УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНО-СЦЕНІЧНИЙ ТАНЕЦЬ У КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРИ ПОСТМОДЕРНІЗМУ

Автор(и)

  • Ольга Степанівна Бойко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-9347-3832

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220243

Ключові слова:

народно-сценічний танець, постмодернізм, естетичний вплив, поєднання традицій, візуальна гра, еклектизм

Анотація

Мета статті – виявити специфіку реалізації основних технологічних і художньо-образних особливостей естетики постмодернізму в українському народно-сценічному танці ХХІ ст. Методологія дослідження. Застосовано культурологічний метод, який посприяв виробленню відповідного погляду на народно-сценічну хореографію ХХІ ст. і реалізацію в ній концепції постмодернізму; метод мистецтвознавчого аналізу, що дав змогу дослідити напрям стилізації народно-сценічного танцю як унікальний чинник культури постмодерну; діалектичний метод, завдяки якому з’ясовано взаємозв’язок соціокультурних та соціомистецьких чинників розвитку народно-сценічного танцю; метод діахронічного аналізу посприяв виявленню традиційних і новаторських засобів виразності народно-сценічного танцю. Наукова новизна. Уперше в українському мистецтвознавстві проаналізовано сучасні тенденції в еволюції народно- сценічного танцю крізь призму культури постмодернізму; екстрапольовано філософський концепт постмодернізму на галузь народно-сценічної хореографії; виявлено специфіку естетики постмодернізму, а також визначено основні технологічні та художньо-образні особливості її реалізації в контексті розвитку українського народно-сценічного танцю ХХІ ст. Висновки. Виявлено, що в межах постмодерністської парадигми народно-сценічний танець піддається специфічній деструкції; спостерігається так зване розмивання цінностей. Вплив естетики постмодернізму проявляється у: примноженні образів; посиленні творчого самовираження та уваги українських балетмейстерів-постановників до внутрішнього стану глядача (цілеспрямований емоційний вплив); зміщенні акцентів зі складних художніх моделей на прості конструкції з метою посилення естетичного впливу; ускладненні асоціативного й метафоричного аспектів мови хореографічної постановки; використанні технологій аудіальної та візуальної гри; збагаченні сенсово-змістових аспектів архетипних уявлень.

Біографія автора

Ольга Степанівна Бойко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Dashkova, E. V., Ivushkina, E. B., & Miroshnichenko, P. N. (2006). Stil' i stilizatsiya v filosofsko-kul'turologicheskom kontekste [Style and Stylisation in a Philosophical and Cultural Context]. Izdatel'stvo Yuzhno-Rossiiskogo Gosudarstvennogo Universiteta Ekonomiki i Servisa [in Russian].

Hutnyk, I. (2009). Do problemy stylizatsii narodnoho tantsiu [To the Problem of Stylisation of Folk Dance]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 22, 251-257 [in Ukrainian].

Kurt, B. (2013, July 24-28). The "Hybrid Aesthetics" of the Folk Dance Scene in Turkey. In 35th World Congress on Dance Research, Conference Paper, Athens [in English].

Pisklova, I. (2015). Osoblyvosti obrobky tantsiuvalnoho folkloru (na prykladi suchasnykh postanovok) [Features of Processing of Dance Folklore (on an Example of Modern Productions)]. Folk Art and Ethnology, 5, 64-70 [in Ukrainian].

Polyakova, A. S. (2017). "Tanets postfolk": k issledovaniyu odnogo iz fenomenov sovremennogo tantsa [Post-Folk Dance: an Exploration of One of the Phenomena of Contemporary Dance]. Observatory of Culture, 14, 425-430. https://doi.org/10.25281/2072-3156-2017-14-4-425-430 [in Russian].

Stanishevskyi, Yu. O. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 Years of History]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Storey, J. (2003). Popular Culture as Global Culture. In Inventing Popular Culture: From Folklore to Globalisation (pp. 107-108). John Wiley and Sons Ltd [in English].

Volkova, T. A., Kislitsa, A. E., & Koshman, S. S. (2016). Kul'tura postmoderna v sovremennoi Zapadnoi khoreografii [Postmodern Culture in Contemporary Western Choreography]. Bulletin of Kemerovo State University of Culture and Art, 36, 102-108 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Бойко, О. С. (2020). УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДНО-СЦЕНІЧНИЙ ТАНЕЦЬ У КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРИ ПОСТМОДЕРНІЗМУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 154–159. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220243

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО