СОЦІАЛЬНІ ТАНЦІ В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ ХХІ СТ.: СПОРТИВНО-ЗМАГАЛЬНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Роман Анатолійович Гриценюк Рівненський державний гуманітарний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-5361-7210

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207650

Ключові слова:

соціальні танці, конкурсна програма, техніка виконання, танцювальна лексика, критерії оцінювання

Анотація

Мета статті – з’ясувати специфіку соціальних танців на сучасному етапі розвитку; визначити особливості та охарактеризувати перспективи нового, спортивно-змагального контексту соціальних танців. Методологія дослідження базується цілісному й системному підходах до вивчення соціальних танців. Застосовано аналітичний метод (для визначення наукових підходів); метод художньо-стилістичного та мистецтвознавчого аналізу (для виявлення й обґрунтування тенденцій розвитку соціального танцю ХХІ ст.); системно-функціональний метод (посприяв структуруванню конкурсних соціальних танців як феномена сучасного соціокультурного простору). Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві досліджено спортивно-змагальний контекст соціальних танців ХХІ ст.: проаналізовано особливості техніки виконання й танцювальну лексику соціальних танців Аргентинське Танго, Бачата, Меренга, Сальса, Свінг Західного узбережжя, Джиттербаг, Дисккофокс, а також Карибського шоу, Латинського шоу та Карибських танців – танцювальних програм, затверджених Міжнародною танцювальною організацією для проведення європейських та світових чемпіонатів; з’ясовано специфічні відмінності неконкурсного й конкурсного соціального танцю в умовах соціокультурного простору ХХІ ст. Висновки. Виявлено, що в контексті сучасного розвитку спортивно-змагального напряму трансформуються характерні ознаки соціальних танців (посилюється значення візуального складника, стандартизовано техніку виконання й ін.) та функції (окрім комунікативної, інформаційної, емоційної, соціальної, рекреаційної, психотерапевтичної, домінуючими стають виховна, естетична, образотворча й ін.). Сучасні соціальні танці уособлюють варіативність поєднання мистецтва танцю (традиційна властивість) і майстерності (підготовка за програмою): мистецтво включає в себе творчість, спонтанність і самовираження, а майстерність сприяє створенню естетичного, художнього аспекту, проте без акцентування на особистій творчості й самовираженні.

Біографія автора

Роман Анатолійович Гриценюк, Рівненський державний гуманітарний університет

Заслужений діяч мистецтв України, Доцент кафедри хореографії

Посилання

Callahan, J. L. (2005). "Speaking a secret language": West Coast Swing as a community of practice of informal and incidental learners. Research in Dance Education, 6(1-2), 3-32. https://doi.org/10.1080/14617890500372974 [in English].

Cohen-Stratyner, B. (2001). Social Dance: Contexts and Definitions. Dance Research Journal, 33(2), 121-124. https://doi.org/10.2307/1477809 [in English].

International Dance Organization. (2020a). IDO Dance Sport Rules & Regulations. https://www.ido-dance.com/ceis/ido/rules/competitionRules/danceSportRules.pdf [in English].

International Dance Organization. (2020b). List of IDO Disciplines. https://www.ido-dance.com/ceis/ido/competitions/idoDisciplines.html [in English].

Knolle, C. (2008). Salsa, Merengue, Bachata und deren enormer Boom [Salsa, Merengue, Bachata and their enormous boom]. (PhD Dissertation). University of Vienna. https://doi.org/10.25365/thesis.3197 [in German].

Plakhotniuk, O. (2018). Kvintesentsiia sotsialnykh tantsiv [The quintessence of social dancing]. Dance Studies, 1, 28-37 [in Ukrainian].

Platonova, O. A. (2016). Salsa kak fenomen latinoamerikanskoi kultury [Salsa as a phenomenon of Latin American culture]. (Abstract of PhD Dissertation). State Institute for Art Studies of the Ministry of Culture of the Russian Federation, Moscow [in Russian].

Powers, R. (2014a). Intelligent Dancing. Social dance at Stanford. https://socialdance.stanford.edu/syllabi/intelligent.htm [in English].

Powers, R. (2014b). The Three Worlds of Ballroom Dance. Social dance at Stanford. https://socialdance.stanford.edu/syllabi/ballroom.html [in English].

Rahmatian, S. (2018). The structure of Argentine tango. Journal of Mathematics and the Arts, 12(4), 225-243. https://doi.org/10.1080/17513472.2018.1474331 [in English].

Sloat, S. (2005). Caribbean Dance from Abakuá to Zouk: How Movement Shapes Identity. University Press of Florida [in English].

Tolstova, D. A. (2014). Sotcialnye latinoamerikanskie tantcy kak sredstvo garmonizatcii kommunikativnoi sfery lichnosti [Social Latin American dances as a means of harmonizing the communicative sphere of personality]. (Abstract of PhD Dissertation). RUDN University, Moscow [in Russian].

Waglow, I. F. (2013). An Experiment in Social Dance Testing. Research Quarterly. American Association for Health, Physical Education and Recreation, 24(1), 97-101. https://doi.org/10.1080/10671188.1953.10624900 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-14

Як цитувати

Гриценюк, Р. А. (2020). СОЦІАЛЬНІ ТАНЦІ В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ ХХІ СТ.: СПОРТИВНО-ЗМАГАЛЬНИЙ АСПЕКТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (42), 183–190. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207650

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО