СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНИХ АНСАМБЛІВ НАРОДНОГО ТАНЦЮ В СРСР: ХУДОЖНІ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ ЧИННИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220247Ключові слова:
ансамбль народного танцю, народно-сценічний танець, хореографія, танецьАнотація
Мета статті – з’ясувати основні художні та соціокультурні фактори, що зумовили становлення професійних ансамблів народного танцю в СРСР. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні історико-культурного, формально-типологічного, порівняльного аналізу, що дало змогу найповніше розкрити коло проблем, пов’язаних із предметом дослідження. Наукова новизна полягає у виявленні основних художніх та соціокультурних факторів, які зумовили становлення професійних ансамблів народного танцю в СРСР; з’ясуванні спільного й відмінного в принципах обробки фольклорних танців Ю. Чурко та К. Василенка. Висновки. Встановлено, що з організацією перших професійних ансамблів народного танцю в СРСР запозичувалися кліше створення сценічних танців, апробовані в аматорському середовищі, та формувалися власні принципи підготовки народно-сценічних танців. Доведено, що в класифікаційних схемах обробки фольклорних танців Ю. Чурко та К. Василенка співпадають перший (мінімальна обробка фольклорного першоджерела) і третій (авторський твір) принципи; у другому принципі для Ю. Чурко важливим є збереження зв’язку із фольклорною першоосновою, а для К. Василенка – можлива довільна інтерпретація, збагачення трюками, запозичення лексики класичного танцю, дозволений відхід від фольклору. Виявлено художні чинники, що зумовили становлення професійних ансамблів народного танцю в СРСР: Всесоюзний фестиваль народного танцю у Москві (1936); успіх Триколінного гопака в Лондоні (1935); численні огляди й фестивалі організованої художньої самодіяльності та неорганізованих аматорів. Соціокультурні чинники: стаття «Балетна фальш» (1936), у якій проводилася ідея неорганічності демонстрації народного танцю на балетній сцені; насаджування соцреалістичних принципів, серед яких «народність», «масовість»; тиражування формули радянського мистецтва «національне за формою, соціалістичне за змістом», що вимагало впровадження елементів національного мистецтва в ідеологічно вивірених формах.
Посилання
Baletnaya fal'sh [Ballet falsity]. (1936, February 6). Pravda, 3 [in Russian].
Blagova, T. (2014). Rozvytok ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu v diialnosti profesiinykh vokalno-khoreohrafichnykh kolektyviv XX stolittia [Ukrainian Folk-Stage Dance Development in Activity of Professional Vocally-Choreographic Collectives of the 20th Century]. Visnyk of the Lviv University. Series Arts, 14, 125-130. [in Ukrainian].
Borymska, H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian Dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Churko, Yu. (1990). Belorusskii khoreograficheskii fol'klor [Belarusian Choreographic Folklore]. Vysheishaya Shkola [in Russian].
Kosakovska, L. P. (2009). Mystetska paradyhma Vasylia Avramenka v konteksti rozvytku ukrainskoi kultury ХХ st. [Vasyl Avramenko’s Artistic Paradigm in the Context of the Development of Ukrainian Culture of the 20th Century] (Abstract of PhD Dissertation). State Academy of Culture and Arts Management, Kyiv [in Ukrainian].
Luhovenko, T. (2018). Stanovlennia narodnoho tantsiu v systemi khudozhnoi samodiialnosti Radianskoho Soiuzu u 20-kh–30-kh rokakh ХХ stolittia [Formation of Folk Dance in the System of Amateur Art of the Soviet Union in the 20s-30s of the 20th Century]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 2(39), 117-126 [in Ukrainian].
Morozov, A. (2019). Virtuoznist v ansambliakh narodnoho tantsiu Ukrainy radianskoi doby [Virtuosity in Ukraine’s Folk Dance Ensembles of the Soviet Era]. Dance Studies, 2(2), 137-148 [in Ukrainian].
Pidlypska, A. (2015). Narodno-stsenichnyi tanets yak zasib vplyvu na natsionalnu svidomist ta samosvidomist [National People Stage Dance as a Means of Influencing National Consciousness and Identity]. Visnyk of Lviv University. Series Arts, 16(2), 156-160 [in Ukrainian].
Shakhnazarova, N. G. (2013). Izbrannye stat’i. Vospominaniya [Selected Articles. Memories]. State Institute for Art Studies [in Russian].
Sheremetevskaya, N. Ye. (1985). Tanets na estrade [Dance on the Stage]. Iskusstvo [in Russian].
Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian Dance]. The Institute for Further Training of Culture Employees [in Ukrainian].
Verkhovynets, V. (1990). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian Folk Dance] (5th ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Verkhovynets, Ya., & Sivkovych, M. (1993). Yak vynyk i buv zaboronenyi "Londonskyi hopak" [How the "London Hopak" Originated and Was Banned]. Folk Art and Ethnography, 4, 17-22 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ірина Сергіївна Климчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.