СОЦІАЛЬНІ ТАНЦІ В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ ХХІ СТ.: СПОРТИВНО-ЗМАГАЛЬНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207650Ключові слова:
соціальні танці, конкурсна програма, техніка виконання, танцювальна лексика, критерії оцінюванняАнотація
Мета статті – з’ясувати специфіку соціальних танців на сучасному етапі розвитку; визначити особливості та охарактеризувати перспективи нового, спортивно-змагального контексту соціальних танців. Методологія дослідження базується цілісному й системному підходах до вивчення соціальних танців. Застосовано аналітичний метод (для визначення наукових підходів); метод художньо-стилістичного та мистецтвознавчого аналізу (для виявлення й обґрунтування тенденцій розвитку соціального танцю ХХІ ст.); системно-функціональний метод (посприяв структуруванню конкурсних соціальних танців як феномена сучасного соціокультурного простору). Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві досліджено спортивно-змагальний контекст соціальних танців ХХІ ст.: проаналізовано особливості техніки виконання й танцювальну лексику соціальних танців Аргентинське Танго, Бачата, Меренга, Сальса, Свінг Західного узбережжя, Джиттербаг, Дисккофокс, а також Карибського шоу, Латинського шоу та Карибських танців – танцювальних програм, затверджених Міжнародною танцювальною організацією для проведення європейських та світових чемпіонатів; з’ясовано специфічні відмінності неконкурсного й конкурсного соціального танцю в умовах соціокультурного простору ХХІ ст. Висновки. Виявлено, що в контексті сучасного розвитку спортивно-змагального напряму трансформуються характерні ознаки соціальних танців (посилюється значення візуального складника, стандартизовано техніку виконання й ін.) та функції (окрім комунікативної, інформаційної, емоційної, соціальної, рекреаційної, психотерапевтичної, домінуючими стають виховна, естетична, образотворча й ін.). Сучасні соціальні танці уособлюють варіативність поєднання мистецтва танцю (традиційна властивість) і майстерності (підготовка за програмою): мистецтво включає в себе творчість, спонтанність і самовираження, а майстерність сприяє створенню естетичного, художнього аспекту, проте без акцентування на особистій творчості й самовираженні.
Посилання
Callahan, J. L. (2005). "Speaking a secret language": West Coast Swing as a community of practice of informal and incidental learners. Research in Dance Education, 6(1-2), 3-32. https://doi.org/10.1080/14617890500372974 [in English].
Cohen-Stratyner, B. (2001). Social Dance: Contexts and Definitions. Dance Research Journal, 33(2), 121-124. https://doi.org/10.2307/1477809 [in English].
International Dance Organization. (2020a). IDO Dance Sport Rules & Regulations. https://www.ido-dance.com/ceis/ido/rules/competitionRules/danceSportRules.pdf [in English].
International Dance Organization. (2020b). List of IDO Disciplines. https://www.ido-dance.com/ceis/ido/competitions/idoDisciplines.html [in English].
Knolle, C. (2008). Salsa, Merengue, Bachata und deren enormer Boom [Salsa, Merengue, Bachata and their enormous boom]. (PhD Dissertation). University of Vienna. https://doi.org/10.25365/thesis.3197 [in German].
Plakhotniuk, O. (2018). Kvintesentsiia sotsialnykh tantsiv [The quintessence of social dancing]. Dance Studies, 1, 28-37 [in Ukrainian].
Platonova, O. A. (2016). Salsa kak fenomen latinoamerikanskoi kultury [Salsa as a phenomenon of Latin American culture]. (Abstract of PhD Dissertation). State Institute for Art Studies of the Ministry of Culture of the Russian Federation, Moscow [in Russian].
Powers, R. (2014a). Intelligent Dancing. Social dance at Stanford. https://socialdance.stanford.edu/syllabi/intelligent.htm [in English].
Powers, R. (2014b). The Three Worlds of Ballroom Dance. Social dance at Stanford. https://socialdance.stanford.edu/syllabi/ballroom.html [in English].
Rahmatian, S. (2018). The structure of Argentine tango. Journal of Mathematics and the Arts, 12(4), 225-243. https://doi.org/10.1080/17513472.2018.1474331 [in English].
Sloat, S. (2005). Caribbean Dance from Abakuá to Zouk: How Movement Shapes Identity. University Press of Florida [in English].
Tolstova, D. A. (2014). Sotcialnye latinoamerikanskie tantcy kak sredstvo garmonizatcii kommunikativnoi sfery lichnosti [Social Latin American dances as a means of harmonizing the communicative sphere of personality]. (Abstract of PhD Dissertation). RUDN University, Moscow [in Russian].
Waglow, I. F. (2013). An Experiment in Social Dance Testing. Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation, 24(1), 97-101. https://doi.org/10.1080/10671188.1953.10624900 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Роман Анатолійович Гриценюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.