ЧОЛОВІЧЕ БАЛЕТНЕ ВИКОНАВСТВО В УКРАЇНІ 30–40-х РОКІВ ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220245Ключові слова:
чоловіче балетне виконавство, чоловічий танець, український балет, балет в Україні, хореографіяАнотація
Мета статті – на основі аналізу творчості О. Сегаля, Б. Степаненка та О. Сталінського виявити особливості українського чоловічого балетного виконавства в 30–40-х роках ХХ ст. Методологія дослідження базується на історичному та біографічному підходах до осмислення творчості артистів балету в хронологічній послідовності, на культурологічному підході та мистецтвознавчому аналізі для виявлення художніх особливостей чоловічого виконавства, розгляду його становлення в контексті загальних тенденцій розвитку балетного театру. Наукова новизна. Уперше виявлено специфіку чоловічого балетного виконавства 30–40-х рр. ХХ ст. крізь призму загальних тенденцій розвитку балетного танцю і творчих біографій провідних артистів. Висновки. З’ясовано, що українське чоловіче балетне виконавство як самостійний феномен почало формуватися в 30–40-х роках ХХ ст. в умовах реконструкцій балетів класичної спадщини («Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Раймонда», «Жізель» та ін.) і становлення хореодрами («Червоний мак», «Бахчисарайський фонтан», «Лауренсія» й ін.), у тому числі й українських балетів («Лілея», «Лісова пісня» та ін.). Констатовано, що провідні артисти балету цього періоду (О. Сегаль, Б. Степаненко, О. Сталінський та ін.) були фахово підготовленими. Виявлено основні ознаки чоловічого виконавства – яскраво виражена акторська майстерність, високий рівень володіння пантомімою як основним виражальним засобом драматичних балетів, обмежена кількість танцювальних па в чоловічих партіях. Позитивну динаміку зростання виконавської майстерності чоловічого танцю перервала Друга світова війна, під час якої артисти балету виступали на фронтах та в евакуації. У післявоєнний період відновлено й збагачено репертуар балетних театрів, але домінування режисерських принципів над хореографічними призвели до кризових явищ вихолощення танцювального складника з чоловічих партій.
Посилання
Bidnenko, B. (1974, March 13). Kryla Siuimbike [Syuyumbike Wings]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].
Bilia dzherel ukrainskoho tantsiu [Near the Sources of Ukrainian Dance]. (1997). Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 4, 27 [in Ukrainian].
Borovskyi, I. (1957, February 6). "Soichyne krylo" ["The Jay’s Wing"]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].
Churpita, T. M. (2015). Diialnist M. Trehubova v Kyivskomu derzhavnomu akademichnomu teatri opery i baletu im. T. Shevchenka (1937–1940) [M. Tregubov's Activity in the Taras Shevchenko Kyiv State Academic Opera and Ballet Theatre (1937–1940)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 33, 166-173. https://doi.org/10.31866/2410- 1176.33.2015.158304 [in Ukrainian].
Gorshunova, O. (2019). Maistry cholovichoho tantsiu na ukrainskii baletnii stseni u vitchyznianomu naukovomu dorobku [Masters of Male Dance on Ukrainian Ballet Scene in Domestic Academic Achievements]. Dance Studies, 2(1), 39- 48. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172183 [in Ukrainian].
Kaminskyi, A. (1979). Tanets bilia Brandenburzkykh vorit [Dance at the Brandenburg Gate]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 9, 2-3 [in Ukrainian].
Naidiuk, O. (2009, May 22). Oleksandr Sehal 70 rokiv prysviatyv tantsiu [Oleksandr Sehal has Dedicated 70 Years to Dance]. Khreshchatyk. http://kreschatic.kiev.ua/ua/3511/art/1242923847.html [in Ukrainian].
Nikolaienko, Ye. (1954, October 29). Tvorcha maisternist [Creative Skill]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].
Palamarchuk, O. (1976, January 16). Oderzhymist myttsia [The Artist's Obsession]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].
Palamarchuk, O. (2007). Muzychni vystavy Lvivskykh teatriv (1776–2001) [Musical Performances of Lviv Theatres (1776–2001)]. Vydavnychyi Tsentr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].
Petryk, O. (2018). Contribution of Oleh Stalinskyi into the Development of the Ukrainian Ballet Theatre. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 232-235. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153059 [in English].
Shynkarenko, Ye. (1960, April 24). "Don Kikhot" ["Don Quixote"]. Vilna Ukraina, 3 [in Ukrainian].
Smotrych, A. (1965, November 26). Fakel svobody [The Torch of Freedom]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia ta suchasnist [Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine: History and Present]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian] [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theatre of Ukraine: 225 Years of History]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [Ivan Franko State Academic Opera and Ballet Theatre: A Half Century Creative Way]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Turkevych, V. (1977). Zasvidchuiuchy zhyttiam [Witnessing Life]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 7, 7-8 [in Ukrainian].
Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh: Khoreohrafy, artysty baletu, kompozytory, dyryhenty, libretysty, krytyky, khudozhnyky [Choreographic Art of Ukraine in Personalities: Choreographers, Ballet Dancers, Composers, Conductors, Librettists, Critics, Artists]. Biohrafichnyi Instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Vyshotravka, L. (2018). Rol tvorchosti Oleha Stalinskoho u formuvanni vitchyznianoi shkoly cholovichoho baletnoho vykonavstva pershoi polovyny XX stolittia [The Role of Oleg Stalinsky's Creativity in the Formation of the National School of Male Ballet Performances of the First Half of the Twentieth Century]. Notes on Art Criticism, 34, 175-181. https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020 [in Ukrainian].
Zabolotna, A. (1999, May 20). Vin duzhe liubyv zhyttia [He Loved Life Very Much]. Vechirnii Kyiv, 4 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олена Ігорівна Карандєєва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.