МОЛОДІЖНИЙ ФОЛЬКЛОРНО- ЕТНОГРАФІЧНИЙ АНСАМБЛЬ ЯК ВТОРИННА ФОРМА ТРАДИЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220113Ключові слова:
фольклор, традиція, фольклоризм, фольклорний ансамбль, вторинні форми традиційної культури, фольклорна експедиціяАнотація
Мета статті полягає у з’ясуванні специфіки опанування виконавської традиційно-музичної культури учасниками молодіжних (переважно міських) фольклорно-етнографічних колективів. Досягнення мети передбачає вирішення таких завдань: проаналізувати, яким чином відбувається творчий процес у вторинних фольклорних формах, яку роль відіграє творчість секундарних колективів у збереженні, розвитку й трансляції традиційної культури, а також як молодіжні фольклористичні ансамблі взаємодіють з іншими складниками площини перетину вчено-артистичного мистецтва, фольклору й аматорства. Методологія дослідження базується на застосуванні загальнонаукових методів пізнання та музикознавчих методів: джерелознавчих, практичних, аналітичних, які дали змогу провести аналіз питань окресленої проблематики. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні необхідності використання в творчій діяльності вторинних молодіжних науково-етнорафічних колективів методу «усної» фольклорної експедиції як найдійовішого способу опанування традиційної виконавської культури. Висновки. Проаналізовано специфіку творчої діяльності молодіжних фольклористичних формацій. Виявлено, що діяльність окреслених колективів може нести і конструктивний (працювати на збереження й розвиток традиційної народної культури), і деструктивний характер (працювати в площині масової культури, де відбувається нівелювання національного коріння). Доведено, що лише в процесі фольклорно-етнографічної роботи, яка є базисом творчої діяльності вторинного народно-співочого колективу будь-якого статусу (аматорського, професійного), відбувається дійовий процес пізнання й освоєння автентичної багатоголосої пісенної фактури.
Посилання
Braz, S. (1980). Formirovanie repertuara gorodskogo folklornogo kollektiva [Formation of the Repertoire of the City Folklore Group]. Moscow [in Russian].
Dziuba, D. (2016). Folklor i telebachennia: tochky peretynu v poli media-kultury [Folklore and Television: Intersections in the Field of Media Culture]. Researches of the Fine Art, 1(53), 46-54 [in Ukrainian].
Fedorniak, N. (2019). Muzychnyi folklor v suchasnomu vykonavstvi: do problemy terminolohii i funktsionuvannia [Musical Folklore in Modern Performance: to the Problem of Terminology and Functioning]. Music Art XXI Century – History, Theory, Practice, 5, 144-150 [in Ukrainian].
Fedoronko, L. (2019). Vykonavska rekonstruktsiia obriadiv yak odyn z metodiv transmisii narodnoi muzychnoi tradytsii [Performing Reconstruction of Rites as One of the Methods of Transmission of Folk Music Tradition]. Youth and Market, 10(177), 64-69 [in Ukrainian].
Furdychko, A. (2015). Pisenna narodna kultura yak zasib zberezhennia natsionalnoi identychnosti [Song Folk Culture as a Means of Preserving National Identity]. Culture and Arts in the Modern World, 16, 68-74 [in Ukrainian].
Furdychko, A. (2017). Rehionalni vtorynni muzychni folklorni kolektyvy yak skladova folklorystychnoho rukhu Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI st. [Regional Secondary Musical Folk Groups as Part of the Folkloristic Movement of Ukraine in the late 20th – early 21st centuries]. Traditions and Novations of the Higher Architectonic and Art Education, 3, 124-131 [in Ukrainian].
Hapon, L. (2010). Do problemy vykhovannia spivaka u vtorynnomu folklornomu ansambli [On the problem of singer education in the secondary folk ensemble]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Filolohichna, 43, 294-301 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (1996). Folklor i suchasnist [Folklore and modernity]. In I. F. Liashenko (Ed.), Ukrainska khudozhnia kultura [Ukrainian Art Culture] (pp. 300-314). Lybid [in Ukrainian].
Korobov, O. (2015). Audiovizualna fiksatsiia tradytsiinoi muzyky v suchasnykh polovykh umovakh (praktychni rekomendatsii) [Audiovisual recording of traditional music in contemporary fieldwork (practical recommendations)]. Problems of Music Ethnology, 10, 208-222 [in Ukrainian].
Noviichuk, V. (1996). Narodno-profesionalni zviazky ta tendentsii rozvytku folklornykh form tvorchosti [Folk-professional relations and tendencies of development of folklore forms of creativity]. In I. F. Liashenko (Ed.), Ukrainska khudozhnia kultura [Ukrainian Art Culture] (pp. 314-332). Lybid [in Ukrainian].
Pavlenko, I. (2013). Vokalni ansambli suchasnoho pobutuvannia (zhanrovi osoblyvosti) [Contemporary vocal ensembles (genre features)]. Narodoznavchi zoshyty, 4, 722-726 [in Ukrainian].
Shamina, L. (1983). Rabota s samodeiatelnym khorovym kollektivom [Work with an amateur choral group] (2nd ed.). Moscow: Muzyka [in Russian].
Shchurov, V. (2005). S riukzakom za pesniami: (Zapiski sobiratelia) [With a Backpack for Songs: (Gatherer's Notes)]. Moscow: Redaktciia zhurnala "Samoobrazovanie" [in Russian].
Sinelnikov, I. (2019). Robota z folklornym kolektyvom: metody opanuvannia tradytsiinoho muzychnoho materialu [Work with Folk Group: Methods of Opening of Traditional Musical Works]. Image of the Modern Pedagogue, 1(184), 65-68. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-1(184)-65-68 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2019). Research Aspects of Youth Folklore Ensemble Singing in Ukrainian Study of Arts. Bulletin of KNUKIM. Series in Arts, 41, 127-133. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188666 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Іван Григорович Сінельніков, Валентина Володимирівна Сінельнікова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.