ФОРТЕПІАННІ П’ЄСИ КОМПОЗИТОРІВ РЕСПУБЛІКИ МОЛДОВА МЕЖІ ХХ-ХХI СТОЛІТЬ У КОНКУРСНО-КОНЦЕРТНІЙ ПРАКТИЦІ

Автор(и)

  • Інна Алімівна Хатіпова Академія музики, театру і образотворчих мистецтв Республіки Молдова, Moldova, Republic of https://orcid.org/0000-0003-2745-7978

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235388

Ключові слова:

фортепіанні п’єси; композитори Республіки Молдова; конкурсно-концертний репертуар; національна ідентичність

Анотація

Мета статті – характеристика особливостей тематичного матеріалу і музичної мови творів П. Русу (Пастушачий танець), В. Загорського (Фантазія), В. Ротару (П’ять новелет на одну тему), В. Бєляєва (Остінато) і Г. Чобану (Натюрморт із квітами, мелодіями і гармоніями), які активно використовуються у концертно-конкурсній практиці піаністів Республіки Молдова. Методологія. За допомогою методу музикознавчого і виконавського аналізу розглядаються жанрові ознаки вказаних творів, характеризуються мелодико-гармонійні, метроритмічні і фактурні особливості, що забезпечують якість концертної яскравості і репрезентативності. Наукова новизна. Вперше системно аналізуються фортепіанні п’єси композиторів Республіки Молдова, які активно використовуються в концертно- конкурсній практиці піаністів. Висновки. Проаналізовані фортепіанні п’єси показові для сучасного музичного мистецтва Республіки Молдова. Будучи за жанровою атрибуцією концертними п’єсами з яскраво вираженою належністю до молдавської національної музичної традиції, вони відрізняються за стильовими і мовними параметрами. У змістовному аспекті чільне місце відведено активним, вольовим і танцювальним образам з елементами театральної дієвості та ігрової логіки. Музична мова характеризується складністю і сучасністю: у звуковисотній організації поєднуються гармонійна тональність, атональність, додекафонія і сонористика; метроритмічна сторона характеризується як регулярною акцентністю, так і позатактовим часовиміром. Сучасність засобів органічно синтезується з фольклорними елементами. Величезну виразну і формоутворювальну роль відіграє фактура, що поєднує гомофонно-гармонійний, імітаційно-поліфонічний, сонористичний і гетерофонний склади, що вимагають для виконавської реалізації застосування різноманітних видів фортепіанної техніки і надають проаналізованим творам віртуозності, необхідної для концертно-конкурсного репертуару.

Біографія автора

Інна Алімівна Хатіпова , Академія музики, театру і образотворчих мистецтв Республіки Молдова

Кандидат мистецтвознавства, доцент, в.о. професора

Посилання

Ciobanu, Gh. (2004). Piese pentru Pian [Pieces for Piano]. Cartea Moldovei [in Romanian].

Covalenco, S. & Levinzon, V. (Eds.) (1988). Piese pentru Pian [Pieces for Piano]. Literatura artistică [in Romanian]. Gakkel’, L. (1976). Fortepiannaya Muzyka XX Veka [Piano Music of the 20th Century]. Sovetskii kompozitor [in Russian].

Hatipova, I. (2010). Fortepiannye Proizvedeniya Kompozitorov Respubliki Moldova v Uchebnom Protsesse Muzykal’nykh Vuzov [Piano Works by Composers of the Republic of Moldova in the Teaching Process in Music Higher Educational Institutions]. Grafema Libris [in Russian].

Hatipova, I. (2013). Fortepiannye Sochineniya Kompozitorov Respubliki Moldova v Pedagogicheskom Repertuare Akademii Muzyki, Teatra i Izobrazitel’nykh Iskusstv [Piano Works by Composers of the Republic of Moldova in the Pedagogical Repertoire of the Academy of Music, Theatre and Fine Arts]. Anuar Științific: Muzică, Teatru, Arte Plastic [Scientific Yearbook: Music, Theater, Visual Arts], 3(20), 119-121 [in Russian].

Mironenko, E. (2000). Vladimir Rotaru. Tsentral’naya tipografiya [in Russian].

Reaboşapca, L. (2003, March 14). Noile Tendinţe ale Muzicii pentru Pian din Republica Moldova [New Tendencies in Piano Music of the Republic of Moldova]. In V. Axionov (Ed.), Problemele Didactice în Învăţământ Artistic Superior [Didactical Issues in Higher Arts Education], Methodological Seminar (pp. 67-69). Academy of Music, Theatre and Fine Arts [in Romanian].

Rotaru, V. (2005). Creaţii pentru Pian [Works for Piano]. Cartea Moldovei [in Romanian].

Zagorschi, V. (2011). Sonata-Fantezie pentru Pian [Sonata-Fantasia for Piano] (I. Hatipova, Ed.). Grafema Libris [in Romanian, in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Хатіпова , І. А. (2021). ФОРТЕПІАННІ П’ЄСИ КОМПОЗИТОРІВ РЕСПУБЛІКИ МОЛДОВА МЕЖІ ХХ-ХХI СТОЛІТЬ У КОНКУРСНО-КОНЦЕРТНІЙ ПРАКТИЦІ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 107–115. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235388

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО