ТЕНДЕНЦІЇ МОДИФІКАЦІЇ ЖАНРУ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ФОРТЕПІАННІЙ МУЗИЦІ: ВІД МЕТА- ДО АНТИЖАНРУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235312Ключові слова:
фортепіанна музика; жанр; інтерпретація; виконавська модель; художня комунікаціяАнотація
Мета дослідження – виявити детермінанти та специфіку тенденцій модифікації жанрових моделей у сучасній українській фортепіанній музиці та пов’язані з ними трансформації статусу виконавця і художньої комунікації. Методологію статті становлять культурологічний, мистецтвознавчий і компаративний підходи, які уможливили осмислення шляхів трансформації жанру в парадигмальних вимірах культури сучасності, а також принципи музикологічного, зокрема жанрового аналізу, які забезпечили усвідомлення специфіки трансформації жанрових парадигм, що є важливими завданнями сучасної музикології. Наукова новизна статті полягає у виявленні світоглядних детермінант, концептуальної та композиційно-структурної специфіки трансформації жанрових моделей у фортепіанних творах сучасних українських композиторів, зокрема на основі аналізу творчості О. Яковчука, С. Зажитька, О. Гугеля, В. Рунчака, які не набули вичерпного висвітлення в науковому дискурсі. Обґрунтовано, що жанр як феномен музичного мистецтва в сучасній українській фортепіанній музиці постає в суб’єктивізованих трактуваннях, різноманіття яких резонує з ризомністю парадигмальних настанов культури постмодернізму та зумовлює зміну функцій виконавця та ревізію принципів художньої комунікації. Висновки. Сучасна фортепіанна музика українських композиторів демонструє ризомну трансформацію жанру, проявами якої є «імпліцитний» синтез жанрів під час декларації автором жанрової визначеності; декларативний синтез жанрів у стильовій модуляції жанрових моделей, орієнтації на метажанровість як відбиття сучасного полілогу культур, конкретизації заявленої моделі жанру програмністю і додатковими знаками жанрів; синтез музичного, вербального та візуального начал; експериментальний синтез знаків історико-культурних епох, видів мистецтва, жанрів, зокрема тенденція театралізації фортепіанної музики; інтерпретація жанру як метакультурного феномену; «симулякризація» – постмодерністське пародійне перетворення на «антижанр».
Посилання
Berehova, O. (2018). Instrumentalnyi Teatr u Tvorchosti Suchasnykh Ukrainskykh Kompozytoriv [Instrumental Theatre in the Modern Ukrainian Composers’ Creativity]. Kulturolohichna Dumka [The Culturology Ideas], 14, 102-108 [in Ukrainian].
Chabanenko, N. A. (2019). Ukrainska Fortepianna Muzyka Kintsia XX st. ta Tendentsii Avanhardyzmu [Ukrainian Piano Music of the Late Twentieth Century and Tendencies of Avant-Gardism]. Visnyk Natsionalnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 4, 169-172. https:// doi.org/10.32461/2226-3209.4.2019.191372 [in Ukrainian].
Ilechko, M. P. (2017). Vtilennia Pryntsypiv Tsyklichnosti v Ukrainskii Instrumentalnii Muzytsi Kintsia XX Stolittia [Introduction of Cyclicity Principles in Ukrainian Instrumental Music of the End of the 20th Century]. Molodyi Vchenyi [Young Scientist], 4(44), 63-66 [in Ukrainian].
Konovalova, I. Yu. (2015). Tvorchist V. Runchaka: Sutnist, Konteksty, Subiektyvno-Osobystisni Proektsii [Creativity of V. Runchak: Essence, Contexts, Subjective-Personal Projections]. Mystetstvoznavchi Zapysky [Notes on Art Criticism], 28, 51-58 [in Ukrainian].
Lotman, Yu. (2000). Semiosphera [Semiosphera]. Iskusstvo-SPb [in Russian].
Nazaikinskii, E. V. (2003). Stil’ i Zhanr v Muzyke [Style and Genre in Music]. VLADOS [in Russian].
Revenko, N. V. (2017). Fortepianna Tvorchist Ukrainskykh Kompozytoriv u Konteksti Rozvytku Muzychnoi Kultury Ukrainy (80-90-ti Roky XX Stolittia) [Piano Works of Ukrainian Composers in the Context of the Development of Musical Culture of Ukraine (80-90s of the 20th Century)]. Ilion [in Ukrainian].
Riabukha, N. O. (2017). Transformatsiia Zvukovoho Obrazu Svitu v Fortepiannii Kulturi: Onto-Sonolohichnyi Pidkhid [Transformation of the Sound-Mage of the World in the Piano Culture: Onto-Sonological Approach] [Doctoral Dissertation]. Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv [in Ukrainian].
Savchuk, I. (2012). Novi Tendentsii v Ukrainskomu Fortepiannomu Vykonavstvi Zlamu XX-XXI Stolit u Dzerkali Suchasnoi Kompozytorskoi Tvorchosti [New Tendencies in the Ukrainian Piano Performance of the Turn of the 20th-21st Centuries in the Mirror of Modern Compositional Creativity]. Suchasne Mystetstvo [Contemporary Art], 8, 285-293 [in Ukrainian].
Stoianova, A. D. (2019). Novi Zhanrovi Paradyhmy Tvorchosti Ukrainskykh Kompozytoriv Ostannikh Desiatylit XX- Pochatku XXI Stolit [New Genre Paradigms of Creativity of Ukrainian Composers of the Last Decades of the 20th - Beginning 21st Centuries] [PhD Dissertation]. Odesa National A. V. Nezhdanova Academy of Music, Odesa [in Ukrainian].
Umanets, O. V. (2020). Hlokalizatsiia [Glocalisation]. In M. P. Trebin (Ed.), Sotsiolohiia Prava: Entsyklopedychnyi Slovnyk [Sociology of Law: Encyclopedic Dictionary] (pp. 186-188). Pravo [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Зимогляд Наталія Юріївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.