ТЕАТРАЛЬНА ЕСТЕТИКА ПЕТЕРА ШТАЙНА
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220225Ключові слова:
Пітер Штайн, режисура, театральна естетика, експериментальні постановки, текст, метафоризаціяАнотація
Мета статті – з’ясувати специфіку режисури П. Штайна в контексті його експериментів з різними типами театральної естетики в історичній ретроспективі на прикладі вистав «Орестея» Есхіла, «Три сестри» А. Чехова, «Фауст» Й. Гете й ін. Методологія дослідження. Для об’єктивного осмислення заявленої проблематики застосовано такі методи: історизму та проблемно-хронологічний – для осмислення розвитку режисерського методу П. Штайна в історичній ретроспективі; порівняльного аналізу, метою якого є зіставлення прийомів та методів режисури П. Штайна в процесі постановок різнопланових п’єс; системний – для розгляду режисерського театру П. Штайна як цілісної художньої системи; мистецтвознавчий і жанрово-типологічний – для виявлення особливостей режисерської методології та використання майстром засобів виразності в процесі роботи над виставами та ін. Наукова новизна. Досліджено естетичні аспекти театральної режисури П. Штайна в контексті динаміки розвитку його творчого почерку. Театральну режисуру митця розглянуто як унікальний вид естетичної діяльності, одним із атрибутів якої є «естетика мислення» (за М. Мамардашвілі), що передбачає культуру прочитання драматургічного матеріалу та художній смак постановника вистави. Висновки. Виявлено, що для творчості П. Штайна характерне активне звернення до різних театральних естетик – античного театрального мистецтва, середньовічних містерій, мистецтва Ренесансу, єлизаветинського театру, драматургії В. Шекспіра, психологічного реалізму К. Станіславського, п’єс А. Чехова, а також постмодерністичних структур драми. Естетична переорієнтація творчості П. Штайна проявляється в тенденціях ставлення до текстової основи, посилення полісемантичної й поліфонічної компоненти вистави, неоднозначності й недомовленості, незважаючи на чіткість і продуманість сценічних рішень інтерпретації класичних театральних творів. У ХХІ ст. П. Штайн перетворює традиції натуралістичного театру та «нової драми» на енергію тотальної сценічної майстерності.
Посилання
Arditti, V. (2001). L'Orestie de la Schaubühne: L’élaboration d’une pensée collective [L'Orestie de la Schaubühne: The Development of a Collective Thought]. Études théâtrales, 21, 89-94 [in French].
Avezzù, G. (2003). Il mito sulla scena: La tragedia ad Atene [The Myth on the Scene: The Tragedy in Athens]. Marsilio [in Іtalian].
Galletti, L. (2014). L'Orestea’ di Eschilo secondo Peter Stein: storia di una messa in scena (1974-1994) [Aeschylus' Oresteia According to Peter Stein: History of a Staging (1974-1994)]. Drammaturgia, 11(1), 255-282. https://doi. org/10.13128/Drammaturgia-15236 [in Іtalian].
Hensel, G. (1972, November 15). Der Träumende und geträumte Prinz: "Prinz Friedrich von Homburg", inszeniert von Peter Stein, in der Schaubühne [The Dreaming and Dreamed Prince: "Prince Friedrich von Homburg", Staged by Peter Stein, in the Schaubühne]. Die Weltwoche, p. 12 [in German].
Koliazin, V. (2015). Peter Shtain stavit Kliaista [Peter Stein Puts Kleist]. Voprosy Teatra, 3-4, 159-195 [in Russian].
Koliazin, V. (2017). Chekhovskie spektakli Petera Shtaina (k 80-letiiu Petera Shtaina) [Chekhov Performances by Peter Stein (to the 80th Anniversary of Peter Stein)]. Voprosy Teatra, 3-4, 14-31 [in Russian].
Lothar, Т. K. (1972, November 12). Ein Traum, was sonst? [A Dream, what else?]. Тheater Sonntagsblatt, p. 8 [in German].
Mayer, H. (1972). Denkspiel oder Traumspiel? Kleist "Prinz von Homburg" im Schillertheater und bei der Schaubühne [Thinking Game or Dream Game? Kleist "Prinz von Homburg" in the Schiller Theater and at the Schaubühne]. Theater Heute, 12, 12 [in German].
Shtein, P. (1999). Moi Chekhov [My Chekhov]. In A. Smelianskii & O. Egoshina (Eds.), Rezhisserskii teatr ot B do Yu: Razgovory pod zanaves veka [Director’s Theater from B to Y: Conversations towards the End of the Century] (Iss. 1, pp. 315-322). Moskovskii Khudozhestvennyi Teatr [in Russian].
Shvydkoi, M. E. (1991). Traditcii gumanizma i mirovoi teatr (50–80-ye gody KhKh veka [Traditions of Humanism and World Theater (50-80s of the XX Century] (Abstract of DSc Dissertation). Vsesoiuznyi Nauchno-Issledovatelskii Institut Iskusstvoznaniia, Moscow [in Russian].
Ulberte, L. (2006). Bertolta Brehta teātra modelis Pētera Šteina iestudējumos. The Model of Bertholt Brecht’s Theatre in the Stage Productions of Peter Stein [Bertolt Brecht’s Theater Model in Peter Stein’s Productions. The Model of Bertholt Brecht’s Theater in the Stage Productions of Peter Stein]. Culture Crossroads, 1, 349-355 [in Latvian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ірина Віталіївна Іващенко, Вікторія Олександрівна Стрельчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.