ПРОБЛЕМИ ЕВОЛЮЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОГО КАМЕРНО-АНСАМБЛЕВОГО ІНСТРУМЕНТАЛІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235380Ключові слова:
камерний ансамбль; камерно-ансамблевий інструменталізм; темброво-фактурний комплекс інструментального творуАнотація
Мета статті – розглянути еволюцію європейського камерно-ансамблевого інструменталізму як особливого типу музичного мислення, а також дослідити жанрове поле радикальної трансформації традиційних прийомів композиторського письма. Методологія дослідження. Закономірності камерно-ансамблевого інструменталізму у творах європейських композиторів проаналізовані із застосуванням методу історизму, загальноестетичний метод використаний у дослідженні естетично-стильового феномену інструменталізму, а предмет дослідження статті вдалося системно опрацювати з допомогою музично-аналітичного методу. Наукова новизна. У музично-теоретичних та виконавських дослідженнях проблема інструменталізму розглянута під кутом нових інструментально-виразових засобів музики першої половини XX століття. Уперше проаналізовані витоки, семантика та головні тенденції еволюції камерно-ансамблевого інструменталізму як особливого типу мислення в музичній культурі Європи. Висновки. Джерела і традиції камерно-ансамблевого інструменталізму репрезентовані стилями європейської музики від епохи Бароко до нової Віденської школи. Камерно-інструментальний ансамбль як особливий тип музичного мислення активно функціонує зі стильовими «константами» і «змінними», із темброво-фактурними та просторово-часовими комплексами як стилістичними домінантами в камерно-ансамблевому інструменталізмі. Камерний ансамбль інструментального типу розвивався у двох вимірах: інтроспективному як романтичний камерний ансамбль та конструктивно-ігровому, гастрольному стилі епох пізнього Ренесансу й Бароко. Романтики розробляли переважно темброво-фактурну сферу інструментального ансамблю, експериментували зі складами, створювали нові типи змішаних (політембрових) звучань. Антиромантична лінія розвитку була пов’язана із семантико-композиційним рівнем жанрової системи, докорінним переосмисленням характеру звукових структур у розмаїтих техніках композиції, переакцентуванням у системі засобів виразно-конструктивного комплексу музики.
Посилання
Adorno, T. W. (1999). Izbrannoe: Sotsiologiya Muzyki [Favorites: Sociology of Music] (M. I. Levina & A. V. Mikhailov, Trans.). Universitetskaya kniga [in Russian].
Adorno, T. W. (2001). Filosofiya Novoi Muzyki [Philosophy of New Music] (B. Skuratov, Trans.). Logos [in Russian]. Asafyev, B. (1977). Kniga o Stravinskom [Book about Stravinsky]. Muzyka [in Russian].
Asafyev, B. (1981). O Simfonicheskoi i Kamernoi Muzyke [About Symphonic and Chamber Music]. Muzyka [in Russian].
Cherednichenko, T. (1992). Idei Yu. N. Kholopova k Filosofii Muzyki [Yu. N. Kholopov's Ideas for the Philosophy of Music]. In V. S. Tsenova & M. L. Storozhko (Comps.), Laudamus: K Shestidesyatiletiyu Yu. N. Kholopova [Laudamus: To the Sixtieth Birthday of Yu. N. Kholopov] (pp. 40-48). Kompozitor [in Russian].
Dahlhaus, C. (1973). Zur Problematik der Musikalischen Gattungen im 19. Jahrhundert [On the Problem of Musical Genres in the 19th Century]. In L. Schrade, W. Arlt, E. Lichtenhahn, H. Oesch, & M. Haas (Eds.), Gattungen der Musik in Einzeldarstellungen: Gedenkschrift Leo Schrade [Genres of Music in Individual Representations: Commemorative Leo Schrade] (pp. 840-895). Francke [in German].
Daunoravičienė, G. (1992). Nekotorye Aspekty Zhanrovoi Situatsii Sovremennoi Muzyki [Some Aspects of the Genre Situation щf Contemporary Music]. In V. S. Tsenova & M. L. Storozhko (Comps.), Laudamus: K Shestidesyatiletiyu Yu. N. Kholopova [Laudamus: On the Sixtieth Birthday of Yu. N. Kholopov] (pp. 99-106). Kompozitor [in Russian].
