ЖАНРОВО-СТИЛЬОВЕ РОЗМАЇТТЯ МУЗИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ІГОРЯ ШАМО ТА ЙОГО ПРОЯВ У МИСТЕЦЬКО- КУЛЬТУРОЛОГІЧНОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ (50–80-ті роки XX ст.)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207642Ключові слова:
сюїта, творчий універсалізм, жанрово-стильова домінанта, музичне виконавство, симфонізм, акапельна фольк-опера, цикл, романс, хорАнотація
Мета наукової роботи зумовлена актуальною потребою осмислення творчого доробку І. Шамо як явища національного культурного масштабу шляхом виявлення і співставлення жанрово-стильової домінанти та характеристик національно-стильових детермінант мистецтва українського композитора. Методологія дослідження полягає в поєднанні методів аналізу, синтезу, історико-хронологічного, культурологічного й музикознавчого методів, що використані для формування цілісного уявлення про феномен багатожанрової музичної спадщини українського композитора І. Шамо. Наукова новизна полягає в побудові діяльної моделі творчої особистості українського композитора І. Шамо, автора гімну Києва, який віддзеркалює змішано-імпульсивне, мозаїчне виявлення творчих інтересів митця на різних стадіях його життєвого шляху. Висновки. Встановлено, що між різними видами дыяльності І. Шамо існують тісні взаємозв’язки та взаємовпливи, а в моделі творчого універсалізму композитора перехід від одного жанру до іншого здійснюється плавними перетіканнями-модуляціями. Жанрово-стильова панорама музичного доробку композитора охоплює численні й різноманітні прояви – від пісенного жанру, романсів та опери до камерно-інструментальних і симфонічних полотен, які стали популярними не тільки в Україні, а й далеко за межами національного культурного простору. Реконструкція жанрово-стильового розмаїття музичної творчості І. Шамо дає підстави стверджувати, що, постійно підживлюючи митця, саме народна мелодика забезпечувала їй ефективність, підказуючи авторові певні концепції, образи і навіть сфери почуттів, зумовлюючи вибір стильових орієнтирів, жанрів і музично-виражальних засобів. Поєднуючи в собі глибокі національно-стильові традиції, дивовижну мелодійність, яскраві гармонійні фарби, багатогранна творчість І. Шамо, окрім іншого, стала ще й важливою віхою у формуванні національної композиторської школи в Україні 50–80-х років ХХ ст.
Посилання
Degen, I. (2004, July 9). Chelovek, izluchavshyi dobrotu [A man radiated kindness]. Evreiskii obozrevatel, p. 7 [in Russian].
Efremova, L. (1958). Igor Shamo [Ihor Shamo]. Sovetskii kompozitor [in Russian].
Hlaholieva, Z. (1966). Vokalnyi tsykl I. Shamo na slova Shevchenka [I. Shamo’s vocal cycle on Shevchenko’s poems]. In Shevchenko i muzyka [Shevchenko and music] (pp. 33-39). Mystetstvo [in Ukrainian].
Kalenychenko, A. (2008). Instrumentalna muzyka [Instrumental music]. In Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia] (Vol. 2, pp. 218-236). Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology MT Rylsky
NAS of Ukraine [in Ukrainian].
Lutsenko, D. (1985, February 22). Tvorets melodii [Creator of melodies]. Radianska Ukraina, p. 3 [in Ukrainian].
Mokrenko, A. (2003). Spohad pro druha: Kompozytor Ihor Shamo [Memoirs of a friend: Composer Ihor Shamo]. Muzyka, 1-2, 14-15 [in Ukrainian].
Mukha, A. (2004). Kompozytory Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [Composers of Ukraine and the Ukrainian diaspora]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Murzina, E. I. (1966). Shevchenkovskie tcikly Klebanova i Shamo [Shevchenko cycles of Klebanov and Shamo]. Ukrainian musicology, 1, 70-79 [in Russian].
Nevenchannaia, T. S. (1982). Igor Shamo [Ihor Shamo]. Muzychna Ukraina [in Russian].
Pashkova, S. (2019). Ihor Shamo – kompozytor i muzykant u spohadakh suchasnykiv [Ihor Shamo is a composer and musician in the memories of contemporaries]. In Kulturni ta mystetski studii XXI stolittia: naukovo-praktychne partnerstvo [Cultural and artistic studies of the 21th century: scientific-practical partnership], Proceedings of the International symposium dedicated to the 50th anniversary of the National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts (pp. 234-238). NAKKKIM [in Ukrainian].
Shamo, T. I. (Ed.). (2006). Ya z Vamy buv i budu kozhnu myt…: Spohady, statti, materialy pro kompozytora Ihoria Shamo [I was with you and will be every moment…: Memories, articles, materials about the composer Ihor Shamo]. Grono [in Ukrainian].
Tigranov, G. G. (Ed.). (1967). Sovetskaia simfoniia za 50 let [Soviet symphony for 50 years]. Muzyka [in Russian].
Vakhranov, Yu. (1969). Natsionalni osoblyvosti fortepiannoi tvorchosti Ihoria Shamo [National features of Ihor Shamo’s piano work]. Ukrainian musicology, 5, 11-12 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Євгеній Євгенійович Рой, Світлана Миколаївна Пашкова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.