ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ «ТЕАТР У КОШИКУ»: ЗАСОБИ ПЛАСТИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ

Автор(и)

  • Руслан Миколайович Никоненко Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8379-7857

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207649

Ключові слова:

пластична режисура, пластична виразність, експериментальний театр, творча майстерня «Театр у кошику»

Анотація

Мета статті – виявити й охарактеризувати засоби пластичної виразності вистав та моновистав експериментальної творчої майстерні «Театру у кошику». Методологія дослідження. Застосовано метод системного мистецтвознавчого аналізу й описовий метод (для інтерпретації та аналізу індивідуальних прийомів пластичної режисури І. Волицької), компаративний метод (для виявлення особливостей пластичного вираження вистав «Театру у кошику» та простеження внутрішніх зв’язків між використаними режисером засобами зовнішньої виразності й сенсово-смисловим звучанням сценічного твору) та ін. Наукова новизна. Розглянуто засоби пластичної виразності експериментальної творчої майстерні «Театру у кошику», використані в процесі постановки вистав і моновистав театру; виявлено особливості режисури І. Волицької та проаналізовано їхні пластичний та інтерактивний складники. Висновки. Дослідження принципів і методів пластичної виразності експериментальних українських театрів на матеріалі постановок «Театру у кошику» виявило, що естетика української пластичної режисури трансформується під впливом сучасного візуального образу – сценічне мистецтво поєднує досвід минулого й теперішнього як частину постійного розвитку. Українська театральна сцена на сучасному етапі – своєрідне поєднання трансформацій і мутацій, оскільки режисери-постановники не обмежуються національним культурним спадком у процесі пошуків універсальної мови, спільних кодів, що стають джерелом натхнення та чуттєвості в творчості, відшукуючи новаторські естетичні форми постановок. Візуально-пластична образність стала основним об’єктом дослідження та експериментів режисера-постановника І. Волицької, яка перетворює наративний та образний простір на простір абстрактний. Тенденції обміну та взаємодії між різними елементами театрального мистецтва чітко відображені в сучасному українському експериментальному театрі, вони є умовою безперервного розвитку і за формою, і за змістом.

Біографія автора

Руслан Миколайович Никоненко, Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв

Завідувач кафедрою режисури естради, театралізованих видовищ та цирку і актора театру

Посилання

Bonnet, Е., Fergombe, А. P., & Nogacki, Е. (2002). Théâtre et arts plastiques. Entre chiasmes et confluences [Theatre and visual arts. Between abysses and confluences]. Presses universitaires de Valencienne [in French].

Bricco, E. (2015). De la porosité des frontières [Porous borders]. In E. Bricco (Ed.), Le Bal des arts. Le sujet et l’image : écrire avec l’art [The Ball of the Arts. The subject and the image: Writing with art] (pp. 11-20). Quodlibet [in French].

Korniienko, N. (2000). Ukrainskyi teatr u peredden tretoho tysiacholittia. Poshuk [Ukrainian theatre on the eve of the third millennium. Search]. Fakt [in Ukrainian].

Kozak, B. (2010). Teatralne vidlunnia [Theatre Echo]. Liha-Pres [in Ukrainian].

Natsionalnyi tsentr teatralnoho mystetstva imeni Lesia Kurbasa. Teatr u koshyku. Tvorcha maisternia (2018). Oresteia. Exercise. http://tuk.lviv.ua/?page_id=1737 [in Ukrainian].

Pihel, Yu. (2008). "Teatr u koshyku": ukrainska klasyka i suchasna estetyka ["Theatre in a Basket": Ukrainian Classics and Modern Aesthetics]. Studii mystetstvoznavchi, 2(22), 97-100 [in Ukrainian].

Pushak, L. (2017). Tvory Lesi Ukrainky u svitli rampy suchasnoho teatru [Lesya Ukrainka’s works in light of the ramp of contemporary theatre]. Kultury wschodniosłowiańskie – oblicza i dialog, 7, 135-152. https://doi.org/10.14746/kw.2017.7.11 [in Ukrainian].

Yanas, L. (2003). Teatr u koshyku [Theatre in a basket]. Teatralna besida, 1(12), 35 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Никоненко, Р. М. (2020). ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ «ТЕАТР У КОШИКУ»: ЗАСОБИ ПЛАСТИЧНОЇ ВИРАЗНОСТІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 177–182. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207649

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО