ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ АКУСТИЧНИХ ПОДІЙ В ЕЛЕКТРОННІЙ МУЗИЦІ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРІВ А. ЗАГАЙКЕВИЧ, Г. ПОТОПАЛЬСЬКОГО ТА Ю. ДЕНИСЕНКА)

Автор(и)

  • Андрій Ігорович Бондаренко Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6856-991X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207636

Ключові слова:

електронна музика, аналіз музичних творів, акустика, спектральний аналіз

Анотація

Мета роботи – виявити різнотипні підходи до організації акустичних подій у творах електронної музики авторів, які представляють різні стилістичні течії; довести, що залежно від стилістичних орієнтирів композитор (автор твору електронної музики) може використовувати акустичні події різного характеру й по-різному їх організовувати в художню цілісність. Методи дослідження. Застосовано мистецтвознавчий аналіз для з’ясування можливостей спектра звуку за допомогою спеціальних інструментів програмного забезпечення, таких як осцилограма і спектрограма (використано програмне забезпечення «Adobe audition 3.0»). Теоретичний метод дав змогу охарактеризувати акустичні події в термінах звукового спектра. Типологічний і порівняльний методи застосовано для з’ясування типології та особливостей організації акустичних подій у творах різних стилістичних напрямів. Наукова новизна статті визначається тим, що в ній уперше подано аналіз акустичних подій та особливостей їхньої організації в творах «Algorithm754» Г. Потопальського та «The Miracle» Ю. Денисенка. Результати аналізу зіставлені з результатами аналізу твору А. Загайкевич «Мотус», дослідженого автором раніше. Висновки. З’ясовано типологію та особливості організації акустичних подій у творах різних стилістичних напрямів. Виявлено, що типологія акустичних подій у творі А. Загайкевич є ширшою завдяки мультифонічним тонам, а також різним поєднанням шумових і гармонічних спектрів, що перебувають у більш складній взаємодії, ніж у творах Г. Потопальського та Ю. Денисенка. Ритмічна організація акустичних подій у творі Ю. Денисенка найбільшою мірою виявляє класичні періодичні структури, із характерним двійковим поділом тривалостей; у творах Г. Потопальського ритмічні структури, хоча й мають періодичність, проте не вкладаються в класичні ритмоструктури; у творі А. Загайкевич ритмічна організація не виявляє періодичних структур, а організацію часу слід розглядати насамперед як нелінійну й багатовекторну.

Біографія автора

Андрій Ігорович Бондаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Концертмейстер кафедри музичного мистецтва

Посилання

Bondarenko, A. I. (2015). Vyiavlennia i analiz akustychnykh podii v elektronnii muzytsi (na prykladi "Motus" A. Zahaikevych) [Detection and analysis of acoustic events in electronic music (on the example of "Motus" by A. Zahaikevych)]. Issues in Cultural Studies, 31, 22-28 [in Ukrainian].

Bondarenko, A. I., & Shulhina, V. D. (2011). Muzychna informatyka [Music informatics]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Cherevko, K. P. (2012). Elektronna muzyka yak fenomen kulturno-tsyvilizatsiinykh protsesiv XX – pochatku XXI stolittia (do pytannia metodolohii analizu) [Electronic music as a phenomenon of cultural and civilization processes of the 20th – the beginning of the 21st century (to the question of methodology of analysis)]. (Abstract of PhD Dissertation).

Mykola Lysenko Lviv National Music Academy, Lviv [in Ukrainian].

Danchenko, N. G. (2013). Spetcifika analiza rannei elektronnoi muzyki [The specifics of the analysis of early electronic music]. Tavriiski studii. Mystetstvoznavstvo, 3, 103-109 [in Russian].

Kaminskyi, V. (2000). Elektronna ta kompiuterna muzyka [Electronic and computer music]. Spalakh [in Ukrainian].

Kohut, H. (2003). Akustychni fenomeny yak podii [Acoustic phenomena as events]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialization: Art Studies, 1, 60-67 [in Ukrainian].

Kotonski, W. (2002). Muzyka elektroniczna [Electronic music]. PWM [in Polish].

Puckette, M. (2007). The Theory and Technique of Electronic Music. World Scientific Publishing Company. [in English].

Rakunova, I. M. (2008). Novi kompozytorski tekhnolohii (na prykladi tvorchosti Ally Zahaikevych) [New compositional technologies (based on the work of Alla Zahaikevych)]. (Abstract of PhD Dissertation). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Ukrainian].

Stockhausen, K. (1995). Elektronnaia i instrumentalnaia muzyka [Electronic and instrumental music] (S. Savenko, Trans.). In XX vek. Zarubezhnaia muzyka: Ocherki, dokumenty [XX century. Foreign music: Essays, documents] (Iss. 1, p. 39). Muzyka [in Russian].

Tuchinskaia, T. I. (2015). O metodakh analiza elektronnoi muzyki [About methods of analysis of electronic music]. Traditions and innovations in the higher architectural-artistic education, 1, 67-72 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Бондаренко, А. І. (2020). ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ АКУСТИЧНИХ ПОДІЙ В ЕЛЕКТРОННІЙ МУЗИЦІ (НА ПРИКЛАДІ ТВОРІВ А. ЗАГАЙКЕВИЧ, Г. ПОТОПАЛЬСЬКОГО ТА Ю. ДЕНИСЕНКА). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 80–88. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207636

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО