ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДДУКЛЯНСЬКОГО АНСАМБЛЮ ПІСНІ Й ТАНЦЮ «PULS» (ПРЯШІВ) В КОНТЕКСТІ ЗБЕРЕЖЕННЯ ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ РУСИНІВ ТА УКРАЇНЦІВ СХІДНОЇ СЛОВАЧЧИНИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207656Ключові слова:
ансамбль пісні й танцю, «PULS», українці, русини, виконавство, музичний фольклор, духовна культура, культурна ідентичність, Східна СловаччинаАнотація
Мета роботи – розглянути історію становлення та мистецькі здобутки професійного ансамблю пісні й танцю «PULS» (Poddukelský umelecký ľudový súbor) (Пряшів, Словаччина) в контексті культурної ідентичності її представників. Методологія дослідження полягає у поєднанні методів пізнання, зумовлених вимогами об’єктивного аналізу історичних, мистецтвознавчих та культурологічних джерел, що відображають основні тенденції розвитку культурно-мистецького життя етнічного населення Пряшівщини другої половини ХХ – початку ХХІ ст. У дослідженні застосовано комплекс методів: описовий, теоретичний, інформаційний, спостереження, інтерв’ю та узагальнення. Наукова новизна. На основі висвітлення творчої біографії професійного мистецького колективу з м. Пряшів (Східна Словаччина) виявлено основні тенденції збереження елементів автентики, вторинного фольклору (фольклоризму), використання синтезу мистецтв (хореографічне, театральне, музичне, вокальне), а також процесу словакізації сучасної культури русинів-українців. З’ясовано, що танець учасників колективу втілюється в стилізованій або автентичній формі, виконуючи при цьому такі функції: 1) танець як поєднувальний елемент між сценами вистави; 2) поєднання різних народних танців у великі танцювальні епізоди як окремі картини вистави; 3) танець уплетений в основу вистави для створення історичної епохи, більш ефектного загальноемоційного враження або театралізації дійства. Висновки. Питома вага популяризації українського фольклору, що була в основі ідеології та репертуару колективу від початку створення, нині зменшується. Натомість увага ансамблю пісні й танцю «PULS» зосереджується переважно на обрядових традиціях русинів, словаків, а також пісенному й танцювальному фольклорі сусідніх країн. Творчість колективу – це органічне поєднання різноманітних жанрів (музично-ігрові, опереточні, естрадні вистави, іноді т. зв. гібридні жанри), синтез фольклору – акторського, музичного (вокального й інструментального) – та хореографічного мистецтва.
Посилання
Drobnyak, M. (1980). Pidduklianskyi ukrainskyi narodnyi ansambl UNT nahorodzhenyi medalliu «Za zasluhy v budivnytstvi» laureat Premii im. Vita Neiedloho [Pidduklyansky Ukrainian folk ensemble of CNT was awarded the medal «For Merits in Construction» winner of the Prize. Vita Needloho]. Slovak Pedagogical Publishing House in Bratislava; Department of Ukrainian Literature in Pryashev [in Ukrainian].
Fabryka-Protska, O. (2019). Piduklyansky Ukrainian folk ensemble (PUNA-PUL’S) – popularizer of folk traditions of the Ukrainian-Slovak borderland. In R. Lipelt (Ed.), Na pograniczach. Z odległej i bliskiej przeszłości. Studia o stosunkach kulturowych [On the borderlands. From a distant and near past. Studies on cultural relations] (pp. 127-141). Vocational State School of Higher Education Jan Grodek in Sanok [in Poland].
Jurkovska-Sikorjakova, N. (2009). Lux ex Oriente. «Malé dejiny» Poddukelského umeleckého ľudového súboru v Prešove [Lux ex Oriente. “Small History” of the Poddukel Art Folk Ensemble in Prešov]. ADIN [in Slovak].
Kalinyak, J. (2016). Yurko Tsymbora [Yurko Tsimbora]. Separate organization of the Rusyn rite in Swidnik [in Ukrainian].
Kovacs, F. (Ed.). (1999). Kraieznavchyi slovnyk rusyniv-ukraintsiv. Priashivshchyna [Local lore dictionary of Ruthenian-Ukrainians. Presov region]. Union of Rusyn-Ukrainians of the Slovak Republic [in Ukrainian].
Mushynka, M. (2017, November 13). U Priashevi vidbulasia svitova premiera miuzyklu «Nykola Shuhai» [The world premiere of the musical “Nikola Shugai” took place in Presov]. Zakarpattia onlain. https://zakarpattya.net.ua/ Special/176094-U-Priashevi-vidbulasia-svitova-premiera-miuzyklu-Nykola-Shu [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга Романівна Фабрика-Процька
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.