СПЕЦИФІКА ПЕРЕКЛАДЕННЯ ОРКЕСТРОВИХ ТВОРІВ ДЛЯ ДУЕТУ БАЯНІВ: ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Сергій Іванович Бєдний Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Київ https://orcid.org/0000-0003-0150-3366

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235306

Ключові слова:

оркестрові перекладення; специфіка баяна; фактура; тембр; мелодія; динаміка; музичний супровід; принцип «різноманітного співвідношення функцій фортепіанних рук»

Анотація

Мета статті полягає в розгляді особливостей перекладення оркестрових творів для дуету баянів. Досягнення мети передбачало вирішення таких завдань, як: 1) узагальнити характеристики технічних можливостей баяна; 2) визначити принципи перекладення оркестрових творів для двох баянів. Методологія дослідження базується на застосуванні загальнонаукових методів пізнання та музикознавчих методів – джерелознавчих, практичних, аналітичних, які дали змогу провести аналіз специфіки перекладення оркестрових творів для дуету баянів. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що, ґрунтуючись на методологічних положеннях сучасних дослідників та виконавців, запропоновано застосування нового принципу «різноманітного співвідношення функцій фортепіанних рук» для розподілу оркестрового музичного матеріалу з урахуванням фактури дуету баянів та її співставлення з ідентичністю оркестрових тембрів. Висновки. Проаналізовано специфіку звукоутворення та фактурні можливості баяна. Виявлено, що оркестрове перекладення для одного баяна переважно слід робити не відповідно до ідентичності оркестрових тембрів, а до ідейно- образного змісту твору. базуючись на специфічних можливостях баяна. Зазначено, що для дуету баянів при перекладенні оркестрового твору із застосуванням нового принципу «різноманітного співвідношення функцій фортепіанних рук» створюється можливість зробити перекладення у значній відповідності з оркестровою ідентичністю тембрів, фактури та динаміки твору. Доведено, що порушення означеного принципу призведе до логічної зміни тембрів, фактури та динаміки дуету баянів.

Біографія автора

Сергій Іванович Бєдний , Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Київ

Аспірант

Посилання

Davydov, N. A. (1982). Metodika perelozhenii instrumentalnykh proizvedenii dlia baiana [Technique of Transcriptions of Instrumental Works for Bayan]. Muzyka [in Russian].

Imkhanitckii, M. I., & Mishchenko, A. V. (2004). Duet baianistov: Voprosy teorii i praktiki [Bayan Duo: Questions of Theory and Practice] (Iss. 3). Gnesins Russian Academy of Music [in Russian].

Lips, F. (1977). O perelozheniiakh i transkriptciiakh [About Setting and Transcriptions]. In Yu. Akimov (Ed.), Baian i baianisty [Bayan and Bayan Players] (Iss. 3, pp. 86-108). Sovetskii kompozitor [in Russian].

Lips, F. (2007). Ob iskusstve baiannoi transkriptcii: Teoriia i praktika [On the Art of Bayan Transcription: Theory and Practice]. Muzyka [in Russian].

Orkina, I. F. (Comp.). (2008). Perelozhenie i transkriptciia muzykalnykh proizvedenii dlia akkordeona (baiana): Metodicheskie rekomendatcii [Setting and Transcription of Musical Works for Accordion (Bayan): Methodological Recommendations]. Altai State Academy of Culture and Arts [in Russian].

Semeshko, A. A. (2009). Vykonavska maisternist baianista: Metodychni osnovy [Performing Skills of a Bayan Player: Methodological Foundations] (2nd ed.). Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Strannoliubskii, B. (1962). Posobie po perelozheniiu muzykalnykh proizvedenii dlia baiana [A Guide to Arranging Pieces of Musical Compositions for Bayan]. Gosudarstvennoe muzykalnoe izdatelstvo [in Russian].

Surkov, A. A., & Pletnev, V. P. (1977). Perelozhenie muzykalnykh proizvedenii dlia gotovo-vybornogo baiana [Arrangement of Musical Works for Ready-to-Select Bayan]. Muzyka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Бєдний , С. І. (2021). СПЕЦИФІКА ПЕРЕКЛАДЕННЯ ОРКЕСТРОВИХ ТВОРІВ ДЛЯ ДУЕТУ БАЯНІВ: ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНИЙ ПІДХІД. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 43–53. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235306

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО