СЛУХОВЕ СПРИЙНЯТТЯ АКУСМАТИЧНОЇ МУЗИКИ В ТЕОРЕТИЧНІЙ КОНЦЕПЦІЇ П’ЄРА ШЕФФЕРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235307

Ключові слова:

слухове сприйняття, акусматична музика, П. Шеффер «Сольфеджіо звукових об’єктів», редуковане слухання

Анотація

Метою статті є дослідження сукупності поглядів П. Шеффера на специфіку слухацького сприйняття акусматичної музики. Методологічною основою є порівняльний метод, що використовується для визначення новаторського значення дослідницької думки П. Шеффера щодо специфіки перцепції акусматичних творів та виховання музикального слуху. Погляди композитора порівняно з традиційними методами виховання слуху, властивими західній класичній музиці й нерозривно пов’язаними з нотним записом. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському музикознавстві досліджено погляди П. Шеффера щодо сприйняття акусматичних творів та введено до наукового обігу теоретичну роботу «Сольфеджіо звукових об’єктів», що є аудіопрезентацією основних ідей композитора й може слугувати посібником для тренування слуху. Досліджено запропоновану П. Шеффером диференціацію видів слухового сприйняття з погляду концентрації на певних властивостях звучання, проаналізовано впроваджений композитором термін «редуковане слухання». Розглянуто теоретичну роботу «Сольфеджіо звукових об’єктів», у якій продемонстровано новий підхід до сприйняття барвистих сонорних співзвуч, створених за допомогою електронних технологій. Досліджено, що новаторство П. Шеффера полягає в абстрагуванні від визначення висоти тонів і фокусуванні на базовому елементі електронної музики – звуковому об’єкті, котрий приходить на зміну тону певної висоти як основної одиниці традиційної музики й має бути проаналізованим із позицій внутрішніх структурних властивостей. Висновки. «Сольфеджіо звукових об’єктів» демонструє авторське бачення слухових компетенцій, необхідних для сприйняття акусматичної музики. Метою нового підходу до перцепції акусматичних творів П. Шеффер вважає формування навички редукованого слухання, яку можна розвивати подібно до того, як у традиційному сольфеджіо виховуються навички сприйняття висоти.

Біографія автора

Наталія Григорівна Данченко , Національна філармонія України, Київ

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Cox, C. L. (2006). Listening to Acousmatic Music [PhD Dissertation]. Columbia University, New York. extudomudo. (2008a, March 30). Solfège de l'Objet Sonore (Schaeffer 1967) CD 1 Tracks 1-11 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=gWMA_iRQSFg. extudomudo. (2008b, March 30). Solfège de l'Objet Sonore (Schaeffer 1967) CD 2 Tracks 27-37 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OZDRlpAr6Hs.

Kim, S.-J. (2010). Acousmatic Reasoning: An Organised Listening with Imagination. Paper presented at JIM 2010 – 15th Journées d'Informatique Musicale, Rennes, France. http://jim10.afim-asso.org/actes/62kim.pdf.

Schaeffer, P. (1998). Solfège de l’Objet Sonore [3 CD audio]. Ina-GRM [in French].

Schaeffer, P. (2017). Treatise on Musical Objects: An Essay across Disciplines (Ch. North & J. Dack, Trans.). University of California Press.

Shyp, S. V. (2001). Muzykal'naya Rech' i Yazyk Muzyki: (Teoreticheskoe Issledovanie) [Musical Speech and the Language of Music: (Theoretical Research)]. Odessa State A.V. Nezhdanova Academy of Music [in Russian].

Smalley, D. (1997). Spectromorphology: Explaining Sound-Shapes. Organised Sound, 2(2), 107-126. https://doi. org/10.1017/S1355771897009059.

Zaderatskiy, V. (2003). Elektronnaya Muzyka i Elektronnaya Kompozitsiya [Electronic Music and Electronic Composition]. Muzykal'naya Akademiya [Music Academy], 2, 77-89 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Данченко , Н. Г. (2021). СЛУХОВЕ СПРИЙНЯТТЯ АКУСМАТИЧНОЇ МУЗИКИ В ТЕОРЕТИЧНІЙ КОНЦЕПЦІЇ П’ЄРА ШЕФФЕРА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 54–59. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235307

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО