ІННОВАЦІЙНІ ЗВУКОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОСТОРОВОЇ ЗВУКОПЕРЕДАЧІ: РЕТРОСПЕКТИВА ЗВУКОВИХ ІНСТАЛЯЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220085Ключові слова:
звукова інсталяція, простір, місце, звук, звукопередача, «просторовий звук»Анотація
Мета статті – визначити особливості розвитку мистецтва звукової інсталяції в контексті концепцій акустичного простору другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Методи дослідження. Застосовано міждисциплінарну методологію критичного просторового аналізу та критичних досліджень в музиці для вивчення концепцій простору й місця, що стали основою для практики звукової інсталяції в середині ХХ – на початку ХХІ ст.; системний та еволюційний методи, що посприяли розгляду музичної інсталяції в загальній філософсько-онтологічній площині з метою отримання результатів, корисних у музичних та суміжних науках. Наукова новизна. Досліджено особливості формування й розвитку мистецтва звукової інсталяції крізь призму концепцій акустичного простору другої половини ХХ – початку ХХІ ст.; вперше у вітчизняному мистецтвознавстві сутнісні основи звукової інсталяції виявляються в контексті трактування концепції відображеного звукового об’єкту, альтернативних та розширених концепцій простору, зокрема концепції простору як суспільного виробництва; розглянуто поняття «просторовий звук», «просторова музика» та «музична інсталяція»; засоби звукової онтології проаналізовано в безпосередньому зв’язку з онтологіями простору й місця. Висновки. Дослідження виявило, що концепції акустичного простору середини ХХ ст., базуючись на бінарних конструкціях чоловіче/жіноче, раціональне/ірраціональне та західне/незахідне, з метою формулювання ідеї акустичного простору як чуттєвого й хаотичного, що виникло для сприйняття раціонального та впорядкування візуального простору, репрезентували великий проект в межах західної музичної композиції: відродження раціонального, логічного та об’єктивного стосовно звучання. Використання звуку як основного медіа сприяє розкриттю унікальних можливостей мистецтва інсталяції, органічно поєднуючи властивості простору й місця з характеристиками звуку та специфікою сприйняття людною різноманітних його атрибутів, пропонуючи новаторський взаємозв’язок акустичного простору з його історичними, соціальними, наративними, тактильними й фізичними аспектами.
Посилання
Carpenter, E., & McLuhan, М. (1972). Acoustic Space. Іn E. Carpenter & M. McLuhan (Eds.), Explorations in Comminucation: An Anthology (pp. 65-70). Beacon Press [in English].
Couldry, N., & McCarthy, А. (Eds.). (2004). Mediaspace: Place, Scale, and Culture in a Media Age. Routledge [in English].
Lefebvre, H. (1991). The Production of Space (D. Nicholson-Smith, Trans.). Blackwell [in English].
Levy, P. (2001). Cyberculture (R. Bononno, Trans.). University of Minnesota Press [in English].
Lippard, L. R. (1997). The Lure of the Local: Senses of Place in a Multicentered Society. New Press [in English].
Lukianova, O. Ya. (2015). K probleme fenomenologii zvuka [Towards a Phenomenology of Sound]. Artikult, 18(2), 77-85. http://articult.rsuh.ru/articult-18-2-2015/o-y-lukyanova-to-the-problem-of-the-phenomenology-of-sound.php [in Russian].
Martorana, R. (2017). Spatial Representation of a Silent Sound Source. Sound and space 2016/2017. Institute of Sonology, Royal Conservatoire, Hague. https://www.researchgate.net/publication/332060570_Spatial_Representation_of_a_ Silent_Sound_Source [in English].
Mattis, О . (1992). Varèse’s Multimedia Conception of Deserts. The Musical Quarterly, 76(4), 557-583. https://doi. org/10.1093/mq/76.4.557 [in English].
McLuhan, M. (1972). Five Sovereign Fingers Taxed the Breath. Іn E. Carpenter & M. McLuhan (Eds.), Explorations in Comminucation: An Anthology (pp. 207-208). Beacon Press [in English].
Minard, R. (1996). Sound Installation Art. Institut für Elektronische Musik (IEM) an der Hochschulefür Musik und darstellen de Kunst [in English].
Ouzounian, G. (2006). Embodied Sound: Aural Architecture and the Body. Contemporary Music Review, 25(1/2), 69-79 [in English].
Ouzounian, G. (2008). Sound Art and Spatial Practices: Situating Sound Installation Art Since 1958 (PhD Dissertation). University of California, San Diego [in English].
Pulkki, V., Faller, C., Härmä, A., Lokki, T., & Bruijn, W. de. (2007). Spatial Sound and Virtual Acoustics. EURASIP Journal on Advances in Signal Processing, 2007, Article 072647. https://doi.org/10.1155/2007/72647 [in English].
Schedel, M., & Uroskie, A. V. (2011). Introduction: Sonic Art and Audio Cultures: Writing about Audiovisual Culture. Journal of Visual Culture, 10(2), 1-8. https://doi.org/10.1177/1470412911402879 [in English].
Varèse, Е. (2004). The Liberation of Sound. Іn C. Cox & D. Warner (Eds.), Audio Culture: Readings in Modern Music (pp. 17-21). Continuum [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Віталій Вікторович Волкомор
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.