СЦЕНІЧНІ АДАПТАЦІЇ МАСОК РІЗНИХ ЕПОХ У РЕЖИСЕРСЬКИХ ПОШУКАХ ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ ст.

Автор(и)

  • Тетяна Антонівна Бойко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6941-8868
  • Марина Геннадіївна Татаренко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-6838-3560

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220222

Ключові слова:

театральна маска, фрейм, commedia dell’arte, режисура, універсальний актор, імпровізація

Анотація

Мета статті – проаналізувати концепції універсального актора та висвітлити фрагменти сценічної адаптації масок різних епох у творчості провідних режисерів першої третини ХХ ст. – Є. Вахтангова, Г. Крега, Леся Курбаса, Вс. Мейєрхольда, О. Таїрова. Методи дослідження. У процесі розкриття поставлених завдань було використано історико-порівняльний та феноменологічний методи. Важливим методологічним підґрунтям проведеного дослідження стала теорія фреймів М. Мінського. Як фрейми сценічної маски вирізняються різноманітні національні театри, такі як італійська commedia dell’arte, французька ярмаркова комедія, східнослов’янський різдвяний вертеп тощо, які в історичній тяглості модифікувалися та зазнали трансформацій. Наукова новизна цього дослідження полягає в розкритті універсальних формотворчих властивостей театральної маски; встановлено, що прийоми маски є базовим інструментом роботи актора, а використання моделей (фреймів) масок різних історичних періодів дає змогу режисерам моделювати нові культурні парадигми, продукувати сценічні версії, суголосні запитам часу. Висновки. У першій третині ХХ ст. різноманітні модифікації масок досить часто були панівними засобами акторської виразності, механізмами винайдення нової образної мови та форми спілкування з публікою. У практиці Є. Вахтангова, Леся Курбаса, Вс. Мейєрхольда, О. Таїрова найяскравішими були сценічні адаптації масок commedia dell’arte, які підсилювали ефект ігрової життєрадісної стихії та сатиричного звучання вистав «Балаганчик» (1906), «Горе брехунові» (1918), «Принцеса Брамбілла» (1920), «Принцеса Турандот» (1922).

Біографії авторів

Тетяна Антонівна Бойко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Марина Геннадіївна Татаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Alpers, B. V. (1977). Teatralnye ocherki: T. 1. Teatralnye monografii [Theatrical Sketches: Vol. 1. Theatrical Monographs]. Iskusstvo [in Russian].

Craig, E. G. (1974). Pro mystetstvo teatru [About the Art of Theater] (N. M. Korniienko & L. S. Taniuk, Trans.). Mystetstvo [in Ukrainian].

Eco, U. (2005). Rol chitatelia: Issledovaniia po semiotike teksta [The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts] (S. Serebrianyi, Trans.). Symposium [in Russian].

Khmuryi, V., Dyvnych, Yu., & Blakytnyi, Ye. (1948). V maskakh epokhy: Yosyp Hirniak [In the Masks of the Era: Yosyp Hirniak]. Ukraina [in Ukrainian].

Kovtun, N. M. (2007). Arkhetyp yak istoryko-filosofskyi fenomen [Archetype as a Historical and Philosophical Phenomenon]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal, 32, 8-12 [in Ukrainian].

Kurbas, L. (1988). Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: From the Creative Heritage]. Dnipro [in Ukrainian].

Meyerhold, V. Ye. (1968). Stati, pisma, rechi, besedy: Ch. 1. 1891-1917 gg. [Articles, Letters, Speeches, Conversations: Ch. 1. 1891-1917]. Iskusstvo [in Russian].

Minsky, M. (1979). Freimy dlia predstavleniia znanii [A Framework for Representing Knowledge] (O. N. Grinbaum, Trans.; F. M. Kulakov, Ed.). Energiia [in Russian].

Minsky, M. (1975). A Framework for Representing Knowledge. In P. H. Winston (Ed.), The Psychology of Computer Vision. McGraw-Hill [in English].

Molodtsova, M. M. (1990). Komediia del arte: (Istoriia i sovremennaia sudba) [Commedia Dell’arte: (History and Modern Fate)]. LGITMIK [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Бойко, Т. А., & Татаренко, М. Г. (2020). СЦЕНІЧНІ АДАПТАЦІЇ МАСОК РІЗНИХ ЕПОХ У РЕЖИСЕРСЬКИХ ПОШУКАХ ПЕРШОЇ ТРЕТИНИ ХХ ст. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 128–134. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220222

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО