

Iermakova, N. P. (2012). Berezilska kultura: Istoriia, dosvid [Berezil Culture: History, Experience]. Feniks [in Ukrainian].

Lavrinenko, Yu. (2001). Rozstriliane vidrodzhennia: Antolohiia 1917–1933: Poeziia – proza – drama – esei [Executed Renaissance: Anthology 1917–1933: Poetry - Prose - Drama - Essay]. Prosvita [in Ukrainian].

Mudrak, M. (Comp). (2011). Borys Kosarev: Kharkivskyi modernizm, 1915–1931 [Borys Kosarev: Modernism of Kharkiv, 1915-1931]. Rodovid [in Ukrainian].

Pavlova, T. (2012). Vasyl Yermilov zhde vesnu [Vasyl Yermilov is waiting for spring]. Rodovid [in Ukrainian].

Pysanko, M. M. (1995). Rukh, prostir i chas v obrazotvorchomu mystetstvi [Movement, space and time in the visual arts]. Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Shkaraputa, M. (2014, January 21). Interviu z M. Shkaraputoiu. Lesia Smyrna’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Shkaraputa, M. (2015, June 12). Interviu z M. Shkaraputoiu. Lesia Smyrna’s personal archive, Kyiv [in Ukrainian].

Shkaraputa, M. (2008). Spohady pro kyivskyi Klub tvorchoi molodi ta moikh uchyteliv u mystetstvi [Memoirs of the Kyiv Club of Creative Youth and my teachers in the arts]. Halereia, 1-2, 49-53 [in Ukrainian].

Shtok, M. (Comp). (2009). Vitalii Kulykov: Albom [Vitalii Kulykov: Album]. Rodovid [in Ukrainian].

Skrypnyk, H., & Kara-Vasylieva, T. (Eds.). (2007). Istoriia ukrainskoho mystetstva (T. 5: Mystetstvo XX stolittia) [History of Ukrainian Art (Vol. 5: Art of the 20th Century)]. Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology MT Rylsky NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Smyrna, L.V. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A Century of Nonconformism in Ukrainian Visual Art]. Feniks [in Ukrainian].

Sydor-Hibelinda, O. (2008). Ukraintsi na Venetsiiskii biienale: Sto rokiv prysutnosti [Ukrainians at the Venice Biennale: One Hundred Years of Attendance]. Nash chas [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Смирна, Л. В. (2020). ІНДИВІДУАЛІСТИЧНА ОПТИКА ПРОТОНОНКОНФОРМІЗМУ ТА ЇЇ ФОРМОЛОГІЧНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ 1930–1960-х РОКІВ: (Закінчення. Початок див. у випуску 41 (2019)). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 56–64. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207633

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА