РОЛЬ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ МУЗИКИ В СЕРЕДНЬОВІЧНІЙ СИСТЕМІ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220117Ключові слова:
інструментальна музика середньовічної Європи, трубадури, жонглери, естампіАнотація
Основна мета дослідження полягає у з’ясуванні ролі інструментальної музики у середньовічній системі духовних та культурних цінностей населення Західної Європи шляхом дослідження її відображень у філософських та музичних трактатах. Методологія роботи включає в себе пошук та збір інформації про секулярну музичну творчість шляхом вивчення й аналізу музичних трактатів, а також церковних та інших історичних документів, які здійснені з використанням ідіографічного, гіпотетико-індуктивного, логічного методів і контентного аналізу документів. Наукова новизна дослідження полягає в переосмисленні існуючої в історії музики концепції про другорядне й прикладне значення середньовічної інструментальної музики, шляхом виявлення нових граней її морально-етичної та художньої цінності. Результати дослідження вказують на глибокий зв’язок інструментальної музики з народними традиціями та їхню стійку невикорінюваність, незважаючи на багаточисленні церковні інтердикти. Висновки. Виявлено нерівнозначне ставлення духовенства до музикантів, які мали різний рід занять та різний соціальний статус, а також проявляли різний ступінь конформізму щодо доктрин та політики офіційної церкви. Аналіз деяких трактатів того часу дав підстави висловити думку про космічну роль музики в системі середньовічного світогляду, про що свідчить спроба середньовічних мислителів пояснити за допомогою музичної гармонії взаємозв’язок частин всесвіту (макрокосму) та людського єства (мікрокосму). У цих же трактатах чітко простежується зародження теорії афектів, яка згодом остаточно сформується в музичній естетиці високого Відродження. В результаті вивчення деяких середньовічних музичних жанрів висунуто гіпотезу про існування вже у XIII ст. самостійної (не прикладної) інструментальної музики.
Посилання
Affligemensis, J. (1950). De Musica cum Tonario [The music was Tonario]. American Institute of Musicology. (Corpus Scriptorum de Musica) [in Latin].
Bacon, Fr. R. (1859). Opera quædam hactenus inedita [So far unpublished works part] (Vol. 1). Longman, Green, Longman, and Roberts. (Rerum Britannicarum medii aevi scriptores) [in Latin].
Boethius. (1867). De institutione arithmetica libri duo, De institutione musica libri quinque [Formation of an arithmetic book two, five books about music institution]. B. G. Teubner [in Latin].
Die Mondsee-Wiener Liederhandschrift [Mondsee-Vienna Music Manuscript] (Facsimile ed.). (1968). Graz [in German].
Fétis, F.-J. (1876). Histoire générale de la musique depuis les temps les plus anciens jusqu'à nos jours [General history of music from ancient times to the present day] (Vol. 5). Didot [in French].
Isidore of Seville. (2010). The Etymologies (S. A. Barney, W. J. Lewis, J. A. Beach, & O. Berghof, Trans.). Cambridge University Press [in English].
Kaye, H. C. (2016). The Troubadours and the Song of the Crusades. Senior Projects Spring 2016. https://digitalcommons. bard.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1171&context=senproj_s2016 [in English].
McKay, C. (1999). Authentic Performance of Troubadour Melodies. Medievalists.net. http://www.music.mcgill.ca/~cmckay/ papers/musicology/TroubadourMelodies.pdf [in English].
Paden, W. D. (2005). What Singing Does to Words: Reflection on the Art of Troubadours. Exemplaria, 17(2), 481-506. https://doi.org/10.1179/exm.2005.17.2.481 [in English].
Pittaway, I. (2019, February 18). The English estampie: interpreting a medieval dance tune. Early Music Muse: Musings on the medieval, renaissance and traditional music. https://earlymusicmuse.com/english-estampie/ [in English].
Saponov, M. A. (2004). Menestreli: Kniga o muzyke srednevekovoi Evropy [Minstrels: A Book of Medieval European Music]. Klassika-XXI [in Russian].
Shestakov, V. P. (Comp.). (1966). Muzykalnaia estetika zapadnoevropeiskogo srednevekovia i Vozrozhdeniia [Musical aesthetics of the Western European Middle Ages and Renaissance]. Muzyka [in Russian].
Wolf, J. (1899). Die Musiklehre des Johannes de Grocheo [The music theory of Johannes de Grocheo]. In Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft [Anthologies of the International Music Society] (Vol. 1, pp. 65-130) [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Оксана Сергіївна Сліпченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.