ПАЛЕОГРАФІЧНИЙ ОПИС «АЗБУКИ-ПІВЧОЇ»З РУКОПИСНОГО ЗБІРНИКА XVI СТ.

Автор(и)

  • Микола Анатолійович Підгорбунський Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2678-5147

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207641

Ключові слова:

рукописний збірник, піснеспіви, азбука-перелік, нотопис, невменні знаки, фіти

Анотація

Мета роботи – палеографічний аналіз півчої азбуки з рукописного збірника XVI ст. та виявлення характерних особливостей її формування. Методологія дослідження включає системний аналіз, що сприяв осмисленню рукописних півчих азбук-переліків. Для окреслення часових і кількісних характеристик досліджуваного матеріалу використано статистичний та хронологічний методи. Порівняльний аналіз дав змогу встановити логічні закономірності формування азбук-переліків. Актуальність публікації пов’язана зі зростаючим інтересом до музичної спадщини Української Православної Церкви. Нагальною потребою є ґрунтовне дослідження колекцій богослужбових півчих збірок, стан яких з кожним роком погіршується та збільшується ризик втрати цінного матеріалу. Наукова новизна дослідження визначається тим, що проаналізовано півчу азбуку з рукописного збірника XVI ст., здійснено її палеографічний опис та проведено порівняльний аналіз невменних знаків. Висновки. Палеографічний аналіз півчої азбуки дав змогу виявити загальні риси в формуванні її невменними знаками. Також визначено певні відмінності з іншими азбуками в подібних рукописних збірниках. Наповнення невменними знаками азбук відбувалося відповідно до їхнього використання під час півчої практики. Як правило, в азбуку вносилися ті знаки, які вважалися найважливішими у виконанні церковних піснеспівів. Більшість півчих азбук XV–XVII ст., незважаючи на деякі відмінності, дуже подібні за складом невменних знаків. Здійснено розподіл невменних знаків на чотири групи від самих простих, що не мають різновидів, до складених, які поділяються на групи й підгрупи. Нез’ясованим залишається питання розшифрування невменної нотації, яка супроводжує богослужбові тексти. Вирішити означену проблему можна завдяки об’єднанню зусиль українських учених-медієвістів та активній співпраці знауковцями західноєвропейських країн.

Біографія автора

Микола Анатолійович Підгорбунський, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат історичних наук, доцент

Посилання

Alekhina, L. І., & Kondrashkova, L. V. (2018). Prazdniki pevcheskie - rukopis poslednei chetverti XVII veka iz "tcerkvi Voskreseniia Khristova, chto v Kadasheve" [Singing holidays - manuscript of the last quarter of the 17th century from the "Kadashev Church of the Resurrection of Christ "]. In Kadashevskie chteniia, Conference Papers (Iss. 12, pp. 163-183). Muzei "Kadashevskaia loboda". http://www.kadashi.ru/images/kadchteniastatii/22_%20Kadashevskie%20chteniia.pdf [in Russian].

Brazhnikov, M. V. (1972). Drevnerusskaia teoriia muzyki: Po rukopisnym materialam XV-XVIII vekov [Old Russian Music Theory: Based on Manuscript Materials of the 15th – 18th Centuries]. Muzyka [in Russian].

Ivanova, O. (2016). Kyrylychna rukopysna knyha XVI stolittia z fondiv Instytutu rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho: Istoryko-kodykolohichne doslidzhennia. Albom filihranei [Cyrillic manuscript of the 16th century in funds of Institute of Manuscripts of Vernadskyi National Library of Ukraine: Historical-codicology research. Album of filigree]. VNLU. [in Ukrainian].

Ivanova, O. A., & Dubrovina, L. A. (2003). Pivchi bohosluzhbovi knyhy u repertuari rukopysnykh knyh XVI stolittia u fondakh Instytutu rukopysu Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho [Singing liturgical books in the repertoire of 16th-century manuscripts in funds of Institute of Manuscripts of Vernadskyi National Library of Ukraine]. In Rukopysna ta knyzhkova spadshchyna Ukrainy [Manuscript and book heritage of Ukraine] (Iss. 8, pp. 71-79). VNLU. [in Ukrainian].

Kachmar, M. (2018). Azbuka kulyzmianoho irmolohionu XVI st. [The alphabet of the kulyzmian irmologian of the 16-th century]. Ukrainska muzyka, 1, 115-119. [in Russian].

Metallov, V. M. (1899). Azbuka kriukovogo peniia. Opyt sistematicheskogo rukovodstva k chteniiu kriukovoi semiografii pesnopenii znamennogo rospeva, perioda kinovarnykh pomet [Book of plain chant(kriuki) notes. The experience of a systematic guide for kriuki semiography of the songs of the znamenny chant, the period of cinnabar litters]. Sinodalnaia tipografiia [in Russian].

Metallov, V. M. (1912). Bogosluzhebnoe penie Russkoi Tcerkvi v period domongolskii po istoricheskim, arkheologicheskim i paleograficheskim dannym [Liturgical Singing of the Russian Church in the pre-Mongol period according to historical, archaeological and paleographic data]. In Zapiski Moskovskogo arkheologicheskogo instituta [Notes of the Moscow Archaeological Institute] (Vol. 26). Pechatnia A. I. Snegirevoi [in Russian].

Nikolaev, B. N. (1995). Znamennyi raspev i kriukovaia notatciia kak osnova russkogo pravoslavnogo tcerkovnogo peniia [Znamenny chant and kriuki notation as the basis of Russian Orthodox church singing]. Nauchnaia kniga; Talan [in Russian].

Razumovskii, D. V. (1886). Teoriia i praktika tcerkovnogo peniia [Theory and practice of church singing]. Tipografiia O. O. Gerbeka [in Russian].

Smolenskii, S. V. (1888). Azbuka znamennogo peniia (izveshchenie o soglasneishikh pometakh) startca Aleksandra Mezentca [Hornbook of the Znamenny singing (Notice of Concerted Marks) of the Elder Aleksander Mezenets]. Tipografiia Imperatorskogo Universiteta i tipo-litografiia N. Danilova [in Russian].

Uspenskii, N. D. (1971). Drevnerusskoe pevcheskoe iskusstvo [Old Russian singing art]. Sovetskii kompozitor [in Russian].

Zbirnyk (n.d.). (Fund 160, File 614). Institute of Manuscripts of Vernadskyi National Library, Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Підгорбунський, М. А. (2020). ПАЛЕОГРАФІЧНИЙ ОПИС «АЗБУКИ-ПІВЧОЇ»З РУКОПИСНОГО ЗБІРНИКА XVI СТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 122–130. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207641

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО