РОЛЬ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ МУЗИКИ В СЕРЕДНЬОВІЧНІЙ СИСТЕМІ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220117Ключові слова:
інструментальна музика середньовічної Європи, трубадури, жонглери, естампіАнотація
Основна мета дослідження полягає у з’ясуванні ролі інструментальної музики у середньовічній системі духовних та культурних цінностей населення Західної Європи шляхом дослідження її відображень у філософських та музичних трактатах. Методологія роботи включає в себе пошук та збір інформації про секулярну музичну творчість шляхом вивчення й аналізу музичних трактатів, а також церковних та інших історичних документів, які здійснені з використанням ідіографічного, гіпотетико-індуктивного, логічного методів і контентного аналізу документів. Наукова новизна дослідження полягає в переосмисленні існуючої в історії музики концепції про другорядне й прикладне значення середньовічної інструментальної музики, шляхом виявлення нових граней її морально-етичної та художньої цінності. Результати дослідження вказують на глибокий зв’язок інструментальної музики з народними традиціями та їхню стійку невикорінюваність, незважаючи на багаточисленні церковні інтердикти. Висновки. Виявлено нерівнозначне ставлення духовенства до музикантів, які мали різний рід занять та різний соціальний статус, а також проявляли різний ступінь конформізму щодо доктрин та політики офіційної церкви. Аналіз деяких трактатів того часу дав підстави висловити думку про космічну роль музики в системі середньовічного світогляду, про що свідчить спроба середньовічних мислителів пояснити за допомогою музичної гармонії взаємозв’язок частин всесвіту (макрокосму) та людського єства (мікрокосму). У цих же трактатах чітко простежується зародження теорії афектів, яка згодом остаточно сформується в музичній естетиці високого Відродження. В результаті вивчення деяких середньовічних музичних жанрів висунуто гіпотезу про існування вже у XIII ст. самостійної (не прикладної) інструментальної музики.
Посилання
Affligemensis, J. (1950). De Musica cum Tonario [The music was Tonario]. American Institute of Musicology. (Corpus Scriptorum de Musica) [in Latin].
Bacon, Fr. R. (1859). Opera quædam hactenus inedita [So far unpublished works part] (Vol. 1). Longman, Green, Longman, and Roberts. (Rerum Britannicarum medii aevi scriptores) [in Latin].
Boethius. (1867). De institutione arithmetica libri duo, De institutione musica libri quinque [Formation of an arithmetic book two, five books about music institution]. B. G. Teubner [in Latin].
Die Mondsee-Wiener Liederhandschrift [Mondsee-Vienna Music Manuscript] (Facsimile ed.). (1968). Graz [in German].
Fétis, F.-J. (1876). Histoire générale de la musique depuis les temps les plus anciens jusqu'à nos jours [General history of music from ancient times to the present day] (Vol. 5). Didot [in French].
Isidore of Seville. (2010). The Etymologies (S. A. Barney, W. J. Lewis, J. A. Beach, & O. Berghof, Trans.). Cambridge University Press [in English].
Kaye, H. C. (2016). The Troubadours and the Song of the Crusades. Senior Projects Spring 2016. https://digitalcommons. bard.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1171&context=senproj_s2016 [in English].
McKay, C. (1999). Authentic Performance of Troubadour Melodies. Medievalists.net. http://www.music.mcgill.ca/~cmckay/ papers/musicology/TroubadourMelodies.pdf [in English].
Paden, W. D. (2005). What Singing Does to Words: Reflection on the Art of Troubadours. Exemplaria, 17(2), 481-506. https://doi.org/10.1179/exm.2005.17.2.481 [in English].
Pittaway, I. (2019, February 18). The English estampie: interpreting a medieval dance tune. Early Music Muse: Musings on the medieval, renaissance and traditional music. https://earlymusicmuse.com/english-estampie/ [in English].
Saponov, M. A. (2004). Menestreli: Kniga o muzyke srednevekovoi Evropy [Minstrels: A Book of Medieval European Music]. Klassika-XXI [in Russian].
Shestakov, V. P. (Comp.). (1966). Muzykalnaia estetika zapadnoevropeiskogo srednevekovia i Vozrozhdeniia [Musical aesthetics of the Western European Middle Ages and Renaissance]. Muzyka [in Russian].
Wolf, J. (1899). Die Musiklehre des Johannes de Grocheo [The music theory of Johannes de Grocheo]. In Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft [Anthologies of the International Music Society] (Vol. 1, pp. 65-130) [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Оксана Сергіївна Сліпченко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.