МОЛОДІЖНИЙ ФОЛЬКЛОРНО- ЕТНОГРАФІЧНИЙ АНСАМБЛЬ ЯК ВТОРИННА ФОРМА ТРАДИЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220113Ключові слова:
фольклор, традиція, фольклоризм, фольклорний ансамбль, вторинні форми традиційної культури, фольклорна експедиціяАнотація
Мета статті полягає у з’ясуванні специфіки опанування виконавської традиційно-музичної культури учасниками молодіжних (переважно міських) фольклорно-етнографічних колективів. Досягнення мети передбачає вирішення таких завдань: проаналізувати, яким чином відбувається творчий процес у вторинних фольклорних формах, яку роль відіграє творчість секундарних колективів у збереженні, розвитку й трансляції традиційної культури, а також як молодіжні фольклористичні ансамблі взаємодіють з іншими складниками площини перетину вчено-артистичного мистецтва, фольклору й аматорства. Методологія дослідження базується на застосуванні загальнонаукових методів пізнання та музикознавчих методів: джерелознавчих, практичних, аналітичних, які дали змогу провести аналіз питань окресленої проблематики. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні необхідності використання в творчій діяльності вторинних молодіжних науково-етнорафічних колективів методу «усної» фольклорної експедиції як найдійовішого способу опанування традиційної виконавської культури. Висновки. Проаналізовано специфіку творчої діяльності молодіжних фольклористичних формацій. Виявлено, що діяльність окреслених колективів може нести і конструктивний (працювати на збереження й розвиток традиційної народної культури), і деструктивний характер (працювати в площині масової культури, де відбувається нівелювання національного коріння). Доведено, що лише в процесі фольклорно-етнографічної роботи, яка є базисом творчої діяльності вторинного народно-співочого колективу будь-якого статусу (аматорського, професійного), відбувається дійовий процес пізнання й освоєння автентичної багатоголосої пісенної фактури.
Посилання
Braz, S. (1980). Formirovanie repertuara gorodskogo folklornogo kollektiva [Formation of the Repertoire of the City Folklore Group]. Moscow [in Russian].
Dziuba, D. (2016). Folklor i telebachennia: tochky peretynu v poli media-kultury [Folklore and Television: Intersections in the Field of Media Culture]. Researches of the Fine Art, 1(53), 46-54 [in Ukrainian].
Fedorniak, N. (2019). Muzychnyi folklor v suchasnomu vykonavstvi: do problemy terminolohii i funktsionuvannia [Musical Folklore in Modern Performance: to the Problem of Terminology and Functioning]. Music Art XXI Century – History, Theory, Practice, 5, 144-150 [in Ukrainian].
Fedoronko, L. (2019). Vykonavska rekonstruktsiia obriadiv yak odyn z metodiv transmisii narodnoi muzychnoi tradytsii [Performing Reconstruction of Rites as One of the Methods of Transmission of Folk Music Tradition]. Youth and Market, 10(177), 64-69 [in Ukrainian].
Furdychko, A. (2015). Pisenna narodna kultura yak zasib zberezhennia natsionalnoi identychnosti [Song Folk Culture as a Means of Preserving National Identity]. Culture and Arts in the Modern World, 16, 68-74 [in Ukrainian].
Furdychko, A. (2017). Rehionalni vtorynni muzychni folklorni kolektyvy yak skladova folklorystychnoho rukhu Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI st. [Regional Secondary Musical Folk Groups as Part of the Folkloristic Movement of Ukraine in the late 20th – early 21st centuries]. Traditions and Novations of the Higher Architectonic and Art Education, 3, 124-131 [in Ukrainian].
Hapon, L. (2010). Do problemy vykhovannia spivaka u vtorynnomu folklornomu ansambli [On the problem of singer education in the secondary folk ensemble]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Filolohichna, 43, 294-301 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (1996). Folklor i suchasnist [Folklore and modernity]. In I. F. Liashenko (Ed.), Ukrainska khudozhnia kultura [Ukrainian Art Culture] (pp. 300-314). Lybid [in Ukrainian].
Korobov, O. (2015). Audiovizualna fiksatsiia tradytsiinoi muzyky v suchasnykh polovykh umovakh (praktychni rekomendatsii) [Audiovisual recording of traditional music in contemporary fieldwork (practical recommendations)]. Problems of Music Ethnology, 10, 208-222 [in Ukrainian].
Noviichuk, V. (1996). Narodno-profesionalni zviazky ta tendentsii rozvytku folklornykh form tvorchosti [Folk-professional relations and tendencies of development of folklore forms of creativity]. In I. F. Liashenko (Ed.), Ukrainska khudozhnia kultura [Ukrainian Art Culture] (pp. 314-332). Lybid [in Ukrainian].
Pavlenko, I. (2013). Vokalni ansambli suchasnoho pobutuvannia (zhanrovi osoblyvosti) [Contemporary vocal ensembles (genre features)]. Narodoznavchi zoshyty, 4, 722-726 [in Ukrainian].
Shamina, L. (1983). Rabota s samodeiatelnym khorovym kollektivom [Work with an amateur choral group] (2nd ed.). Moscow: Muzyka [in Russian].
Shchurov, V. (2005). S riukzakom za pesniami: (Zapiski sobiratelia) [With a Backpack for Songs: (Gatherer's Notes)]. Moscow: Redaktciia zhurnala "Samoobrazovanie" [in Russian].
Sinelnikov, I. (2019). Robota z folklornym kolektyvom: metody opanuvannia tradytsiinoho muzychnoho materialu [Work with Folk Group: Methods of Opening of Traditional Musical Works]. Image of the Modern Pedagogue, 1(184), 65-68. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-1(184)-65-68 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2019). Research Aspects of Youth Folklore Ensemble Singing in Ukrainian Study of Arts. Bulletin of KNUKIM. Series in Arts, 41, 127-133. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188666 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Іван Григорович Сінельніков, Валентина Володимирівна Сінельнікова

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.