ВПЛИВ ІДЕЙ КОНСТРУКТИВІЗМУ НА СТАНОВЛЕННЯ ДИЗАЙНУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207660Ключові слова:
мистецтво авангарду, виробниче мистецтво, утилітаризм, абстрактний інженеризм, формоутворення, художньо-проектна діяльністьАнотація
Мета дослідження – осмислити соціально-культурні та ідеологічні передумови формування конструктивізму утилітарного періоду, висвітлити вплив теоретичних концепцій на становлення нової проектної культури в Україні. Методологічною основою дослідження є системно-історичний підхід до вивчення предмета дослідження в контексті тих явищ і процесів, які мали найбільший вплив на його розвиток. Використано сукупність традиційних дослідницьких методів і підходів (індукції, історизму, синтезу, комплексний міждисциплінарний та системний підходи), що дають змогу з більшою мірою повноти й вірогідності висвітлити неоднозначну картину існування комплексного об’єкта. Наукова новизна полягає у визначенні місця й ролі мистецтва конструктивізму утилітарного періоду, його теоретичних концепцій у переорієнтуванні художніх процесів формотворення з прийомів зовнішньої стилізації на прийоми конструювання. Для розкриття теми увагу акцентовано на дослідженні питань художніх процесів 1920 – початку 1930-х років в Україні в період становлення основних формотворчих напрямів, які в ході художніх експериментів з формою виходили в реальний простір. У статті відзначено унікальність мистецьких експериментів (свого роду протодизайн), які стали фундаментом для офіційного радянського мистецтва 1920 – початку 1930-х років, що позначені певними особливостями та не мають аналогів у європейському мистецтві. Висновки. У мистецтві конструктивізму прикладного періоду предметність стала універсальним принципом (інструментом) моделювання нової реальності – і на художньо-естетичному рівні, і на рівні прагматичному, орієнтованому на перебудову утилітарного середовища. Концепції виробничого мистецтва, народжені революційною добою, поклали в основу – і в ідейно-теоретичному, і в художньо-практичному плані – фундамент для майбутнього дизайну й багато в чому визначили майбутні шляхи художнього розвитку.
Посилання
Chuzhak, N. F. (1923). Pod znamenem zhiznestroeniia (Opyt osoznaniia iskusstva dnia) [Under the Banner of Life-Building (An Attempt to Understand the Art of Today)]. LEF, 1, 12-39 [in Russian].
Gan, A. (1922). Konstruktivizm [Constructivism]. Tverskoe izdatelstvo [in Russian].
Ilnytskyi, O. (2003). Ukrainskyi futuryzm (1914–1930) [Ukrainian Futurism (1914–1930)] (R. Tkhoruk, Trans.). Litopys [in Ukrainian].
Kratko, B. (1929). Ermylov oformliuie novyi pobut [Ermilov draws up a new life]. Avanhard, 3, 158 [in Ukrainian].
Prokopchuk, I. Yu. (2011). Khudozhno-stylistychni osoblyvosti "vyrobnychoho mystetstva" ta yoho kontseptualni vytoky [Artistic and stylistic features of "industrial art" and its conceptual origins]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 7, 158-161 [in Ukrainian].
Prokopchuk, I. Yu. (2017). Shliakhy rozvytku khudozhnoi pedahohiky ta mystetstva avangardu v politychnoideolohichnykh umovakh 1917 – poch. 1930-kh rokiv v Ukraini [Ways of development of art pedagogy and
avant-garde art in the political and ideological conditions of 1917 – early 1930s in Ukraine]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 31, 83-96 [in Ukrainian].
Sedliar, V. (1929). Maister Vasyl Ermilov [Master Vasyl Ermilov]. Avanhard, 3, 156 [in Ukrainian].
Semenko, M. (1928). Entrez! [Come in!]. Nova generatsiia, 5, 359-360 [in Ukrainian].
Sokoliuk, L. D. (2011). Konstruktivizm v zerkale ukrainskoi khudozhestvennoi kritiki 1920–1930-kh godov. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 1, 124-127 [in Russian].
Sontsvit, V. (1929). Khudozhnyk industrialnykh rytmiv [Artist of industrial rhythms]. Avanhard, 3, 150-155 [in Ukrainian].
Strigalev, A. A. (1991). Iskusstvo konstruktivistov: Ot vystavki – k vystavke (1914–1932) [The Art of Constructivists: From Exhibition to Exhibition (1914–1932)]. Sovetskoe iskusstvoznanie, 27, 121-155 [in Russian].
Vrona, I. (1926). ARMU i kultura revoliutsiinoho mystetstva [ARMU and the culture of revolutionary art]. Zhyttia i revoliutsiia, 4, 89-98 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Інна Юхимівна Прокопчук, Інна Ростиславівна Пахолок
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.