СТИЛЬОВІ ТА ЖАНРОВІ ЕЛЕМЕНТИ ГУЦУЛЬСЬКОГО Й ГУРАЛЬСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ В ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ І ПОЛЬСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220093Ключові слова:
гуцульський фольклор, гуральський фольклор, композиторська творчість, фольклорна традиціяАнотація
Мета статті – з’ясувати особливості автентичної музики гірських регіонів України та Польщі, охарактеризувати вплив гуцульського й гуральського фольклору на творчість видатних українських та польських композиторів другої половини ХХ ст. Методологія дослідження передбачає використання теоретичного, історичного, компаративного, аналітичного методів, узагальнення та конкретизації наукового матеріалу з обраної проблематики – для осмислення впливу жанрово-стильових елементів гуцульського й гуральського фольклору на творчість знакових українських та польських композиторів. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні стильових та жанрових елементов гуцульського й гуральського фольклору в творчості композиторів України й Польщі досліджуваного періоду. Виявлено такі елементи гуцульського фольклору, як імпровізаційність мелодичної лінії, своєрідна ритміка та колористика, що майстерно трансформувалися в творчих принципах та жанрово-стильовій структурі композицій видатних композиторів України, – В. Барвінського, Н. Нижанківського, М. Колесси, А. Кос-Анатольського. Риси гуральського мелосу чітко простежуються в жанрово-стильовому аспекті творчості польських митців – К. Шимановського, В. Кіляра. Встановлено, що гуцульський та гуральський фольклор споріднюють танцювальний характер музики, запальний ритм та широкий спектр варіаційності мелодики. Висновки. Переосмислення жанрово-стильових елементов гуцульського й гуральського мелоса – це поштовх до відтворення яскравих образів архаїчного карпатського фольклору в творчості українських і польських композиторів. Твори В. Барвінського, Н. Нижанківського, М. Колесси, К. Шимановського й ін. є взірцями національного музичного стилю, які демонструють високохудожню трансформацію гуцульського та гуральського фольклору. Коломийка фа-дієз мінор Н. Нижанківського, «Три коломийки» М. Колесси, балет «Харнасі» К. Шимановського презентують нові структурно-композиційні тенденції, які базуються на національних традиціях.
Посилання
Chybinski, A. (1976). Karol Szymanowski a Podhale [Karol Szymanowski and Podhale]. Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].
Dahlig, P. (1987). Muzyka ludowa we współczesnym społeczenstwie [Folk Music in Contemporary Society]. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne [in Polish].
Kalmuchyn-Dranchuk, T. (2004). Fortepianna tvorchist Nestora Nyzhankivskoho v konteksti profesiinoho rozvytku muzychnoho mystetstva Halychyny pershoi polovyny XX stolittia [Piano Works of Nestor Nyzhankivskyi in the Context of Professional Development of Musical Art of Galicia in the First Half of the Twentieth Century]. Scientific Issues of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Specialization: Art Studies, 1(12), 23-30 [in Ukrainian].
Kozarenko, O. (2000). Fenomen ukrainskoi natsonalnoi muzychnoi movy [Phenomenon of Ukrainian National Music Language]. Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].
Kozarenko, O. (2008). Hutsulska muzychna setsesiia: natsionalnyi vidhuk na yevropeiskyi vyklyk [Hutsul Musical Secession: a National Response to the European Challenge]. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 2, 146-152 [in Ukrainian].
Kudrynetskyi, S. (2010). Kolomyika u fortepiannii tvorchosti Ostapa ta Nestora Nyzhankivskykh [Kolomyjka in the Piano Creativity of Ostap and Nestor Nyzhankivskyi]. Scientific Issues of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Specialization: Art Studies, 1, 19-25 [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2000). Stylova evoliutsiia halytskoi muzychnoi kultury XIX–XX st. [Style Evolution of Galician Music Culture of the 19th - 20th Centuries]. Aston [in Ukrainian].
Molchko, U. (2001). Fortepianna tvorchist N. Nyzhankivskoho [Piano Creativity of N. Nyzhankivskyi]. Kolo [in Ukrainian].
Pavlyshyn, S. (1990). Vasyl Barvinskyi. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Sadova, L. (2000). Zhanr kolomyiky v fortepiannii tvorchosti V. Barvinskoho [The Genre of kolomyyka in the Piano Works of V. Barvinsky]. In V. Hrabovskyi (Comp.), Vasyl Barvinskyi. Statti ta materialy [Vasyl Barvinskyi. Articles and Materials] (pp. 5-8). Vidrodzhennia [in Ukrainian].
Sadovenko, S. M. (2011). Sutnist neofolkloryzmu v konteksti evoliutsii muzychnoi kultury. In Kulturna polityka u konteksti etnokulturnoho riznomanittia Ukrainy [Cultural Policy in the Context of Ethnocultural Diversity of Ukraine], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 190-194). National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Vorobkevych, T. & Kashkadamova, N. (Comps.). (2004). Mariia Krushelnytska: Spohady, statti, materialy [Maria Krushelnytska: Memoirs, Articles, Materials]. Spolom [in Ukrainian].
Zinkiv, I. (2009). Kolomyika u tvorchosti Vasylia Barvinskoho [Kolomyika in the Works of Vasyl Barvinskyi]. Ukrainian Art Studies: Materials, Investigations, Reviews, 9, 99-106 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Вікторія Володимирівна Данилець
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.