ТЕАТРАЛЬНА ЕСТЕТИКА ПЕТЕРА ШТАЙНА

Автор(и)

  • Ірина Віталіївна Іващенко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1046-0735
  • Вікторія Олександрівна Стрельчук Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-8516-5829

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220225

Ключові слова:

Пітер Штайн, режисура, театральна естетика, експериментальні постановки, текст, метафоризація

Анотація

Мета статті – з’ясувати специфіку режисури П. Штайна в контексті його експериментів з різними типами театральної естетики в історичній ретроспективі на прикладі вистав «Орестея» Есхіла, «Три сестри» А. Чехова, «Фауст» Й. Гете й ін. Методологія дослідження. Для об’єктивного осмислення заявленої проблематики застосовано такі методи: історизму та проблемно-хронологічний – для осмислення розвитку режисерського методу П. Штайна в історичній ретроспективі; порівняльного аналізу, метою якого є зіставлення прийомів та методів режисури П. Штайна в процесі постановок різнопланових п’єс; системний – для розгляду режисерського театру П. Штайна як цілісної художньої системи; мистецтвознавчий і жанрово-типологічний – для виявлення особливостей режисерської методології та використання майстром засобів виразності в процесі роботи над виставами та ін. Наукова новизна. Досліджено естетичні аспекти театральної режисури П. Штайна в контексті динаміки розвитку його творчого почерку. Театральну режисуру митця розглянуто як унікальний вид естетичної діяльності, одним із атрибутів якої є «естетика мислення» (за М. Мамардашвілі), що передбачає культуру прочитання драматургічного матеріалу та художній смак постановника вистави. Висновки. Виявлено, що для творчості П. Штайна характерне активне звернення до різних театральних естетик – античного театрального мистецтва, середньовічних містерій, мистецтва Ренесансу, єлизаветинського театру, драматургії В. Шекспіра, психологічного реалізму К. Станіславського, п’єс А. Чехова, а також постмодерністичних структур драми. Естетична переорієнтація творчості П. Штайна проявляється в тенденціях ставлення до текстової основи, посилення полісемантичної й поліфонічної компоненти вистави, неоднозначності й недомовленості, незважаючи на чіткість і продуманість сценічних рішень інтерпретації класичних театральних творів. У ХХІ ст. П. Штайн перетворює традиції натуралістичного театру та «нової драми» на енергію тотальної сценічної майстерності.

Біографії авторів

Ірина Віталіївна Іващенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доцент, заслужений діяч мистецтв України

Вікторія Олександрівна Стрельчук, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, професор

Посилання

Arditti, V. (2001). L'Orestie de la Schaubühne: L’élaboration d’une pensée collective [L'Orestie de la Schaubühne: The Development of a Collective Thought]. Études théâtrales, 21, 89-94 [in French].

Avezzù, G. (2003). Il mito sulla scena: La tragedia ad Atene [The Myth on the Scene: The Tragedy in Athens]. Marsilio [in Іtalian].

Galletti, L. (2014). L'Orestea’ di Eschilo secondo Peter Stein: storia di una messa in scena (1974-1994) [Aeschylus' Oresteia According to Peter Stein: History of a Staging (1974-1994)]. Drammaturgia, 11(1), 255-282. https://doi. org/10.13128/Drammaturgia-15236 [in Іtalian].

Hensel, G. (1972, November 15). Der Träumende und geträumte Prinz: "Prinz Friedrich von Homburg", inszeniert von Peter Stein, in der Schaubühne [The Dreaming and Dreamed Prince: "Prince Friedrich von Homburg", Staged by Peter Stein, in the Schaubühne]. Die Weltwoche, p. 12 [in German].

Koliazin, V. (2015). Peter Shtain stavit Kliaista [Peter Stein Puts Kleist]. Voprosy Teatra, 3-4, 159-195 [in Russian].

Koliazin, V. (2017). Chekhovskie spektakli Petera Shtaina (k 80-letiiu Petera Shtaina) [Chekhov Performances by Peter Stein (to the 80th Anniversary of Peter Stein)]. Voprosy Teatra, 3-4, 14-31 [in Russian].

Lothar, Т. K. (1972, November 12). Ein Traum, was sonst? [A Dream, what else?]. Тheater Sonntagsblatt, p. 8 [in German].

Mayer, H. (1972). Denkspiel oder Traumspiel? Kleist "Prinz von Homburg" im Schillertheater und bei der Schaubühne [Thinking Game or Dream Game? Kleist "Prinz von Homburg" in the Schiller Theater and at the Schaubühne]. Theater Heute, 12, 12 [in German].

Shtein, P. (1999). Moi Chekhov [My Chekhov]. In A. Smelianskii & O. Egoshina (Eds.), Rezhisserskii teatr ot B do Yu: Razgovory pod zanaves veka [Director’s Theater from B to Y: Conversations towards the End of the Century] (Iss. 1, pp. 315-322). Moskovskii Khudozhestvennyi Teatr [in Russian].

Shvydkoi, M. E. (1991). Traditcii gumanizma i mirovoi teatr (50–80-ye gody KhKh veka [Traditions of Humanism and World Theater (50-80s of the XX Century] (Abstract of DSc Dissertation). Vsesoiuznyi Nauchno-Issledovatelskii Institut Iskusstvoznaniia, Moscow [in Russian].

Ulberte, L. (2006). Bertolta Brehta teātra modelis Pētera Šteina iestudējumos. The Model of Bertholt Brecht’s Theatre in the Stage Productions of Peter Stein [Bertolt Brecht’s Theater Model in Peter Stein’s Productions. The Model of Bertholt Brecht’s Theater in the Stage Productions of Peter Stein]. Culture Crossroads, 1, 349-355 [in Latvian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Іващенко, І. В., & Стрельчук, В. О. (2020). ТЕАТРАЛЬНА ЕСТЕТИКА ПЕТЕРА ШТАЙНА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 135–140. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220225

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО