ЧОЛОВІЧЕ БАЛЕТНЕ ВИКОНАВСТВО В УКРАЇНІ 30–40-х РОКІВ ХХ ст.

Автор(и)

  • Олена Ігорівна Карандєєва Національний академічний театр опери та балету України ім. Т. Г. Шевченка, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-1550-8996

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220245

Ключові слова:

чоловіче балетне виконавство, чоловічий танець, український балет, балет в Україні, хореографія

Анотація

Мета статті – на основі аналізу творчості О. Сегаля, Б. Степаненка та О. Сталінського виявити особливості українського чоловічого балетного виконавства в 30–40-х роках ХХ ст. Методологія дослідження базується на історичному та біографічному підходах до осмислення творчості артистів балету в хронологічній послідовності, на культурологічному підході та мистецтвознавчому аналізі для виявлення художніх особливостей чоловічого виконавства, розгляду його становлення в контексті загальних тенденцій розвитку балетного театру. Наукова новизна. Уперше виявлено специфіку чоловічого балетного виконавства 30–40-х рр. ХХ ст. крізь призму загальних тенденцій розвитку балетного танцю і творчих біографій провідних артистів. Висновки. З’ясовано, що українське чоловіче балетне виконавство як самостійний феномен почало формуватися в 30–40-х роках ХХ ст. в умовах реконструкцій балетів класичної спадщини («Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Раймонда», «Жізель» та ін.) і становлення хореодрами («Червоний мак», «Бахчисарайський фонтан», «Лауренсія» й ін.), у тому числі й українських балетів («Лілея», «Лісова пісня» та ін.). Констатовано, що провідні артисти балету цього періоду (О. Сегаль, Б. Степаненко, О. Сталінський та ін.) були фахово підготовленими. Виявлено основні ознаки чоловічого виконавства – яскраво виражена акторська майстерність, високий рівень володіння пантомімою як основним виражальним засобом драматичних балетів, обмежена кількість танцювальних па в чоловічих партіях. Позитивну динаміку зростання виконавської майстерності чоловічого танцю перервала Друга світова війна, під час якої артисти балету виступали на фронтах та в евакуації. У післявоєнний період відновлено й збагачено репертуар балетних театрів, але домінування режисерських принципів над хореографічними призвели до кризових явищ вихолощення танцювального складника з чоловічих партій.

Біографія автора

Олена Ігорівна Карандєєва, Національний академічний театр опери та балету України ім. Т. Г. Шевченка, Київ

Заслужена артистка України

Посилання

Bidnenko, B. (1974, March 13). Kryla Siuimbike [Syuyumbike Wings]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].

Bilia dzherel ukrainskoho tantsiu [Near the Sources of Ukrainian Dance]. (1997). Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 4, 27 [in Ukrainian].

Borovskyi, I. (1957, February 6). "Soichyne krylo" ["The Jay’s Wing"]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].

Churpita, T. M. (2015). Diialnist M. Trehubova v Kyivskomu derzhavnomu akademichnomu teatri opery i baletu im. T. Shevchenka (1937–1940) [M. Tregubov's Activity in the Taras Shevchenko Kyiv State Academic Opera and Ballet Theatre (1937–1940)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 33, 166-173. https://doi.org/10.31866/2410- 1176.33.2015.158304 [in Ukrainian].

Gorshunova, O. (2019). Maistry cholovichoho tantsiu na ukrainskii baletnii stseni u vitchyznianomu naukovomu dorobku [Masters of Male Dance on Ukrainian Ballet Scene in Domestic Academic Achievements]. Dance Studies, 2(1), 39- 48. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.1.2019.172183 [in Ukrainian].

Kaminskyi, A. (1979). Tanets bilia Brandenburzkykh vorit [Dance at the Brandenburg Gate]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 9, 2-3 [in Ukrainian].

Naidiuk, O. (2009, May 22). Oleksandr Sehal 70 rokiv prysviatyv tantsiu [Oleksandr Sehal has Dedicated 70 Years to Dance]. Khreshchatyk. http://kreschatic.kiev.ua/ua/3511/art/1242923847.html [in Ukrainian].

Nikolaienko, Ye. (1954, October 29). Tvorcha maisternist [Creative Skill]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].

Palamarchuk, O. (1976, January 16). Oderzhymist myttsia [The Artist's Obsession]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].

Palamarchuk, O. (2007). Muzychni vystavy Lvivskykh teatriv (1776–2001) [Musical Performances of Lviv Theatres (1776–2001)]. Vydavnychyi Tsentr LNU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

Petryk, O. (2018). Contribution of Oleh Stalinskyi into the Development of the Ukrainian Ballet Theatre. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 232-235. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2018.153059 [in English].

Shynkarenko, Ye. (1960, April 24). "Don Kikhot" ["Don Quixote"]. Vilna Ukraina, 3 [in Ukrainian].

Smotrych, A. (1965, November 26). Fakel svobody [The Torch of Freedom]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2002). Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia ta suchasnist [Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine: History and Present]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian] [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2003). Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theatre of Ukraine: 225 Years of History]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [Ivan Franko State Academic Opera and Ballet Theatre: A Half Century Creative Way]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1977). Zasvidchuiuchy zhyttiam [Witnessing Life]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 7, 7-8 [in Ukrainian].

Turkevych, V. (1999). Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy u personaliiakh: Khoreohrafy, artysty baletu, kompozytory, dyryhenty, libretysty, krytyky, khudozhnyky [Choreographic Art of Ukraine in Personalities: Choreographers, Ballet Dancers, Composers, Conductors, Librettists, Critics, Artists]. Biohrafichnyi Instytut NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Vyshotravka, L. (2018). Rol tvorchosti Oleha Stalinskoho u formuvanni vitchyznianoi shkoly cholovichoho baletnoho vykonavstva pershoi polovyny XX stolittia [The Role of Oleg Stalinsky's Creativity in the Formation of the National School of Male Ballet Performances of the First Half of the Twentieth Century]. Notes on Art Criticism, 34, 175-181. https://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020 [in Ukrainian].

Zabolotna, A. (1999, May 20). Vin duzhe liubyv zhyttia [He Loved Life Very Much]. Vechirnii Kyiv, 4 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Карандєєва, О. І. (2020). ЧОЛОВІЧЕ БАЛЕТНЕ ВИКОНАВСТВО В УКРАЇНІ 30–40-х РОКІВ ХХ ст. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 160–167. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220245

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО