ТУРКМЕНСЬКА ЕПІЧНА ПІСНЯ: МУЗИКОЗНАВЧИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Джамиля Азимовна Курбанова Міністерство культури Туркменістану, Туркменістан

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207640

Ключові слова:

слова, народна пісня, епічне мистецтво, дестан, розповідач, бахші, дестанчі

Анотація

Метою дослідження є виявлення жанрових та структурних особливостей туркменських епічних пісень. Для досягнення поставленої мети вирішуються такі завдання, як: опис локальних шкіл епічного розповідання, виявлення стильових особливостей співаків-розповідачів, аналіз епічних пісень з метою розкриття їхніх жанрових та композиційних особливостей. Методологія дослідження. У роботі використовується переважно порівняльно-історичний метод дослідження. Уперше в туркменській науці епічні жанри вивчаються комплексно, включно із прозовими та поетичними текстами, пісенною структурою та мистецтвом розповідачів. Наукова новизна. Виявлено, що носіями усної професійної творчості в Туркменістані є бахші, котрі продовжують творчі традиції огузських озанів, найбільш ранні зразки мистецтва яких відносяться до періоду тюркських каганів. Окрім епосів «Гьорогли» та «Горкут ата», спадщину туркменських розповідачів складають багаточисленні дестани. Основним структурним елементом у дестанах є епічна пісня, для композиції якої типовою є куплетна форма. Епічні пісні класифікуються на вступні, серединні та завершальні, кожній групі притаманні конкретні функції. Висновки. Доведено, що найвищим досягненням туркменської народної творчості, в якій знайшли відображення національні риси, високі духовні, моральні та патріотичні ідеали народу, є мистецтво епічних розповідачів. Усне розповсюдження епічної творчості сприяло збереженню низки атрибутивних прийомів мистецтва і виразних можливостей музичної мови. Загалом у дослідженні здійснено лише перший крок до вивчення епічної спадщини туркменів, у якій ще багато білих плям. Епічні пісні, що становлять собою стійкі структури, в устах різних розповідачів варіюються, підкреслюючи індивідуальну особливість кожного виконавця. Отже, народна пісня є основою, яка фокусує в собі стиль виконання не лише конкретного дестанчі, а й цілої школи.

Біографія автора

Джамиля Азимовна Курбанова, Міністерство культури Туркменістану

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Baigaskina, A. (1991). Ritmika kazakhskoi traditcionnoi pesni [Rhythm of Kazakh traditional song]. Almaty State Conservatory [in Russian].

Gullyev, Sh. (1985). Iskusstvo turkmenskikh bakhshi [Art of Turkmen bagshy]. Ylym [in Russian].

Karryev, B. (1968). Epicheskie skazaniia o Ker-ogly u tiurkoiazychnykh narodov [Kyor-ogly epic narrations among Turkic-speaking people]. Nauka [in Russian].

Kolovskii, O. (Ed.). (1988). Analiz vokalnykh proizvedenii [Vocal pieces review]. Muzyka [in Russian].

Korogly, Kh. (1972). Turkmenskaia literatura [Turkmen literature]. Vysshaia shkola [in Russian].

Kurbanov, M., & Evbasarov, K. (2016). Osobennosti formirovaniia ispolnitelskikh shkol epicheskogo skazitelstva v Turkmenistane [Features of local epic school origin in Turkmenistan]. In N. N. Glazunova (Ed.), Mezhetnicheskie sviazi v folklore [Ethnic connections in folklore], Materials of the V International School of Young Folklorists (pp. 208-215). Russian Institute of Art History [in Russian].

Kurbanova, D. (2018). Muzykalnoe nasledie turkmen: zhanry i forma [Turkmen musical heritage: genres and structure]. Lambert Academic Publishing [in Russian].

Kurbanova, J. (2000). The singing tradition of the Turkmen epic poetry. In K. Reichl (Ed.), The Oral Epic: Performance and Music (pp. 115-128). Verlag fur Wissenschaft und Bildung [in English].

Kurbanova, J. (2016). The art of Turkmen bagshy. In T. Levin, S. Daukeyeva, & E. Köchümkulova (Eds.), The Music of Central Asia (pp. 123-144). Indiana University Press [in English].

Kushnarev, Kh. (1958). Voprosy istorii i teorii armianskoi monodicheskoi muzyki [Theory and history issues on Armenian folk music]. Gosmuzizdat [in Russian].

Lord, A. (1994). Skazitel [Narrator]. Vostochnaia literatura [in Russian].

Nazaikinskii, E. (1972). O psikhologii muzykalnogo vospriiatiia [Psychology of musical aesthetic]. Muzyka [in Russian].

Radlov, V. (1989). Iz Sibiri: Stranitcy dnevnika [From Siberia: Pages from Notebook]. Nauka [in Russian].

Reichl, K. (2008). Tiurkskii epos: Traditcii, formy, poeticheskaia struktura [Turkic Oral Epic Poetry: Traditions, Forms, Poetic Structure] (V. Treister, Trans.). Vostochnaia literature [in Russian].

Uspenskii, V., & Beliaev, V. (2003). Turkmenskaia muzyka [Turkmen music]. Soros Kazakhstan Foundation [in Russian].

Zataevich, A. (2002). 1000 pesen kazakhskogo naroda [1000 songs of Kazakh people]. Daik-Press [in Russian].

Zemtcovskii, I. (1975). Melodika kalendarnykh pesen [Melody of the calendar songs]. Muzyka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Курбанова, Д. А. (2020). ТУРКМЕНСЬКА ЕПІЧНА ПІСНЯ: МУЗИКОЗНАВЧИЙ ПІДХІД. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 113–121. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207640

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО