СТИЛЬОВІ ТА ЖАНРОВІ ЕЛЕМЕНТИ ГУЦУЛЬСЬКОГО Й ГУРАЛЬСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ В ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ І ПОЛЬСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ

Автор(и)

  • Вікторія Володимирівна Данилець ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Івано-Франківськ, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-3070-1778

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220093

Ключові слова:

гуцульський фольклор, гуральський фольклор, композиторська творчість, фольклорна традиція

Анотація

Мета статті – з’ясувати особливості автентичної музики гірських регіонів України та Польщі, охарактеризувати вплив гуцульського й гуральського фольклору на творчість видатних українських та польських композиторів другої половини ХХ ст. Методологія дослідження передбачає використання теоретичного, історичного, компаративного, аналітичного методів, узагальнення та конкретизації наукового матеріалу з обраної проблематики – для осмислення впливу жанрово-стильових елементів гуцульського й гуральського фольклору на творчість знакових українських та польських композиторів. Наукова новизна дослідження полягає у визначенні стильових та жанрових елементов гуцульського й гуральського фольклору в творчості композиторів України й Польщі досліджуваного періоду. Виявлено такі елементи гуцульського фольклору, як імпровізаційність мелодичної лінії, своєрідна ритміка та колористика, що майстерно трансформувалися в творчих принципах та жанрово-стильовій структурі композицій видатних композиторів України, – В. Барвінського, Н. Нижанківського, М. Колесси, А. Кос-Анатольського. Риси гуральського мелосу чітко простежуються в жанрово-стильовому аспекті творчості польських митців – К. Шимановського, В. Кіляра. Встановлено, що гуцульський та гуральський фольклор споріднюють танцювальний характер музики, запальний ритм та широкий спектр варіаційності мелодики. Висновки. Переосмислення жанрово-стильових елементов гуцульського й гуральського мелоса – це поштовх до відтворення яскравих образів архаїчного карпатського фольклору в творчості українських і польських композиторів. Твори В. Барвінського, Н. Нижанківського, М. Колесси, К. Шимановського й ін. є взірцями національного музичного стилю, які демонструють високохудожню трансформацію гуцульського та гуральського фольклору. Коломийка фа-дієз мінор Н. Нижанківського, «Три коломийки» М. Колесси, балет «Харнасі» К. Шимановського презентують нові структурно-композиційні тенденції, які базуються на національних традиціях.

Біографія автора

Вікторія Володимирівна Данилець, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», Івано-Франківськ

Аспірантка, концертмейстер

Посилання

Chybinski, A. (1976). Karol Szymanowski a Podhale [Karol Szymanowski and Podhale]. Polskie Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].

Dahlig, P. (1987). Muzyka ludowa we współczesnym społeczenstwie [Folk Music in Contemporary Society]. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne [in Polish].

Kalmuchyn-Dranchuk, T. (2004). Fortepianna tvorchist Nestora Nyzhankivskoho v konteksti profesiinoho rozvytku muzychnoho mystetstva Halychyny pershoi polovyny XX stolittia [Piano Works of Nestor Nyzhankivskyi in the Context of Professional Development of Musical Art of Galicia in the First Half of the Twentieth Century]. Scientific Issues of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Specialization: Art Studies, 1(12), 23-30 [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2000). Fenomen ukrainskoi natsonalnoi muzychnoi movy [Phenomenon of Ukrainian National Music Language]. Shevchenko Scientific Society [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2008). Hutsulska muzychna setsesiia: natsionalnyi vidhuk na yevropeiskyi vyklyk [Hutsul Musical Secession: a National Response to the European Challenge]. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 2, 146-152 [in Ukrainian].

Kudrynetskyi, S. (2010). Kolomyika u fortepiannii tvorchosti Ostapa ta Nestora Nyzhankivskykh [Kolomyjka in the Piano Creativity of Ostap and Nestor Nyzhankivskyi]. Scientific Issues of Ternopil National Pedagogical Volodymyr Hnatiuk University. Specialization: Art Studies, 1, 19-25 [in Ukrainian].

Kyianovska, L. (2000). Stylova evoliutsiia halytskoi muzychnoi kultury XIX–XX st. [Style Evolution of Galician Music Culture of the 19th - 20th Centuries]. Aston [in Ukrainian].

Molchko, U. (2001). Fortepianna tvorchist N. Nyzhankivskoho [Piano Creativity of N. Nyzhankivskyi]. Kolo [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (1990). Vasyl Barvinskyi. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Sadova, L. (2000). Zhanr kolomyiky v fortepiannii tvorchosti V. Barvinskoho [The Genre of kolomyyka in the Piano Works of V. Barvinsky]. In V. Hrabovskyi (Comp.), Vasyl Barvinskyi. Statti ta materialy [Vasyl Barvinskyi. Articles and Materials] (pp. 5-8). Vidrodzhennia [in Ukrainian].

Sadovenko, S. M. (2011). Sutnist neofolkloryzmu v konteksti evoliutsii muzychnoi kultury. In Kulturna polityka u konteksti etnokulturnoho riznomanittia Ukrainy [Cultural Policy in the Context of Ethnocultural Diversity of Ukraine], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 190-194). National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Vorobkevych, T. & Kashkadamova, N. (Comps.). (2004). Mariia Krushelnytska: Spohady, statti, materialy [Maria Krushelnytska: Memoirs, Articles, Materials]. Spolom [in Ukrainian].

Zinkiv, I. (2009). Kolomyika u tvorchosti Vasylia Barvinskoho [Kolomyika in the Works of Vasyl Barvinskyi]. Ukrainian Art Studies: Materials, Investigations, Reviews, 9, 99-106 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Данилець, В. В. (2020). СТИЛЬОВІ ТА ЖАНРОВІ ЕЛЕМЕНТИ ГУЦУЛЬСЬКОГО Й ГУРАЛЬСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ В ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ І ПОЛЬСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 82–87. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220093

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО