ФОРТЕПІАННІ П’ЄСИ КОМПОЗИТОРІВ РЕСПУБЛІКИ МОЛДОВА МЕЖІ ХХ-ХХI СТОЛІТЬ У КОНКУРСНО-КОНЦЕРТНІЙ ПРАКТИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235388Ключові слова:
фортепіанні п’єси; композитори Республіки Молдова; конкурсно-концертний репертуар; національна ідентичністьАнотація
Мета статті – характеристика особливостей тематичного матеріалу і музичної мови творів П. Русу (Пастушачий танець), В. Загорського (Фантазія), В. Ротару (П’ять новелет на одну тему), В. Бєляєва (Остінато) і Г. Чобану (Натюрморт із квітами, мелодіями і гармоніями), які активно використовуються у концертно-конкурсній практиці піаністів Республіки Молдова. Методологія. За допомогою методу музикознавчого і виконавського аналізу розглядаються жанрові ознаки вказаних творів, характеризуються мелодико-гармонійні, метроритмічні і фактурні особливості, що забезпечують якість концертної яскравості і репрезентативності. Наукова новизна. Вперше системно аналізуються фортепіанні п’єси композиторів Республіки Молдова, які активно використовуються в концертно- конкурсній практиці піаністів. Висновки. Проаналізовані фортепіанні п’єси показові для сучасного музичного мистецтва Республіки Молдова. Будучи за жанровою атрибуцією концертними п’єсами з яскраво вираженою належністю до молдавської національної музичної традиції, вони відрізняються за стильовими і мовними параметрами. У змістовному аспекті чільне місце відведено активним, вольовим і танцювальним образам з елементами театральної дієвості та ігрової логіки. Музична мова характеризується складністю і сучасністю: у звуковисотній організації поєднуються гармонійна тональність, атональність, додекафонія і сонористика; метроритмічна сторона характеризується як регулярною акцентністю, так і позатактовим часовиміром. Сучасність засобів органічно синтезується з фольклорними елементами. Величезну виразну і формоутворювальну роль відіграє фактура, що поєднує гомофонно-гармонійний, імітаційно-поліфонічний, сонористичний і гетерофонний склади, що вимагають для виконавської реалізації застосування різноманітних видів фортепіанної техніки і надають проаналізованим творам віртуозності, необхідної для концертно-конкурсного репертуару.
Посилання
Ciobanu, Gh. (2004). Piese pentru Pian [Pieces for Piano]. Cartea Moldovei [in Romanian].
Covalenco, S. & Levinzon, V. (Eds.) (1988). Piese pentru Pian [Pieces for Piano]. Literatura artistică [in Romanian]. Gakkel’, L. (1976). Fortepiannaya Muzyka XX Veka [Piano Music of the 20th Century]. Sovetskii kompozitor [in Russian].
Hatipova, I. (2010). Fortepiannye Proizvedeniya Kompozitorov Respubliki Moldova v Uchebnom Protsesse Muzykal’nykh Vuzov [Piano Works by Composers of the Republic of Moldova in the Teaching Process in Music Higher Educational Institutions]. Grafema Libris [in Russian].
Hatipova, I. (2013). Fortepiannye Sochineniya Kompozitorov Respubliki Moldova v Pedagogicheskom Repertuare Akademii Muzyki, Teatra i Izobrazitel’nykh Iskusstv [Piano Works by Composers of the Republic of Moldova in the Pedagogical Repertoire of the Academy of Music, Theatre and Fine Arts]. Anuar Științific: Muzică, Teatru, Arte Plastic [Scientific Yearbook: Music, Theater, Visual Arts], 3(20), 119-121 [in Russian].
Mironenko, E. (2000). Vladimir Rotaru. Tsentral’naya tipografiya [in Russian].
Reaboşapca, L. (2003, March 14). Noile Tendinţe ale Muzicii pentru Pian din Republica Moldova [New Tendencies in Piano Music of the Republic of Moldova]. In V. Axionov (Ed.), Problemele Didactice în Învăţământ Artistic Superior [Didactical Issues in Higher Arts Education], Methodological Seminar (pp. 67-69). Academy of Music, Theatre and Fine Arts [in Romanian].
Rotaru, V. (2005). Creaţii pentru Pian [Works for Piano]. Cartea Moldovei [in Romanian].
Zagorschi, V. (2011). Sonata-Fantezie pentru Pian [Sonata-Fantasia for Piano] (I. Hatipova, Ed.). Grafema Libris [in Romanian, in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Хатіпова Інна Алімівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.