Kupriianenko, E. B. (2010). Alt u Politembrovomu Kamerno-Instrumentalnomu Ansambli Avstro-Nimetskoi Tradytsii (Piznie Baroko – Y. Brams) [Viola in the Polytembre Chamber-Instrumental Ensemble of the Austro-German Tradition (Late Baroque – J. Brahms)] [Abstract of PhD Dissertation]. Kharkiv State I. P. Kotlyarevsky University of Arts, Kharkiv [in Ukrainian].
Kurth, E. (1975). Romanticheskaya Garmoniya i Ee Krizis v "Tristane" Vagnera [Romantic Harmony and its Crisis in Wagner's "Tristan"] (G. Balter, Trans.). Muzyka [in Russian].
Moskalenko, V. (1998). Do Vyznachennia Poniattia "Muzychne Myslennia" [To Define the Concept of "Musical Thinking"]. Ukrainske Muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], 28, 48-53 [in Ukrainian].
Nazaikinskii, E. V. (1982). Logika Muzykal'noi Kompozitsii [The Logic of Musical Composition]. Muzyka [in Russian].
Petrik, V. V. (2018). Filosofskii i Muzykal'nyi Instrumentalizm – Istoki i Osnovnye Aspekty [The Philosophical and Musical Instrumentalism – the Sources and Main Aspects]. Vestnik Tomskogo Gosudarstvennogo Universiteta. Kul'turologiya i Iskusstvovedenie [Tomsk State University Journal of Cultural Studies and Art History], 31, 111-119. https://doi. org/10.17223/22220836/31/11 [in Russian].
Poslavskyi, A. O. (2014). Spetsyfika Strunno-Smychkovoho Instrumentalizmu v Kamernykh Ansambliakh Kompozytoriv Novovidenskoi Shkoly [The Specifics of String and Bow Instrumentalism in the Chamber Ensembles of Composers of the Second Viennese School] [Abstract of PhD Dissertation]. Mykola Lysenko Lviv National Music Academy, Lviv [in Ukrainian].
Rubtsova, D. (2014). Instrumentalizm kak Aspekt Muzykal'nogo Myshleniya. Instrumental'nyi Stil' (Opyt Definitsii Ponyatiya) [Instrumentalism as an Aspect of Musical Thinking. Instrumental Style (Experience of Concept Definition)]. Problemy Vzaiemodii Mystetstva, Pedahohiky ta Teorii i Praktyky Osvity [Problems of Interaction of Art, Pedagogy, Theory and Practice of Education], 39, 363-377 [in Russian].
Simonova, N. V. (1990). Fortepiannyi Kvintet: Voprosy Stanovleniya Zhanra [Piano Quintet: Questions of the Formation of the Genre] [Abstract of PhD Dissertation]. Kyiv State Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Russian].
Tarakanov, M. (1981). Novaya Zhizn' Staroi Formy [New Life of the Old Form]. Sovetskaya Muzyka [Soviet Music], 6, 54-62 [in Russian].
Tukova, I. H. (2003). Funktsionuvannia Instrumentalnykh Zhanrovykh Modelei Zakhidnoievropeiskoho Baroko v Ukrainskii Muzytsi Druhoi Polovyny XX Stolittia [Functioning of Instrumental Genre Models of Western European Baroque in Ukrainian Music of the Second Half of the XX Century] [Abstract of PhD Dissertation]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Ukrainian].
Wörner, K. H. (1977). Stockhausen: Life and Work (B. Hopkins, Trans.). University of California Press. Yampol'skii, I. M. (1974). Kvartet [Quartet]. In Yu. Keldysh (Ed.), Muzykal'naya Entsiklopediya [Musical Encyclopedia] (Vol. 2, pp. 759-763). Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Zavialova, O. K. (2000). Violonchelni Sonaty L. van Betkhovena (Ansamblevi Zakonomirnosti Zhanru) [Cello Sonatas by L. van Beethoven (Ensemble Laws of the Genre)] [Abstract of PhD Dissertation]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Пославський Антон Олександрович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.