ДОСЛІДЖЕННЯ ЗВУЧАННЯ ОРКЕСТРІВ У КОНЦЕРТНОМУ ЗАЛІ ЛЬВІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АКАДЕМІЧНОГО ТЕАТРУ ОПЕРИ ТА БАЛЕТУ ІМЕНІ СОЛОМІЇ КРУШЕЛЬНИЦЬКОЇ

Автор(и)

  • Олександр Орестович Войтович Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9885-7173

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220077

Ключові слова:

об’єктивні параметри, суб’єктивна оцінка, критерії оцінки, акустика концертного залу, кореляція, концертний зал, оркестр

Анотація

Мета дослідження полягає в тому, щоб запропонувати метод естетичної оцінки акустичних властивостей концертних залів, заснований на суб’єктивному сприйнятті звучання музичного матеріалу. Методологію дослідження складають методи: аналітичний – у вивченні наукової літератури; теоретичний – для визначення спеціальної термінології, опису явищ, що мають місце під час проведення досліджень, параметрів за якими здійснюється суб’єктивна оцінка; емпіричний – при прослуховуванні оркестрів у концертному залі з подальшою експертною оцінкою результатів; компаративний – у процесі порівняння результатів досліджень; методи аналізу і синтезу – для опрацювання результатів дослідження, а також метод інтерв’ювання – для отримання інформації від музикантів та активних слухачів. Наукова новизна дослідження полягає у спробі дати естетичну оцінку звучання оркестрів на живо у концертному залі Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької шляхом дослідження явища суб’єктивного сприйняття музичного матеріалу. Висновки. З’ясовано, що суб’єктивна оцінка акустики концертних залів вимагає вибору критеріїв оцінки та встановлення їхнього зв’язку з об’єктивними акустичними параметрами. Суб’єктивна оцінка разом з об’єктивними параметрами корелюються між собою, – тому дають повну характеристику звучанню оркестру в концертному залі. Суб’єктивне оцінювання акустичної якості концертних залів повністю підтверджується об’єктивними акустичними параметрами. Застосування його можна вважати виправданим. Особливо точне підтвердження воно отримало серед музикантів фахівців. Усне опитування, проведене серед любителів-непрофесіоналів симфонічної музики, показало однобічність їх оцінок. Вони варіюються в межах «добре» і «відмінно», тому є менш точними.

Біографія автора

Олександр Орестович Войтович, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Arias, A. Y. (2013). Acoustical Parameters Comparison of Two Halls: "Teatro Argentino de La Plata" and "Teatro Margarita Xirgu". In Acoustics Instruments and Measurements, UNTREF Conference (pp. 1-27). National University of Tres de Febrero, Buenos Aires, Argentina. https://doi.org/10.13140/2.1.4514.2083.

Barron, M. (1988). Subjective study of British Symphony Concert Halls. Acustica, 66(1), 1-14.

Barron, M., & Marshall, A. H. (1981). Spatial Impression Due to Early Lateral Reflections in Concert Halls: The derivation of a Physical Measure. Journal of Sound and Vibration, 77(2), 211-232. https://doi.org/10.1016/S0022- 460X(81)80020-X.

Beranek, L. (1995). Comparison between Subjective Judgments of Concert Halls’ Quality and Objective Measurements of Acoustical Attributes. Acoustical Physics, 41(5), 620-629.

Beranek, L. (2004). Concert Halls and Opera Houses: Music, Acoustics, and Architecture. Springer. https://doi. org/10.1007/978-0-387-21636-2.

Hidaka, T., & Beranek, L. (2000). Objective and Subjective Evaluations of Twenty-three Opera Houses in Europe, Japan, and the Americas. The Journal of the Acoustical Society of America, 107(1), 368-383. https://doi.org/10.1121/1.428309.

Hoeg, W., Christensen, L., & Walker, C. (1997). Subjective Assessment of Audio Quality – the Means and Methods within the EBU. EBU Technical Review, Winter, 40-50.

Kamisiński, T. (2010). Acoustic Simulation and Experimental Studies of Theatres and Concert Halls. Acta Physica Polonica Series A, 118(1), 78-82. https://doi.org/10.12693/APhysPolA.118.78.

Kamisiński, T. (2012). Correction of Acoustics in Historic Opera Theatres with the Use of Schroeder Diffuser. Archives of Acoustics, 37(3), 349-354. https://doi.org/10.2478/v10168-012-0044-1.

Kinash, R., Kamisiński, T., Pilch, A., & Rubacha, J. (2010). Acoustic Aspects of the Lviv Theatre of Opera and Ballet Auditory Usage. Architectus, 2(28), 249-253.

Voitovych, O. (2015). Kryterii Otsinky Khudozhnoi Yakosti Zvukovoho Materialu v Epokhu Tsyfrovykh Tekhnolohii [Criteria for Evaluating the Artistic Quality of Audio Material in the Digital Age]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development, 21(2), 194-197 [in Ukrainian].

Voitovych, O. (2018). Kryterii Otsiniuvannia Zvuchannia Orkestru v Kontsertnykh Zalakh [Criteria for Evaluating the Sound of an Orchestra in Concert Halls]. Ukrainska Muzyka, 3(29), 94-98 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Войтович, О. О. (2020). ДОСЛІДЖЕННЯ ЗВУЧАННЯ ОРКЕСТРІВ У КОНЦЕРТНОМУ ЗАЛІ ЛЬВІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АКАДЕМІЧНОГО ТЕАТРУ ОПЕРИ ТА БАЛЕТУ ІМЕНІ СОЛОМІЇ КРУШЕЛЬНИЦЬКОЇ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 67–74. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220077

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО