БАЛЕТНА КРИТИКА ОЛЕКСАНДРА ЧЕРЕПНІНА: ВІД ОСПІВУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ТРАДИЦІЇ ДО ІДЕЙНО-ПОЛІТИЧНОЇ ІНТЕНЦІЇ

Автор(и)

  • Аліна Миколаївна Підлипська Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-7892-337X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220249

Ключові слова:

критика балету, Олександр Черепнін, балет, хореографія, танець

Анотація

Мета статті – з’ясувати основні аспекти змін концептуально-світоглядних орієнтирів в критиці Олександра Черепніна після жовтня 1917 р. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні аналітичного (аналіз літератури та джерел, подій, фактів), історико-культурного (ретроспективне відтворення концептуальних позицій критики О. Черепніна з урахуванням соціокультурного контексту), порівняльного (співставлення публікацій критика до та після жовтня 1917 р.) методів, що дозволило найповніше розкрити коло проблем, пов’язаних із предметом дослідження. Наукова новизна. Вперше виявлено сутність змін у балетній критиці Олександра Черепніна від оспівування академічної традиції до ідейно-політичної інтенції. Висновки. Виявлено, що на початку балетно-критичної діяльності О. Черепнін був прихильником чистого класичного танцю. Вважав, що джерелом натхнення балетмейстера повинна слугувати не драма чи музика, а виключно хореографія. Досить негативно ставився до появи танцю модерн на балетній сцені, вважаючи його чужорідним для російського балету. Встановлено, що через деякий час після жовтня 1917 р. критик відійшов від оспівування академічної традиції, пропагував пронизане пафосом мистецтво для нового пролетарського глядача. Вважав танець «живим мистецтвом», що може швидко відгукуватися не лише на художні, а й соціально- політичні зміни. Долучився до прибічників соціологічного підходу в оцінці мистецтва. Одночасно вважав, що потреба у балетному мистецтві в комуністичному суспільстві зникне. З’ясовано, що після жовтня 1917 р. чітко простежується ідейно-політична інтенція в творчості О. Черепніна, але ряд рецензій свідчить про неможливість однозначного трактування його пореволюційного критичного дискурсу.

Біографія автора

Аліна Миколаївна Підлипська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор

Посилання

Asafyev, B. (1974). O balete: Stat’i, retsenzii, vospominaniya [About ballet: Articles, Reviews, Memoirs]. Muzyka [in Russian].

Cherepnin, A. A. (1916, April 14). Master baleta (K gastrolyam M. M. Fokina) [Ballet Master (For M. M. Fokin’s Tour)]. Teatral’naya Gazeta [in Russian].

Cherepnin, A. A. (1917, November 7). “Tanets semi pokryval” [“Dance of the Seven Veils”]. Teatral’naya Gazeta, 12-13 [in Russian].

Dobrovolskaya, G. (2004). Mikhail Fokin: Russkii period [Mikhail Fokin: Russian Period]. Giperion [in Russian].

Korshunova, N. (2009). Iz istorii russkoi baletnoi kritiki. Moskovskii kritik i teoretik A. A. Cherepnin [From the History of Russian Ballet Criticism. Moscow Critic and Theorist A. A. Cherepnin]. Bulletin of Vaganova Ballet Academy, 2(22), 243-251 [in Russian].

Li [Cherepnin A. A.]. (1924a). Ekstrennyi vecher Goleizovskogo [Goleizovsky's Emergency Evening]. Zrelishcha, 74, 6 [in Russian].

Li [Cherepnin A. A.]. (1924b). Foregger. Zrelishcha, 82, 11 [in Russian].

Li [Cherepnin A. A.]. (1924c). Ot fokstrota – k "Yablochku" [From Foxtrot to "Yablochko"]. Zrelishcha, 75, 5-6 [in Russian].

Li [Cherepnin A. A.]. (1924d). Teoriya i praktika pod gosflagom [Theory and Practice under the State Flag]. Zrelishcha, 83-84, 8-9 [in Russian].

Li [Cherepnin A.]. (1925, March 17). “Legenda ob Iosife Prekrasnom” [“The Legend of Joseph the Beautiful”]. Novyi zritel', 11, 9 [in Russian].

Misler, N. (1997). Khoreologicheskaya laboratoriya GAKhN [Choreology Laboratory GAKhN]. Voprosy Iskusstvoznaniya, 2, 61-68 [in Russian].

Plotnikov, N. S., & Podzemskaya, N. P. (Eds.). (2017). Iskusstvo kak yazyk – yazyki iskusstva: Gosudarstvennaya akademiya khudozhestvennykh nauk i esteticheskaya teoriya 1920-kh godov [Art as a Language – the Languages of Art: The State Academy of Art Sciences and Aesthetic Theory of the 1920s] (Vols. 1-2). Novoe Literaturnoe Obozrenie [in Russian].

Sheremetyevskaya, N. (1985). Tanets na estrade [Dance on the Stage]. Iskusstvo [in Russian].

Sidorov, A. (1923). Novyi tanets [New Dance]. Krasnaya Niva, 1, 6-7 [in Russian].

Sidorov, A. (2017). Tri goda Rossiiskoi akademii khudozhestvennykh nauk, 1921-1924 [Three years of the Russian Academy of Artistic Sciences, 1921-1924]. In N. S. Plotnikov & N. P. Podzemskaya (Eds.), Iskusstvo kak yazyk – yazyki iskusstva. Gosudarstvennaya akademiya khudozhestvennykh nauk i esteticheskaya teoriya 1920-kh godov [Art as a Language – the Languages of Art: The State Academy of Art Sciences and Aesthetic Theory of the 1920s] (Vol. 2, pp. 18-100). Novoe Literaturnoe Obozrenie [in Russian].

Surits, E. Ya. (2006). Artist baleta Mikhail Mikhailovich Mordkin [Ballet Dancer Mikhail Mikhailovich Mordkin] (2nd. ed.). URSS [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Підлипська, А. М. (2020). БАЛЕТНА КРИТИКА ОЛЕКСАНДРА ЧЕРЕПНІНА: ВІД ОСПІВУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ТРАДИЦІЇ ДО ІДЕЙНО-ПОЛІТИЧНОЇ ІНТЕНЦІЇ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 175–180. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220249

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО