ТЕРМІНОЛОГІЧНА ВЗАЄМОДІЯ ДИЗАЙНУ І МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Наталія Сергіївна Вергунова Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Ukraine http://orcid.org/0000-0002-8470-7956

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220254

Ключові слова:

мистецтво, дизайн, художнє конструювання, художнє проектування, форма, образ

Анотація

Мета дослідження полягає у розгляді теорій, що розкривають взаємини дизайну і мистецтва з точки зору термінології, виявленні узагальнюючого формулювання в означеній проблематиці. Отримані результати можуть бути використані для уточнення теоретичної бази мистецтвознавства в професійній підготовці дизайнерів у системі вищої освіти. Методи дослідження. У процесі дослідження був застосований комплекс загальнонаукових методів (історико- порівняльний, хронологічний, метод термінологічного аналізу), що сприяло виявленню термінологічних трактувань у розкритті відносин дизайну та мистецтва. Наукова новизна роботи полягає в комплексному дослідженні теорій, що розкривають термінологічну взаємодію дизайну та мистецтва з середини XX – початку XXI ст., формуванні узагальнюючого формулювання з означеної проблематики на сучасному етапі. Висновки. До кінця XX ст. думки теоретиків щодо проблеми відносин мистецтва та дизайну розділилися на дві взаємовиключні позиції, а саме «дизайн – не мистецтво» (Д. Джадд, Н. Поттер) та «дизайн дорівнює мистецтву» (С. Бартон, Д. Нельсон, Б. Мунарі). На початку XXI ст. ці думки були об’єднані прихильниками третьої позиції, за якою мистецтво може виходити за свої кордони, об’єднуючись із суміжним із ним дизайном (Р. Таттл). Ще одна сучасна позиція формуються таким чином: «дизайн не дорівнює традиційному мистецтву, але і не є ні більшим, ні меншим» (Б. Блемінк). Узагальнюючи отримані результати, слід зазначити, що межа, яка відокремлює дизайн від мистецтва, завжди була умовною і більш проникною, ніж здається тим, хто рішуче розводить в різні боки користь та красу, функціональність та естетичність. Об’єкти дизайну безпосередньо, фізично й матеріально включені в життєву канву кожного індивіда. Вони несуть в собі естетичне начало, вільно перетинаючи кордон мистецтва, але при цьому обов’язково зберігають властиву їм утилітарність: функціональність, ергономічність, економічну доцільність.

Біографія автора

Наталія Сергіївна Вергунова, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Aronov, V. R. (1984). Dizain i iskusstvo: Aktualnye problemy tekhnicheskoi estetiki [Design and Art: Actual Problems of Technical Aesthetics]. Znanie [in Russian].

Glazychev, V. L. (1970). O dizaine: Ocherki po teorii i praktike dizaina na Zapade [About Design: Essays on the Theory and Practice of Design in the West]. Iskusstvo [in Russian].

Gloag, J. (1934). Industrial Art Explained. G. Allen & Unwin [in English].

Judd, D. (2004). It’s Hard to Find a Good Lamp [1993]. In B. Bloemink, & J. Cunningham, Design [does not equal] Art: Functional Objects from Donald Judd to Rachel Whiteread (pp. 189-196). Merrell in association with Cooper-Hewitt, National Design Museum, Smithsonian Institution [in English].

Kantor, K. M. (1996). Pravda o dizaine [The Truth about Design]. ANIR [in Russian].

Morozova, M. A. (2008). Art-dizajn v zarubezhnom proektirovanii mebeli XX - nachala XXI v. [Art design international furniture design of the 20th-21st centuries] (Abstract of PhD Dissertation). Saint-Petersburg [in Russian].

Munari, B. (1971). Design as Art. Penguin Books [in English].

Potter, N. (2002). What is a Designer: Things, Places, Messages. Hyphen Press [in English].

Puchkov, A. A. (2018). Ontolohichni pidstavy poniattievoho rozriznennia mystetstva i dyzainu [Ontological Bases of Conceptual Distinction of Art and Design]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Current Issues of Modern Design], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Vol. 1, pp. 108-111). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Read, H. (1935). Art and Industry: The Principles of Industrial Design. Harcourt, Brace and Company [in English].

Rodin, V. (1979). Vzaimodeistvie dizaina i iskusstva kak esteticheskaia problema [Interaction between design and art as an aesthetic problem]. VNIITE [in Russian].

Rozenblium, E. A. (1974). Khudozhnik v dizaine [Artist in Design]. Iskusstvo [in Russian].

Sidorenko, V. F. (1987). Metodika khudozhestvennogo konstruirovaniia: Dizain-programma [Artistic Design Technique: Design Program]. VNIITE [in Russian].

Tuttle, R. (2004). Thesis, Antithesis, Synthesis. In B. Bloemink, & J. Cunningham, Design [does not equal] Art: Functional Objects from Donald Judd to Rachel Whiteread. Merrell in association with Cooper-Hewitt, National Design Museum, Smithsonian Institution [in English].

Voronov, N. V., & Shestopal, Ya. E. (1972). Estetika tekhniki: Ocherki istorii i teorii [Aesthetics of Technology: Essays on History and Theory]. Sovetskaia Rossiia [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Вергунова, Н. С. (2020). ТЕРМІНОЛОГІЧНА ВЗАЄМОДІЯ ДИЗАЙНУ І МИСТЕЦТВА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (43), 190–196. https://doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220254

Номер

Розділ

ДИЗАЙН

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають