РОЗУМІННЯ МУЗИКИ ШОПЕНА І НОВИЙ ПОГЛЯД НА ЇЇ ЗМІСТ (З НАГОДИ 210-Ї РІЧНИЦІ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ КОМПОЗИТОРА)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207639Ключові слова:
Ф. Шопен, музика, музична риторика, сакральна символіка, фактура, семантика, хорал, мелодія, інтерпретаціяАнотація
Мета статті – розглянути стан освітлення в теорії музики проблеми інтерпретації творів Ф. Шопена в контексті розуміння семантики мелодій його музики; теоретично обґрунтувати методи вивчення емоційного підтексту творів на основі зіставлення мелодій з музичної риторикою і сакральної символікою. Методологія дослідження. Визначальним методологічним принципом став метод аналізу побудови мелодій відповідно до традиційних музичних символів, а також їх фактурне оформлення для розуміння психологічних станів, які передає музика. Метод систематизації та узагальнення теоретичних і емпіричних даних застосовувався для обґрунтування принципу прочитання музично-риторичних фігур. Також був використаний метод відбору та інтерпретації музичного матеріалу для наочної презентації теми статті. Наукова новизна полягає в дослідженні природи походження малюнка мелодій в творах Ф. Шопена на базі аналізу музичної риторики його основи для більш поглибленого розуміння і інтерпретації музичних творів видатного композитора. Висновки. Аналіз семантики тематичного матеріалу дозволяє відкрити новий пласт вивчення творчості Ф. Шопена. Розуміння музичної риторики на основі сакральної символіки сприяє високопрофесійній роботі над виконавської інтерпретацією фортепіанних творів. Запропоновані автором статті методи зіставлення і вивчення взаємозв’язку музично-риторичних символів з побудовою мелодій і ритмічних фігур в творах Ф. Шопена – це ключ до розуміння підтексту емоційного стану його музики і прихованого в ній змісту. Характеристика та опис виразних засобів в ракурсі музичної фактури доповнюють спектр прийомів і методів, які визначають композиторський стиль і художній образ запропонованих для аналізу творів.
Посилання
Berchenko, R. (1993). Boleslav Iavorskii o “Khorosho temperirovannom klavire” [Boleslav Yavorsky on “The Well-Tempered Clavier”]. Muzykalnaia akademiia, 2, 117-124 [in Russian].
Chopin, F. (1976). Polnoe sobranie sochinenii. Preliudii [Full composition of writings. Preludes] (I. J. Paderewski, Ed.; Vol. 1) [Sheet music]. Instytut Fryderyka Chopina; Polskie wydawnictwo muzyczne.
Chopin, F. (1995). Szkice do metody gry fortepianowej [Sketches for the piano playing method]. Musica Jagellonica [in Polish].
Druskin, Ya. S. (1972). Pro rytorychni pryiomy v muzytsi Y. S. Bakha [On rhetorical techniques in the music of J. S. Bach]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Kasianenko, L. O. (1999). Chopin i Bach [Chopin and Bach]. Akant, 12, 17-18 [in Polish].
Kasianenko, L. O. (2000). Pro semantyku preliudii F. Shopena [On the semantics of F. Chopin’s preludes]. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 5(4), 111-119 [in Ukrainian].
Kasianenko, L. O. (2003). Sakralnye motivy i rol faktury v proizvedeniiakh F. Shopena [Sacred motives and the role of texture in the works of F. Chopin]. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 28, 131-139 [in Russian].
Kasianenko, L. O. (2012). Ballady F. Shopena: khudozhestvennoe soderzhanie i muzykalnye znaki [F. Chopin’s ballads: artistic content and musical signs]. Musical art and culture, 16, 243-253 [in Russian].
Kasianenko, L. O. (2014). Muzyka Chopina w kontekście tradycji muzycznych [Chopin’s music in the context of musical traditions]. Akant, 3, 24 [in Polish].
Liszt, F. (1956). F. Chopin (S. Semenovskii, Trans.; 2nd ed.). Gosudarstvennoe muzykalnoe izdatelstvo [in Russian].
Milshtein, Ya. I. (1987). Ocherki o Shopene [Essays on Chopin]. Muzyka [in Russian].
Mycielski, Z. (1968). Rękopis “Metody” Chopina [Chopin’s “Methods” manuscript]. Ruch Muzyczny, 1, 3-7 [in Polish].
Nosina, V. B. (1993). Simvolika muzyki I. S. Bakha [Symbolism of music by J. S. Bach]. Proletarskii svetoch [in Russian].
Szulc, M. A. (1986). Fryderyk Chopin i utwory jego muzyczne [Fryderyk Chopin and his musical works]. Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].
Tiulin, Yu. N. (1963). O programmnosti v proizvedeniiakh Shopena [About Programming in Chopin’s works]. Gosudarstvennoe muzykalnoe izdatelstvo [in Russian].
Tomaszewski, M. (2003). Chopin i George Sand [Chopin and George Sand]. Wydawnictwo Literackie [in Polish].
Zakharova, O. I. (1983). Ritorika i zapadnoevropeiskaia muzyka XVII – pervoi poloviny XVIII veka [Rhetoric and Western European music of the 17th – the first half of the 18th century]. Muzyka [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Людмила Олегівна Касьяненко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.