ХУДОЖНЄ КАМЕНЯРСТВО ГУЦУЛЬЩИНИ – ФЕНОМЕН САКРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Роман Васильович Одрехівський Національний лісотехнічний університет України, Львів, Ukraine http://orcid.org/0000-0003-3581-4103

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220063

Ключові слова:

Гуцульщина, художнє каменярство, гуцульська плоскорізьба, орнаментальний мотив, сакральна культура

Анотація

Мета статті – осмислити твори художньої обробки каменю Гуцульщини як феномену художньої культури України; доведення давності символіки декоративних мотивів, які використовували гуцульські каменярі. Методологія дослідження. У порівнянні художньо-стилістичних особливостей каменярства з іншими видами народного мистецтва застосовувався порівняльно-типологічний аналіз. У розгляді художніх особливостей автор користувався комплексним методом. Новизна дослідження. Вперше розглянуто художнє каменярство Гуцульщини, його значення в розвитку української сакральної культури. Автором зібрано і введено до наукового обігу невідомі твори меморіального мистецтва Гуцульщини. Вперше опубліковано низку творів художнього каменярства. У статті розглянуто твори каменярства, представлені в хресторобстві та фігуративній сакральній пластиці, які збереглися на цвинтарях гуцульських сіл Ямна, Малий Ключів та ін. Розглянуто хрести без артистичної пластики та із скульптурами. Проведено типологічний аналіз фігур розіп’ятого Ісуса Христа. Наведено порівняння стилістики різьбленого орнаменту художнього каменярства із різьбленим декором у дереві, художнім металом. Висновки. Орнаменти художнього каменярства пов’язані із давньою, ще дохристиянською культурою. Проаналізовано знаково-символічну систему орнаментів давнього походження. Проведене дослідження свідчить про давність традицій художнього різьблення на Гуцульщині і по дереву, і по каменю. Твори художнього каменярства Гуцульщини – феномен сакральної культури України. Вони потребують збереження. Один із шляхів вирішення цього – створення музею-лапідаріуму, де б під наглядом фахівців пам’ятники реставрувалися та належно доглядалися.

Біографія автора

Роман Васильович Одрехівський , Національний лісотехнічний університет України, Львів

Доктор мистецтвознавства, доцент

Посилання

Herchanivska, P. E. (2010). Znakovo-symvolichna pryroda narodnoi khrystyianskoi kultury [The symbolic nature of folk Christian culture]. Culture and Contemporaneity, 2, 91-96 [in Ukrainian].

Malyna, V. V. (2009). Kam’iani khresty v Ukraini. XVIII-XX st.: Ontolohiia. Typolohiia. Symvolika. Funktsiia [Stone crosses in Ukraine. The 18th-20th centuries: Ontology. Typology. Symbolics. Function]. Artel "Khudozhnii kram" [in Ukrainian].

Mozdyr, M. (1996). Ukrainska narodna memorialna skulptura [Ukrainian folk memorial sculpture]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Mozdyr, M. (2009). Ukrainska narodna memorialna plastyka [The Ukrainian folk memorial plastic arts]. Ethnology Institute National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Naulko, V. I., Artiukh, L. F., Horlenko, V. F., Kosmina, T. V., & Kurochkin, O. V. (1991). Kultura i pobut naselennia Ukrainy [Culture and life of the population of Ukraine]. Lybid [in Ukrainian].

Odrekhivskyi, R. V. (1998). Rizbiarstvo Lemkivshchyny: Vid davnyny do sohodennia [Carving of Lemkivshchyna: From antiquity to the present]. Spolom [in Ukrainian].

Shukhevych, V. (1997). Hutsulshchyna [Hutsul region] (Vols. 1-2). Hutsulshchyna. (Original work published 1899) [in Ukrainian].

Stachowiak, A. (2009). Chrystus z łemkowskiego krzyża: Rzecz o kamiennych krzyżach na Łemkowszczyźnie [Christ from the Lemko cross. A thing about stone crosses in the Lemko region]. Zjednoczenie Łemk [in Polish].

Zapasko, Ya. P. (Ed.). (2000). Dekoratyvno-uzhytkove mystetstvo: Slovnyk [Decorative and applied arts: Dictionary] (Vols. 1-2). Afisha [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Одрехівський , Р. В. (2020). ХУДОЖНЄ КАМЕНЯРСТВО ГУЦУЛЬЩИНИ – ФЕНОМЕН САКРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 39–44. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220063

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА