РЕЖИСУРА ДМИТРА БОГОМАЗОВА В КОНТЕКСТІ ІННОВАЦІЙНИХ СЦЕНІЧНИХ ПРАКТИК
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207648Ключові слова:
Д. Богомазов, українська театральна режисура, експериментальна практика, конструктивні пошуки, новаторство постановокАнотація
Мета статті – виявити специфіку творчої діяльності Д. Богомазова в контексті еволюції і трансформаційних процесів української театральної режисури кінця ХХ – початку ХХІ ст.; визначити вплив новаторських сценічних практик митця на формування сучасного сценічного мистецтва в Україні. Методологія дослідження. Для розкриття мети і досягнення поставлених завдань у дослідженні застосовано історико-мистецтвознавчі та аналітично-мистецтвознавчі підходи й методи, сформовані в українському мистецтвознавстві. Домінуючим обрано метод компаративного аналізу, що завдяки світоглядній функції посприяв виявленню специфіки світобачення режисера, отриманню предметного уявлення часопростору проаналізованих вистав, поглибленню уявлення про логіку побудови Д. Богомазовим сценічного твору та специфіку використання режисерських підходів і прийомів. Наукова новизна. Досліджено режисерську діяльність Д. Богомазова та виявлено вплив його творчості на розвиток української театральної режисури початку ХХІ ст. Визначено та проаналізовано різноманітні шляхи та конструктивні пошуки митця нових театральних форм, удосконалення режисерської технології, використання інноваційних засобів виразності, що визначили створення унікальної сценічної мови та збагатили постановочну культуру вистав на сцені Київського театру на Лівому березі Дніпра (з 1993 р.), театру «Вільна сцена» (2001–2012 рр.) та Національного академічного театру імені Івана Франка (з 2017 р.). Висновки. Дослідження творчості Д. Богомазова як феномена режисерського мислення сучасного українського режисерського театру дало змогу з’ясувати специфічні риси принципів і методів професійної діяльності, розглянути методологію експериментальної роботи сучасного режисера-постановника над виставою, що своїм підходом презентує провідні режисерські концепції і погляди на театр майбутнього в українських реаліях. Мистецтвознавчий аналіз експериментальної та художньо-постановочної діяльності Д. Богомазова виявив прагнення української режисури до симбіозу різних підходів організації часопросторового континууму, елементів сценічного та мультимедійного мистецтва в процесі створення унікального чуттєвого досвіду нового театру ХХІ ст.
Посилання
Bevziuk-Voloshyna, L. (2013). Kapituliatsiia nezalezhnoho teatru [The backdown of the independent theatre]. Ukrainskyi teatr, 4, 44-45 [in Ukrainian].
Bevziuk-Voloshyna, L. (2015). Zmina vizualnoi dominanty u vystavakh postmodernistskoho (postdramatychnoho) teatru Ukrainy (2000–2010 rr.) [The change of visual dominance in the performances of the postmodern (postdramatic) theatre of Ukraine (2000-2010)]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 16, 47-55 [in Ukrainian].
Chuzhynova, I. (2008). Dva kroky v napriami do uzbichchia (do tvorchoho portretu rezhysera Dm. Bohomazova) [Two steps towards the roadside (to the creative portrait of director Dm. Bohomazov)]. Prostsenium, 3, 58-61 [in Ukrainian].
Fialko, V. (2016). Ukrainskyi teatralnyi landshaft ostannoho desiatylittia XX stolittia [Ukrainian theatrical landscape of the last decade of the twentieth century]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 18, 51-56 [in Ukrainian].
Kotenok, V. (2019). “Koriolan”: peremoha liudianosti [“Coriolanus”: the victory of humanity]. Kino-Teatr, 3, 9-10 [in Ukrainian].
Nikitiuk, M. (2009, April 25). Zloi rok. «Gamlet» [Evil Rock. “Hamlet”]. TEATRE: Teatralnyi portal. http://teatre.com.ua/review/zloj_rok_gamlet/inner [in Russian].
Trykolenko, S. (2014). «Hamlet»: chotyry vystavy – chotyry rishennia» [Hamlet: four performances – four solutions]. Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii, 14, 267-274 [in Ukrainian].
Yermakova, N. (1998). Ekspansiia subiektyvnosti [The Expansion of Subjectivity]. Kino-Teatr, 4, 8-11 [in Ukrainian].
Yermakova, N. (2001). Vitchyzniana moloda rezhysura: peretyn dvokh tysiacholit [Ukrainian Young Directing: The Crossing of Two Millennia]. Prostsenium, 1, 47-51 [in Ukrainian].
Yermakova, N. (2004). Rezhyserski pokolinnia 90-kh rokiv [Directing generations of the 90s.]. Suchasne mystetstvo, 1, 171-190 [in Ukrainian].
Yermakova, N. (2012). L. Pirandello. «Trokhy vyna, abo 70 obertiv» [L. Pirandello. “A little wine, or 70 revolutions”]. In M. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi teatr XX stolittia: Antolohiia vystav [20th Century Ukrainian Theatre: An Anthology of Performances] (pp. 858-866). Feniks [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ірина Віталіївна Іващенко, Вікторія Олександрівна Стрельчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.