ТРАНСФОРМАЦІЯ ХУДОЖНІХ ФОРМ УКРАЇНСЬКОЇ ДОКУДРАМИ В КОНТЕКСТІ ТЕНДЕНЦІЙ ПОСТМОДЕРНУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220238Ключові слова:
сучасне українське телемистецтво, документальна драма, інфотейнмент, постмодерн, технології, методиАнотація
Метою статті є виявлення специфіки трансформаційних формотворчих процесів українського телемистецтва ХХІ ст. на прикладі жанру документальної драми в контексті постмодерністичних тенденції. Методи дослідження. Застосовано аналітичний та історико-культурний методи (для осмислення процесу формування та становлення інфотейнмент у контексті специфіки вітчизняного телевізійного простору початку ХХІ ст.), культурологічний метод (для вироблення необхідного погляду на сучасне українське телемистецтво, специфіку реалізації постмодерністської концепції в медійному просторі, проблематику масової культури та масових комунікацій), метод мистецтвознавчого, концептуального та когнітивного аналізів, що посприяли осмисленню проблематики концептуальної репрезентації інформаційно-розважального подавання матеріалу в сучасному українському телемистецтві. Наукова новизна. Здійснено спробу визначити специфіку естетики української документальної драми в контексті інфотейнментизації вітчизняного телемистецтва, а також виявити її основні художньо-образні та технологічні особливості; виявлено проблеми та охарактеризовано перспективи подальшого розвитку нового жанрового утворення сучасного телемистецтва. Висновки. У процесі розвитку вітчизняної докудрами використовуються широкі можливості технологій відеомонтажу та постпродукції, однак творці виявляють особливу вимогливість у виборі засобів, органічних для художньої мови фільмів. Використання відеомонтажу та комп’ютерних візуальних ефектів – виразні інструменти створення «цифрового хронотопу», що здатні розкрити філософію документальної драми та привнести в неї віртуальність. Тенденції еволюції української документальної драми в контексті процесу інфотейнментизації телемистецтва засвідчують утвердження демократичної екранної мови, спрямованої на широкі глядацькі маси, й водночас посилення філософського звучання творів. На нашу думку, процес глобалізації та конвергенції прийомів і методів телевізійної документалістики й інфотейнменту, взаємодії та взаємопроникнення різноманітних вербальних і невербальних характеристик у найближчий час перейде з кількісного в якісний.
Посилання
Davies, G. (2000). Science, observation and entertainment: Competing visions of postwar British natural history television, 1946-1967. Ecumene, 7(4), 432-460 [in English].
Ekimova, A. V. (2017). Novye tendentcii v rezhissure dokumentalistiki "pogranichnykh" form [New tendencies in the direction of documentary filmmaking of "borderline" forms] (Abstract of PhD Dissertation). Russian State University of Cinematography named after S. Gerasimov, Moscow [in Russian].
Gomes, I. M. M. (2009). O Infotainment e a cultura televisiva [Infotainment and television culture]. In J. F. Filho (Org.), A TV em transição: Tendências de programação no Brasil e no mundo [TV in transition: Programming trends in Brazil and worldwide] (pp. 195-221). Sulina [in Portuguese].
Manskova, E. A. (2011). Sovremennaia rossiiskaia teledokumentalistika: dinamika zhanrov i sredstv ekrannoi vyrazitelnosti [Modern Russian TV documentary: dynamics of genres and means of screen expressiveness] (Abstract of PhD Dissertation). Ural State University, Ekaterinburg [in Russian].
McLuhan, M. (2003). Ponimanie Media: Vneshnie rasshireniia cheloveka [Understanding Media: The Extensions of Man] (V. G. Nikolaev, Trans.). Kanon-Press; Kuchkovo pole [in Russian].
Mishchenko, M. (2014). Dokumentalnyi kinematohraf Ukrainy: mizh istorychnoiu rekonstruktsiieiu ta filosofskym osmyslenniam [Documentary cinema of Ukraine: between historical reconstruction and philosophical comprehension]. Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Philosophy. Philosophical Peripeteias", 1116(50), 47-51 [in Ukrainian].
Pobiedonostseva, I. Ye. (2005). Televiziinyi dyskurs u kulturnomu prostori postmodernizmu [Television discourse in the cultural space of postmodernism] (Abstract of PhD Dissertation). Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology MT Rylsky NAS of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Tsimokh, N. I. (2019). Transformatsiia zhanriv telebachennia Ukrainy [Transformation of Ukrainian television genres] (Abstract of PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].
Yatsenko, A. A. (2016). Pryiomy dokudramy u vysvitlenni kryminalnoi informatsii na zahalnonatsionalnomu ta rehionalnomu telebachenni Ukrainy [Receptions of docudrama in the coverage of criminal information on national and regional television of Ukraine]. Masova komunikatsiia u hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh [Mass Communication in the Global and National Dimensions], 6, 48-54 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Кристіна Василівна Чорна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.