СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ АНСАМБЛІВ НАРОДНОГО ТАНЦЮ В СРСР: ХУДОЖНІ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ ЧИННИКИ

Автор(и)

  • Ірина Сергіївна Климчук Національна академія керівних кадрівкультури і мистецтв, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6253-7626

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220247

Ключові слова:

ансамбль народного танцю, народно-сценічний танець, хореографія, танець

Анотація

Мета статті – з’ясувати основні художні та соціокультурні фактори, що зумовили становлення професійних ансамблів народного танцю в СРСР. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні історико-культурного, формально-типологічного, порівняльного аналізу, що дало змогу найповніше розкрити коло проблем, пов’язаних із предметом дослідження. Наукова новизна полягає у виявленні основних художніх та соціокультурних факторів, які зумовили становлення професійних ансамблів народного танцю в СРСР; з’ясуванні спільного й відмінного в принципах обробки фольклорних танців Ю. Чурко та К. Василенка. Висновки. Встановлено, що з організацією перших професійних ансамблів народного танцю в СРСР запозичувалися кліше створення сценічних танців, апробовані в аматорському середовищі, та формувалися власні принципи підготовки народно-сценічних танців. Доведено, що в класифікаційних схемах обробки фольклорних танців Ю. Чурко та К. Василенка співпадають перший (мінімальна обробка фольклорного першоджерела) і третій (авторський твір) принципи; у другому принципі для Ю. Чурко важливим є збереження зв’язку із фольклорною першоосновою, а для К. Василенка – можлива довільна інтерпретація, збагачення трюками, запозичення лексики класичного танцю, дозволений відхід від фольклору. Виявлено художні чинники, що зумовили становлення професійних ансамблів народного танцю в СРСР: Всесоюзний фестиваль народного танцю у Москві (1936); успіх Триколінного гопака в Лондоні (1935); численні огляди й фестивалі організованої художньої самодіяльності та неорганізованих аматорів. Соціокультурні чинники: стаття «Балетна фальш» (1936), у якій проводилася ідея неорганічності демонстрації народного танцю на балетній сцені; насаджування соцреалістичних принципів, серед яких «народність», «масовість»; тиражування формули радянського мистецтва «національне за формою, соціалістичне за змістом», що вимагало впровадження елементів національного мистецтва в ідеологічно вивірених формах.

Біографія автора

Ірина Сергіївна Климчук, Національна академія керівних кадрівкультури і мистецтв, Київ

Аспірантка

Посилання

Baletnaya fal'sh [Ballet falsity]. (1936, February 6). Pravda, 3 [in Russian].

Blagova, T. (2014). Rozvytok ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu v diialnosti profesiinykh vokalno-khoreohrafichnykh kolektyviv XX stolittia [Ukrainian Folk-Stage Dance Development in Activity of Professional Vocally-Choreographic Collectives of the 20th Century]. Visnyk of the Lviv University. Series Arts, 14, 125-130. [in Ukrainian].

Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian Dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Churko, Yu. (1990). Belorusskii khoreograficheskii fol'klor [Belarusian Choreographic Folklore]. Vysheishaya Shkola [in Russian].

Kosakovska, L. P. (2009). Mystetska paradyhma Vasylia Avramenka v konteksti rozvytku ukrainskoi kultury ХХ st. [Vasyl Avramenko’s Artistic Paradigm in the Context of the Development of Ukrainian Culture of the 20th Century] (Abstract of PhD Dissertation). State Academy of Culture and Arts Management, Kyiv [in Ukrainian].

Luhovenko, T. (2018). Stanovlennia narodnoho tantsiu v systemi khudozhnoi samodiialnosti Radianskoho Soiuzu u 20-kh–30-kh rokakh ХХ stolittia [Formation of Folk Dance in the System of Amateur Art of the Soviet Union in the 20s-30s of the 20th Century]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 2(39), 117-126 [in Ukrainian].

Morozov, A. (2019). Virtuoznist v ansambliakh narodnoho tantsiu Ukrainy radianskoi doby [Virtuosity in Ukraine’s Folk Dance Ensembles of the Soviet Era]. Dance Studies, 2(2), 137-148 [in Ukrainian].

Pidlypska, A. (2015). Narodno-stsenichnyi tanets yak zasib vplyvu na natsionalnu svidomist ta samosvidomist [National People Stage Dance as a Means of Influencing National Consciousness and Identity]. Visnyk of Lviv University. Series Arts, 16(2), 156-160 [in Ukrainian].

Shakhnazarova, N. G. (2013). Izbrannye stat’i. Vospominaniya [Selected Articles. Memories]. State Institute for Art Studies [in Russian].

Sheremetevskaya, N. Ye. (1985). Tanets na estrade [Dance on the Stage]. Iskusstvo [in Russian].

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian Dance]. The Institute for Further Training of Culture Employees [in Ukrainian].

Verkhovynets, V. (1990). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian Folk Dance] (5th ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Verkhovynets, Ya., & Sivkovych, M. (1993). Yak vynyk i buv zaboronenyi "Londonskyi hopak" [How the "London Hopak" Originated and Was Banned]. Folk Art and Ethnography, 4, 17-22 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Климчук, І. С. (2020). СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ АНСАМБЛІВ НАРОДНОГО ТАНЦЮ В СРСР: ХУДОЖНІ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ ЧИННИКИ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 168–174. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220247

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО