ІННОВАЦІЙНІ ЗВУКОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОСТОРОВОЇ ЗВУКОПЕРЕДАЧІ: РЕТРОСПЕКТИВА ЗВУКОВИХ ІНСТАЛЯЦІЙ

Автор(и)

  • Віталій Вікторович Волкомор Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2401-3079

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220085

Ключові слова:

звукова інсталяція, простір, місце, звук, звукопередача, «просторовий звук»

Анотація

Мета статті – визначити особливості розвитку мистецтва звукової інсталяції в контексті концепцій акустичного простору другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Методи дослідження. Застосовано міждисциплінарну методологію критичного просторового аналізу та критичних досліджень в музиці для вивчення концепцій простору й місця, що стали основою для практики звукової інсталяції в середині ХХ – на початку ХХІ ст.; системний та еволюційний методи, що посприяли розгляду музичної інсталяції в загальній філософсько-онтологічній площині з метою отримання результатів, корисних у музичних та суміжних науках. Наукова новизна. Досліджено особливості формування й розвитку мистецтва звукової інсталяції крізь призму концепцій акустичного простору другої половини ХХ – початку ХХІ ст.; вперше у вітчизняному мистецтвознавстві сутнісні основи звукової інсталяції виявляються в контексті трактування концепції відображеного звукового об’єкту, альтернативних та розширених концепцій простору, зокрема концепції простору як суспільного виробництва; розглянуто поняття «просторовий звук», «просторова музика» та «музична інсталяція»; засоби звукової онтології проаналізовано в безпосередньому зв’язку з онтологіями простору й місця. Висновки. Дослідження виявило, що концепції акустичного простору середини ХХ ст., базуючись на бінарних конструкціях чоловіче/жіноче, раціональне/ірраціональне та західне/незахідне, з метою формулювання ідеї акустичного простору як чуттєвого й хаотичного, що виникло для сприйняття раціонального та впорядкування візуального простору, репрезентували великий проект в межах західної музичної композиції: відродження раціонального, логічного та об’єктивного стосовно звучання. Використання звуку як основного медіа сприяє розкриттю унікальних можливостей мистецтва інсталяції, органічно поєднуючи властивості простору й місця з характеристиками звуку та специфікою сприйняття людною різноманітних його атрибутів, пропонуючи новаторський взаємозв’язок акустичного простору з його історичними, соціальними, наративними, тактильними й фізичними аспектами.

Біографія автора

Віталій Вікторович Волкомор, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Carpenter, E., & McLuhan, М. (1972). Acoustic Space. Іn E. Carpenter & M. McLuhan (Eds.), Explorations in Comminucation: An Anthology (pp. 65-70). Beacon Press [in English].

Couldry, N., & McCarthy, А. (Eds.). (2004). Mediaspace: Place, Scale, and Culture in a Media Age. Routledge [in English].

Lefebvre, H. (1991). The Production of Space (D. Nicholson-Smith, Trans.). Blackwell [in English].

Levy, P. (2001). Cyberculture (R. Bononno, Trans.). University of Minnesota Press [in English].

Lippard, L. R. (1997). The Lure of the Local: Senses of Place in a Multicentered Society. New Press [in English].

Lukianova, O. Ya. (2015). K probleme fenomenologii zvuka [Towards a Phenomenology of Sound]. Artikult, 18(2), 77-85. http://articult.rsuh.ru/articult-18-2-2015/o-y-lukyanova-to-the-problem-of-the-phenomenology-of-sound.php [in Russian].

Martorana, R. (2017). Spatial Representation of a Silent Sound Source. Sound and space 2016/2017. Institute of Sonology, Royal Conservatoire, Hague. https://www.researchgate.net/publication/332060570_Spatial_Representation_of_a_ Silent_Sound_Source [in English].

Mattis, О . (1992). Varèse’s Multimedia Conception of Deserts. The Musical Quarterly, 76(4), 557-583. https://doi. org/10.1093/mq/76.4.557 [in English].

McLuhan, M. (1972). Five Sovereign Fingers Taxed the Breath. Іn E. Carpenter & M. McLuhan (Eds.), Explorations in Comminucation: An Anthology (pp. 207-208). Beacon Press [in English].

Minard, R. (1996). Sound Installation Art. Institut für Elektronische Musik (IEM) an der Hochschulefür Musik und darstellen de Kunst [in English].

Ouzounian, G. (2006). Embodied Sound: Aural Architecture and the Body. Contemporary Music Review, 25(1/2), 69-79 [in English].

Ouzounian, G. (2008). Sound Art and Spatial Practices: Situating Sound Installation Art Since 1958 (PhD Dissertation). University of California, San Diego [in English].

Pulkki, V., Faller, C., Härmä, A., Lokki, T., & Bruijn, W. de. (2007). Spatial Sound and Virtual Acoustics. EURASIP Journal on Advances in Signal Processing, 2007, Article 072647. https://doi.org/10.1155/2007/72647 [in English].

Schedel, M., & Uroskie, A. V. (2011). Introduction: Sonic Art and Audio Cultures: Writing about Audiovisual Culture. Journal of Visual Culture, 10(2), 1-8. https://doi.org/10.1177/1470412911402879 [in English].

Varèse, Е. (2004). The Liberation of Sound. Іn C. Cox & D. Warner (Eds.), Audio Culture: Readings in Modern Music (pp. 17-21). Continuum [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Волкомор, В. В. (2020). ІННОВАЦІЙНІ ЗВУКОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОСТОРОВОЇ ЗВУКОПЕРЕДАЧІ: РЕТРОСПЕКТИВА ЗВУКОВИХ ІНСТАЛЯЦІЙ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 75–81. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220085

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО