ІНТЕГРАТИВНІ ЗАСАДИ ОСВОЄННЯ МОВНО-ГОЛОСОВИХ НАВИЧОК АКТОРАМИ ДРАМАТИЧНОГО ТЕАТРУ Й КІНО

Автор(и)

  • Карина Сергіївна Сухорукова Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-5017-0126

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220236

Ключові слова:

сценічна мова, актор, дихання, дикція, голос, орфоепія, вправи, навички

Анотація

Мета статті – виявити основні інтегративні засади в освоєнні мовно-голосових навичок, на яких базується в класі сценічної мови професійна кваліфікація майбутніх акторів драматичного театру й кіно. У процесі дослідження використовувалися такі методи: аналітичний, логічний та метод синтезу для поєднання окремих елементів сценічної мови в єдиному симбіозі. Наукова новизна полягає в здійсненні аналітичних розвідок щодо устрою теоретичних трактувань та практичних застосувань професійних мовно-голосових навичок. Надається змога дізнатися, як у систематизованому, методико-логічному напрямку вдосконалити мовленнєву майстерність студентам-акторам. Синтезуються різні програмні розділи дисципліни «Сценічна мова», що в цілісному поєднанні між собою провокують до органічного слова в здійсненні неподільного художньо-ідейного задуму на сценічному чи знімальному майданчиках. Висвітлено значущість техніки мовлення, яка сприяє оволодінню акторами-початківцями навичок діалектного слова, манери промовляти говіркою в процесі втілення героїв на основі фольклористичного матеріалу, що існує в художній прозі, п’єсі, сценарії. Вказуються методологічні напрямки для поліпшення сценічно-мовленнєвої багатогранності акторського слова. Виявлено першопричини, які впливають на здатність формувати неповторно-особистісну мовну звичку індивідуумів. Висновки. Доведено доцільність утворення інтегративної дієвої моделі, що позитивно позначиться на навчальному процесі формування мовленнєвих рефлексів, які, своєю чергою, покращать сценічне слово майбутніх митців кіно-, театральної справи. Засвоєння акторами-початківцями унормованих категоріально- понятійних основ техніки мовлення – дихання, дикції, голосу, орфоепії – сприятиме закріпленню нових мовленнєвих навичок, які є «провідниками» до опанування діалектів.

Біографія автора

Карина Сергіївна Сухорукова, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

Аспірантка

Посилання

Artaud, A. (2000). Teatr i ego dvoinik: Manifesty. Dramaturgiia. Lektcii. Filosofiia teatra [The Theatre and Its Double: Manifestos. Dramaturgy. Lectures. Philosophy of Theatre] (V. I. Maksimov, Ed.). Simpozium [in Russian].

Bazhenov, M. M. (1940). Vyrazne slovo: Teoriia, tekhnika i metodyka vyraznoho chytannia [Expressive Word: Theory, Technique and Methods of Expressive Reading]. Radianska Shkola [in Ukrainian].

Chernaya, E. I. (2018). Osnovy stcenicheskoi rechi: Fonatcionnoe dykhanie i golos [Stage Speech Basics: Phonation Breathing and Voice] (3rd ed.). Lan; Planeta Musyki [in Russian].

Grotowski, J. (2009). K Bednomu teatru [Towards a Poor Theatre] (E. Barba, Ed.). Artist. Rezhisser. Teatr [in Russian].

Karasov, M. (1965). Mystetstvo khudozhnoho chytannia [The Art of Artistic Reading]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Kozlyaninova, I. P. (Ed.). (1976). Stcenicheskaia rech [Stage Speech]. Prosveshchenie [in Russian].

Kurbas, L. (2001). Filosofiia teatru [Philosophy of Theatre] (M. Labinskyi, Ed.). Osnovy [in Ukrainian].

Melnychuk, O. S. (Ed.). (1974). Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of Foreign Words]. Holovna Redaktsiia URE [in Ukrainian].

Nakonechna, O. V. (2010). Osnovy stsenichnoho movlennia [Basics of Stage Speech]. Astroprynt [in Ukrainian].

Petrova, A. N. (1981). Stcenicheckaia rech [Stage Speech]. Iskusstvo [in Russian].

Saricheva, E. F. (1948) Tekhnika stcenicheskoi rechi [Stage Speech Technique] (2nd ed.). Iskusstvo [in Russian].

Stanislavsky, K. S. (1954). Sobranie sochinenii v vosmi tomakh [Collected Works in Eight Volumes] (Vol. 1). Iskusstvo [in Russian].

Vsevolodsky-Gerngross, V. (1922). Teoriia russkoi rechevoi intonatcii [The Theory of Russian Speech Intonation]. Gosudartvennoe Izdatelstvo [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Сухорукова, К. С. (2020). ІНТЕГРАТИВНІ ЗАСАДИ ОСВОЄННЯ МОВНО-ГОЛОСОВИХ НАВИЧОК АКТОРАМИ ДРАМАТИЧНОГО ТЕАТРУ Й КІНО. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 141–146. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220236

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО