ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ «ТЕАТР У КОШИКУ»: ЗАСОБИ ПЛАСТИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207649Ключові слова:
пластична режисура, пластична виразність, експериментальний театр, творча майстерня «Театр у кошику»Анотація
Мета статті – виявити й охарактеризувати засоби пластичної виразності вистав та моновистав експериментальної творчої майстерні «Театру у кошику». Методологія дослідження. Застосовано метод системного мистецтвознавчого аналізу й описовий метод (для інтерпретації та аналізу індивідуальних прийомів пластичної режисури І. Волицької), компаративний метод (для виявлення особливостей пластичного вираження вистав «Театру у кошику» та простеження внутрішніх зв’язків між використаними режисером засобами зовнішньої виразності й сенсово-смисловим звучанням сценічного твору) та ін. Наукова новизна. Розглянуто засоби пластичної виразності експериментальної творчої майстерні «Театру у кошику», використані в процесі постановки вистав і моновистав театру; виявлено особливості режисури І. Волицької та проаналізовано їхні пластичний та інтерактивний складники. Висновки. Дослідження принципів і методів пластичної виразності експериментальних українських театрів на матеріалі постановок «Театру у кошику» виявило, що естетика української пластичної режисури трансформується під впливом сучасного візуального образу – сценічне мистецтво поєднує досвід минулого й теперішнього як частину постійного розвитку. Українська театральна сцена на сучасному етапі – своєрідне поєднання трансформацій і мутацій, оскільки режисери-постановники не обмежуються національним культурним спадком у процесі пошуків універсальної мови, спільних кодів, що стають джерелом натхнення та чуттєвості в творчості, відшукуючи новаторські естетичні форми постановок. Візуально-пластична образність стала основним об’єктом дослідження та експериментів режисера-постановника І. Волицької, яка перетворює наративний та образний простір на простір абстрактний. Тенденції обміну та взаємодії між різними елементами театрального мистецтва чітко відображені в сучасному українському експериментальному театрі, вони є умовою безперервного розвитку і за формою, і за змістом.
Посилання
Bonnet, Е., Fergombe, А. P., & Nogacki, Е. (2002). Théâtre et arts plastiques. Entre chiasmes et confluences [Theatre and visual arts. Between abysses and confluences]. Presses universitaires de Valencienne [in French].
Bricco, E. (2015). De la porosité des frontières [Porous borders]. In E. Bricco (Ed.), Le Bal des arts. Le sujet et l’image : écrire avec l’art [The Ball of the Arts. The subject and the image: Writing with art] (pp. 11-20). Quodlibet [in French].
Korniienko, N. (2000). Ukrainskyi teatr u peredden tretoho tysiacholittia. Poshuk [Ukrainian theatre on the eve of the third millennium. Search]. Fakt [in Ukrainian].
Kozak, B. (2010). Teatralne vidlunnia [Theatre Echo]. Liha-Pres [in Ukrainian].
Natsionalnyi tsentr teatralnoho mystetstva imeni Lesia Kurbasa. Teatr u koshyku. Tvorcha maisternia (2018). Oresteia. Exercise. http://tuk.lviv.ua/?page_id=1737 [in Ukrainian].
Pihel, Yu. (2008). "Teatr u koshyku": ukrainska klasyka i suchasna estetyka ["Theatre in a Basket": Ukrainian Classics and Modern Aesthetics]. Studii mystetstvoznavchi, 2(22), 97-100 [in Ukrainian].
Pushak, L. (2017). Tvory Lesi Ukrainky u svitli rampy suchasnoho teatru [Lesya Ukrainka’s works in light of the ramp of contemporary theatre]. Kultury wschodniosłowiańskie – oblicza i dialog, 7, 135-152. https://doi.org/10.14746/kw.2017.7.11 [in Ukrainian].
Yanas, L. (2003). Teatr u koshyku [Theatre in a basket]. Teatralna besida, 1(12), 35 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Руслан Миколайович Никоненко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.