ТРАНСФОРМАЦІЯ ХУДОЖНІХ ФОРМ УКРАЇНСЬКОЇ ДОКУДРАМИ В КОНТЕКСТІ ТЕНДЕНЦІЙ ПОСТМОДЕРНУ

Автор(и)

  • Кристіна Василівна Чорна Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-3664-7477

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220238

Ключові слова:

сучасне українське телемистецтво, документальна драма, інфотейнмент, постмодерн, технології, методи

Анотація

Метою статті є виявлення специфіки трансформаційних формотворчих процесів українського телемистецтва ХХІ ст. на прикладі жанру документальної драми в контексті постмодерністичних тенденції. Методи дослідження. Застосовано аналітичний та історико-культурний методи (для осмислення процесу формування та становлення інфотейнмент у контексті специфіки вітчизняного телевізійного простору початку ХХІ ст.), культурологічний метод (для вироблення необхідного погляду на сучасне українське телемистецтво, специфіку реалізації постмодерністської концепції в медійному просторі, проблематику масової культури та масових комунікацій), метод мистецтвознавчого, концептуального та когнітивного аналізів, що посприяли осмисленню проблематики концептуальної репрезентації інформаційно-розважального подавання матеріалу в сучасному українському телемистецтві. Наукова новизна. Здійснено спробу визначити специфіку естетики української документальної драми в контексті інфотейнментизації вітчизняного телемистецтва, а також виявити її основні художньо-образні та технологічні особливості; виявлено проблеми та охарактеризовано перспективи подальшого розвитку нового жанрового утворення сучасного телемистецтва. Висновки. У процесі розвитку вітчизняної докудрами використовуються широкі можливості технологій відеомонтажу та постпродукції, однак творці виявляють особливу вимогливість у виборі засобів, органічних для художньої мови фільмів. Використання відеомонтажу та комп’ютерних візуальних ефектів – виразні інструменти створення «цифрового хронотопу», що здатні розкрити філософію документальної драми та привнести в неї віртуальність. Тенденції еволюції української документальної драми в контексті процесу інфотейнментизації телемистецтва засвідчують утвердження демократичної екранної мови, спрямованої на широкі глядацькі маси, й водночас посилення філософського звучання творів. На нашу думку, процес глобалізації та конвергенції прийомів і методів телевізійної документалістики й інфотейнменту, взаємодії та взаємопроникнення різноманітних вербальних і невербальних характеристик у найближчий час перейде з кількісного в якісний.

Біографія автора

Кристіна Василівна Чорна, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Davies, G. (2000). Science, observation and entertainment: Competing visions of postwar British natural history television, 1946-1967. Ecumene, 7(4), 432-460 [in English].

Ekimova, A. V. (2017). Novye tendentcii v rezhissure dokumentalistiki "pogranichnykh" form [New tendencies in the direction of documentary filmmaking of "borderline" forms] (Abstract of PhD Dissertation). Russian State University of Cinematography named after S. Gerasimov, Moscow [in Russian].

Gomes, I. M. M. (2009). O Infotainment e a cultura televisiva [Infotainment and television culture]. In J. F. Filho (Org.), A TV em transição: Tendências de programação no Brasil e no mundo [TV in transition: Programming trends in Brazil and worldwide] (pp. 195-221). Sulina [in Portuguese].

Manskova, E. A. (2011). Sovremennaia rossiiskaia teledokumentalistika: dinamika zhanrov i sredstv ekrannoi vyrazitelnosti [Modern Russian TV documentary: dynamics of genres and means of screen expressiveness] (Abstract of PhD Dissertation). Ural State University, Ekaterinburg [in Russian].

McLuhan, M. (2003). Ponimanie Media: Vneshnie rasshireniia cheloveka [Understanding Media: The Extensions of Man] (V. G. Nikolaev, Trans.). Kanon-Press; Kuchkovo pole [in Russian].

Mishchenko, M. (2014). Dokumentalnyi kinematohraf Ukrainy: mizh istorychnoiu rekonstruktsiieiu ta filosofskym osmyslenniam [Documentary cinema of Ukraine: between historical reconstruction and philosophical comprehension]. Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Philosophy. Philosophical Peripeteias", 1116(50), 47-51 [in Ukrainian].

Pobiedonostseva, I. Ye. (2005). Televiziinyi dyskurs u kulturnomu prostori postmodernizmu [Television discourse in the cultural space of postmodernism] (Abstract of PhD Dissertation). Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology MT Rylsky NAS of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Tsimokh, N. I. (2019). Transformatsiia zhanriv telebachennia Ukrainy [Transformation of Ukrainian television genres] (Abstract of PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Yatsenko, A. A. (2016). Pryiomy dokudramy u vysvitlenni kryminalnoi informatsii na zahalnonatsionalnomu ta rehionalnomu telebachenni Ukrainy [Receptions of docudrama in the coverage of criminal information on national and regional television of Ukraine]. Masova komunikatsiia u hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh [Mass Communication in the Global and National Dimensions], 6, 48-54 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Чорна, К. В. (2020). ТРАНСФОРМАЦІЯ ХУДОЖНІХ ФОРМ УКРАЇНСЬКОЇ ДОКУДРАМИ В КОНТЕКСТІ ТЕНДЕНЦІЙ ПОСТМОДЕРНУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 147–153. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220238

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО