СПЕЦИФІКА ВІДТВОРЕННЯ ІДЕЇ НАЦІОНАЛЬНОГО СЛАВЛЕННЯ В ОПЕРНІЙ ПОЕТИЦІ Б. СМЕТАНИ (НА ПРИКЛАДІ ОПЕРИ «ЛІБУШЕ»)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207644Ключові слова:
«Лібуше» Б. Сметани, культ, національне славлення, літургійні засади будови композиції, пієтизм Й. С. БахаАнотація
Метою роботи є висвітлення актуального для сучасного постмодернового і постпостмодерного культурного процесу феномена уславлення як складника вираження національної ідеї в концепції музично-сценічної дії опери Б. Сметани «Лібуше». Методологія статті грунтується на міждисциплінарному інтегруванні об’єктивних (історико-генетичний, культурно-типологічний, компаративний) та особистісно-пріоритетних (наукова реконструкція, теоретичне моделювання) методів дослідження. У загальнотеоретичному плані осмислення порушеної проблеми автор використовує основні положення концепцій П. Флоренського, О. Лосєва, Е. Дюркгейма, Б. Асаф’єва. Відповідно, принципи розгляду композиції опери Б. Сметани «Лібуше» визначають аналітичний, історико-описовий, компаративно-стильовий, міждисциплінарно-порівняльний методи. Наукова новизна. Уперше в українських культурознавчих і мистецтвознавчих дослідженнях увага зосереджена на культурному феномені уславлення як складнику вираження національної ідеї в композиції музично-сценічної дії опери Б. Сметани «Лібуше». Висновки. Осмислення духовно-смислової та драматургічної специфіки опери Б. Сметани «Лібуше» дало підстави з’ясувати концепцію quasi-літургійного наповнення цього твору, поетика якого засвідчує творчо-ідеологічні паралелі і до сценічного дійства «Руслана і Людмили» М. Глінки як «слов’янської літургії» (за Б. Асаф’євим), і до вагнерівського музично-театрального спадку та його міфопоетичних настанов, і до пасіону Й. С. Баха-пієтиста, який визнавав контактність лютеранства з візантійською літургійною практикою.
Посилання
Asafyev, B. (1971). Simfonicheskie etiudy [Symphonic studies]. Muzyka [in Russian].
Druskin, M. (1980). Istoriia zarubezhnoi muzyki. Vtoraia polovina XIX veka [History of foreign music. The second half of the 19th century] (Issue 4). Muzyka [in Russian].
Gudman, F. (1995). Magicheskie simvoly [Magic characters]. Zolotoi vek [in Russian].
Hegel, G. (2018). Lektcii po istorii filosofii [Lectures on the history of philosophy]. Eksmo-Press [in Russian].
Kaminskaia-Markova, E. N. (2015). Metodologiia muzykoznaniia i problemy muzykalnoi kulturologii. K 50-letiiu pedagogicheskoi deiatelnosti [Methodology of musicology and problems of musical cultural studies. To the 50th anniversary of teaching]. Astroprint [in Russian].
Losev, A. (1960). Antichnaia muzykalnaia estetika [Antique music aesthetics]. Muzyka [in Russian].
Markova, E. (1990). Intonatcionnost muzykalnogo iskusstva [Intonation of music arts]. Muzychna Ukraina [in Russian].
Muravska, O. V. (2017). Skhidnokhrystyianska paradyhma yevropeiskoi kultury i muzyka XVIII-XX stolit [The Eastern Christian Paradigm of European Culture and Music of the 18th-20th Centuries]. Astroprynt [in Ukrainian].
Pahlen, K. (2000). Das neue Opernlexikon [The new opera lexicon]. Seehamer Verlag [in German].
Wilson-Dickson, A. (2003). Istoriia khristianskoi muzyki [The Story of Christian Music]. Mirt [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Анжеліка Анатоліївна Татарнікова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.