ЕФЕКТ СИНЕРГІЇ У СПІЛЬНОМУ ВИКОНАВСЬКОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Тетяна Олегівна Молчанова Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка https://orcid.org/0000-0002-2152-7341

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235324

Ключові слова:

синергія; піаніст-концертмейстер; соліст; спільний виконавський процес

Анотація

Метою статті є спроба обґрунтування фахової синергії двох музикантів як базової компоненти мистецтва спільного музикування, визначення шляхів набуття досвіду творчої комунікації в умовах їхнього професійного спілкування під час роботи над твором, окреслення алгоритму та створення єдиного психоемоційного простору, що постають базовим концептом реалізації спільного виконавського процесу. Методологія системного аналізу дослідження поєднала такі методи: аналітичний (аналіз комунікативної взаємодії музикантів у психологічному та музикознавчому аспектах); герменевтичний (дослідження синергії як зростання ефективності діяльності в результаті поєднання окремих компонентів у єдину систему за рахунок т. зв. «сумарного ефекту») та обсерваційний (власний педагогічний досвід та експеримент: аналіз навчального процесу в класі концертмейстерства та під час проходження студентами концертмейстерської практики у вокальних, інструментальних класах, класах оперно-симфонічного та хорового диригування Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка; у класах камералістики (zespόł kameralny) та читання курсу «Warsztaty Artystyczne» на кафедрі музики Університету ім. Я. Длугоша (Ченстохова, Польща). Наукова рефлексія орієнтована на усвідомлення важливості паритетної взаємодії піаніста-концертмейстера й соліста. Висновки. Виявили умови, зорієнтовані на актуалізацію мотиваційної спрямованості інтеграції знань, умінь кожного з виконавців у роботі над твором. Констатували важливість паритетної взаємодії концертмейстера і соліста, що спомагатиме зростанню ефективності спільного творення образу. Акцентували увагу на важливості створення єдиного психоемоційного простору, де формується психологічна установка на «співпрацю у взаємодії» з відповідним узгодженням спільних виконавських завдань, що постають фундаментальним підґрунтям переконливого кінцевого результату як професійного сумарного ефекту.

Біографія автора

Тетяна Олегівна Молчанова , Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Berseneva, T. P. (2013). Sinergiya v Kul’ture [Synergy in Culture]. Vestnik Tomskogo Gosudarstvennogo Universiteta [Tomsk State University Journal], 377, 36-44 [in Russian].

Berseneva, T. P. (2016). Sinergiya: Sushchnostnye Kharakteristiki i Formy Proyavleniya [Synergy: Essential Characteristics and Forms of Manifestation]. Istoricheskie, Filosofskie, Politicheskie i Yuridicheskie Nauki, Kul'turologiya i Iskusstvovedenie. Voprosy Teorii i Praktiki [Historical, Philosophical, Political and Law Sciences, Culturology and Study of Art. Issues of Theory and Practice], 2(64), 48-52 [in Russian].

GarageBiz. (2017, 23 октября). Effekt Sinergii. Chto Takoe Sinergiya Prostymi Slovami?! [Synergy Effect. What is Synergy in Simple Words?!]. Sekrety uspekha! http://qobiz.ru/effekt-sinergii-chto-takoe-sinergiya-prostyimi-slovami/ [in Russian].

Haken, H. (1980). Sinergetika [Synergetics] (V. I. Emel'yanov, Trans.). Mir [in Russian].

Molchanova, T. O. (2015). Mystetstvo Pianista-Kontsertmeistera: Istorychnyi i Metodolohichnyi Dyskurs-Analiz [The Art of Pianist-Concertmaster: Historical and Methodological Discourse-Analysis] [Doctoral Dissertation]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Ukrainian].

Moore, G. (1987). Pevets i Akkompaniator: Vospominaniya. Pazmyshleniya o Muzyke [Singer and Accompanist: Memories. Reflections on Music] (I. G. Avaliani & I. V. Parina, Trans.). Raduga [in Russian].

Radenko, Yu. V., & Radenko, B. M. (2018). Synerhiia Movno-Muzychnoi Intonatsii Aktora ta Spivaka yak Shliakh Rozkryttia Tvorchoho Zadumu Dramaturha [Synergy in Musical-Speech Intonation of the Actor and Singer as a Way of Revealing the Creative Idea of the Playwright]. Molodyi Vchenyi [Young Scientist], 2(54), 155-159 [in Ukrainian].

Roussou, E. (2013). An Exploration of the Pianist’s Multiple Roles within the Duo Chamber Ensemble. In A. Williamon & W. Goebl (Eds.), Proceedings of the International Symposium on Performance Science (pp. 511-516). European Association of Conservatoires.

Tsagarelli, Yu. A. (2008). Psikhologiya Muzykal'no-Ispolnitel'skoi Deyatel'nosti [Psychology of Musical Performance]. Kompozitor [in Russian].

Yergiyev, I. (2001). Ispolnitel'skaya Sinergiya kak Glavnyi Sistemoobrazuyushchii Element Artisticheskogo Universuma [Performance Synergy as a Main Systematic Element of the Artistic Universum]. Naukovyi Visnyk Natsionalnoi Muzychnoi Akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine], 107, 28-40 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Молчанова , Т. О. (2021). ЕФЕКТ СИНЕРГІЇ У СПІЛЬНОМУ ВИКОНАВСЬКОМУ ПРОЦЕСІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 79–85. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235324

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО