ПСАЛМОВІ ЦИКЛИ В ХОРОВІЙ ТВОРЧОСТІ ГЕНРІХА ШЮТЦА

Автор(и)

  • Олексій Володимирович Макаренко Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-3927-4442

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220099

Ключові слова:

псалом, Псалтир, мотет, концерт, творчість Генріха Шютца, слово і музика, музика Німеччини

Анотація

Мета статті – розглянути варіанти втілення текстів Псалтиря у хоровій творчості німецького композитора раннього бароко Генріха Шютца. Методологія дослідження полягає у застосуванні компаративного, історико- логічного, семантичного методів, що дає змогу розкрити особливості роботи композитора з текстами Псалтиря в контексті основних тенденцій епохи, оглянути ступінь проникнення ним у першоджерело, виявити основні засоби озвучення музикою вербального тексту. Наукова новизна. Творчість Г. Шютца вперше у вітчизняному музикознавстві розглядається з позицій значення найпоширеніших текстів у музиці раннього бароко – псалмів. Псалмові тексти є основою майже половини від всього творчого доробку композитора. Інтерес до музики Г. Шютца обумовлений активізацією виконавського інтересу до духовної музики епохи бароко і практичною потребою навчальних курсів історії музики, історії хорової літератури та інших в оновленні матеріалу. Висновки. Виявлено основні тенденції втілення текстів Псалтиря, характерні для музики XVI–XVIII ст., у хоровій творчості Г. Шютца, які проявилися у: 1) написанні мотетних / концертних композицій на псалми; 2) написанні чи обробці мелодій віршованих псалмів. Проаналізовано прояви герменевтичного підходу композитора до вербальних текстів при створенні мотетів. Основним фактором формування семантичних полів в мотеті стає музика. З’ясовано, що мотети переважно написані на повні тексти псалмів без значних втручань; концерти написані на компільовані тексти; рідше зустрічається скорочення текстів. Зазначено, що при створенні хорового прочитання псалмів композитор ураховував особливості поетики першоджерела, синтаксичні особливості вербального тексту, виконавську спроможність і практичні потреби, використовував риторичні фігури.

Біографія автора

Олексій Володимирович Макаренко, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Старший викладач

Посилання

Barsova, I. (1981). Iz istorii partiturnoi notatsii: Zvukovaya plotnost' i prostranstvo v mnogokhornoi muzyke XVII veka [From the History of Score Notation: Sound Density and Space in Multi-Chorus Music of the 17th century]. In A. Klimovitskii, L. Kovnatskaya, & M. Sabinina (Eds.), Istoriya i Sovremennost' [History and Modernity] (pp. 6-33). Sovetskii Kompozitor [in Russian].

Dubravskaya, T. N. (Comp.). (1985). Heinrich Schutz. Muzyka [in Russian].

Evangelische Kirche von Westfalen, Lippische Landeskirche, & Evangelische Kirche im Rheinland. (1969). Evangelisches Kirchengesangbuch: Ausgabe für die Landeskirchen Rheinland, Westfalen und Lippe [Evangelical Church Hymn Book: Edition for the Regional Churches of Rhineland, Westphalia and Lippe]. Gütersloher Verlagshaus [in German].

Kholopov, Yu. (1996). Garmonicheskii analiz [Harmonic Analysis] (Pt. 1). Muzyka [in Russian].

Khulap V. (2018). 500-letnii yubilei Reformatsii: ekumenizm v tserkovno-obshchestvennom kontekste sovremennoi Germanii [500th Anniversary of the Reformation: Ecumenism as Church and Public Phenomenon in Today’s Germany]. Gosudarstvo, Religiya, Tserkov’ v Rossii i za Rubezhom, 36(4), 119-142. https://doi.org/10.22394/2073- 7203-2018-36-4-119-142 [in Russian].

Rymko, G. A. (2014). O vzaimodeistvii slova i muzyki v vokal’nykh kompozitsiyakh rannego barokko [On the Interaction of Words and Music in Vocal Compositions of the Early Baroque]. Journal of Musical Science, 4(6), 33-47 [in Russian].

Schweitzer, A. (1964). Johann Sebastian Bach (M. S. Druskin, Trans.). Muzyka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Макаренко, О. В. (2020). ПСАЛМОВІ ЦИКЛИ В ХОРОВІЙ ТВОРЧОСТІ ГЕНРІХА ШЮТЦА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 94–99. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220099

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО