ОДРУЖЕННЯ МАКСИМА БЕРЕЗОВСЬКОГО. ОГЛЯД ДОКУМЕНТАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ: ДО ПИТАННЯ ТВОРЧОЇ БІОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235390Ключові слова:
Максим Березовський; Франциска Юбершер; документи; одруження; Maksym (Maxim) Berezovsky; Francis ÜbersheerАнотація
Мета статті – реконструювати реальні події життя Максима Березовського на основі ретельного аналізу документів про одруження видатного композитора. У процесі роботи використовувалися здебільшого емпіричні методи дослідження: логіко-аналітичний аналіз, спостереження, опис, узагальнення, припущення, порівняння. Новизна дослідження. Сьогодні і далі триває пошук нових музичних творів, і ретельно досліджуються відомі документальні дані про життя М. Березовського. Раніше оприлюднені документи про його одруження зображали картину щасливого подружнього життя композитора, проте під час пильного аналізу виявили низку непорозумінь та висловили недовіру до офіційної версії. У статті проаналізовано шість рукописних документів (із серпня 1763-го до січня 1778 року) з архівів Санкт-Петербургу. Один документ публікується вперше, а також вперше оприлюднюються зображення двох архівних рукописів. Висновки. У статті зібрано усі відомі на сьогодні (включно із щойно віднайденими) документи про одруження М. Березовського, звернена пильна увага на важливі неузгодження у паперах про одруження придворного співака Максима Березовського з придворною танцівницею Францискою Юбершер. Ймовірно, цей факт пояснюється різним віросповіданням молодят, але їхній шлюб зачепив інтереси високопоставлених осіб Російської імперії. Залучення раніше неопублікованих документів сприяло уточненню деталей одруження, залученню до наукового обігу «боярина» Максима – актора Василя Чернікова, встановленню імені та по батькові другої дружини Березовського – Надії Матвіївни. У статті проаналізовані різні версії, серед яких розглядаються дві протилежні за характером як можливі у цій ситуації. Залучення нових даних сприяє розширенню кола документальних пошуків про життя Максима Березовського.
Посилання
Arbatskii, Yu. (1956). Etyudy po Istorii Russkoi Muzyki [Etudes on the History of Russian Music]. Izdatel'stvo imeni Chekhova [in Russian].
Chernikov, Vasilii Mikhailovich [Chernikov, Vasily Mikhailovich]. (2020, May 21). In Wikipedia. https://cutt.ly/ Qbulezp [in Russian].
Findeizen, N. F. (1928). Ocherki po Istorii Muzyki v Rossii s Drevneishikh Vremen do Kontsa XVIII Veka [Essays on the History of Music in Russia from Ancient Times to the End of the 18th Century] (Vol. 1, Iss. 2). Gosudarstvennoe izdatel'stvo [in Russian].
Jurčenko, M. (1999). Berezovskij, Maksim Sozontovič [Berezovsky, Maxim Sozontovich]. In Die Musik in Geschichte und Gegenwart: allgemeine Enzyklopëdie der Musik [Music Past and Present: General Encyclopedia of Music] (2nd ed.; Personenteil 2; pp. 1188-1189). Kassel; Bärenreiter; Metzler [in German].
Kabinet Ego Imperatorskogo Velichestva [Cabinet of His Imperial Majesty]. (1774). Grossbukh Kontory Pridvornogo Teatra [Ledger of the Court Theater Office] (Fund 468, Inventory 36, File 40), Russian State Historical Archives, St. Petersburg [in Russian].
Kobyliukh, V. (2012). V Chomu Trahediia Maksyma Berezovskoho? [What is the Tragedy of Maxim Berezovsky?] (Series "Chest i Chyn") [in Ukrainian].
Kukolnik, N. V. (1844). Maksim Sozontovich Berezovskii [Maxim Sozontovich Berezovsky]. In N. V. Kukolnik (Ed.), Skazka za Skazkoi [Fairy Tale after Tale] (pp. 283-396). Izdanie M. D. Ol'khina [in Russian].
Lebedeva-Emelina, A. V. (2017). Biografika Kompozitorov Ekaterininskoi Epokhi: Sootnoshenie Dokumentov, Legend i Mifov [Biographic Writings on the Composers of the Era of Catherine the Great: Correlation Between Documents, Legends, And Myths]. Iskusstvo Muzyki: Teoriya i Istoriya [Art of Music. Theory and History], 17, 3-78. http://imti.sias.ru/upload/iblock/132/imti_2017_17_3_78_lebedeva_emelina.pdf [in Russian].
Petrogradskaya Dukhovnaya Konsistoriya [Petrograd Spiritual Consistory]. (n.d.). (Fund 19), Central State Historical Archives of St. Petersburg, St. Petersburg [in Russian].
Petrov, P. N. (1778). Volkovskoe Kladbishche. 1 yanvarya [Volkovskoe Cemetery. January 1] (Fund 575, File 341, Book 8), National Library of Russia, St. Petersburg [in Russian].
Plachynda, S. (2006). Henii i Katy: Povist pro Kompozytora Maksyma Berezovskoho (1745–1777) [Genius and Executioners: The Tale of the Composer Maxim Berezovsky (1745–1777)]. In S. Plachynda, Kozak – Dusha Pravdyvaia... [A Cossack is a True Soul...] (pp. 117-174). Veles [in Ukrainian].
Pridvornaya e.i.v. Kontora [The Courtier of His Imperial Majesty's Office]. (n.d.). (Fund 469, Inventory 14, File 9), Russian State Historical Archives, St. Petersburg [in Russian].
Rytsareva, M. (1983). Kompozitor M. S. Berezovskii: Zhizn' i Tvorchestvo [Composer M. S. Berezovsky: Life and Work]. Muzyka [in Russian].
Rytsareva, M. (2013). Maksim Berezovskii: Zhizn' i Tvorchestvo Kompozitora [Maxim Berezovsky: The Life and Work of the Composer] (2nd ed.). Kompozitor [in Russian].
Smirnov, P. A. (1841). Maksim Sozontovich Berezovskii: Original'naya Istoricheskaya Byl' v Dvukh Deistviyakh s Prologom [Maxim Sozontovich Berezovsky: An Original Historical Story in Two Acts with a Prologue] [in Russian].
Sumarokov, P. I. (1823). O Rossiiskom Teatre, s Nachala Ego Osnovaniya do Kontsa Tsarstvovaniya Ekateriny ІІ (okonchanie) [About the Russian Theater, from the Beginning of its Foundation until the End of the Reign of Catherine II (ending)]. Otechestvennye Zapiski [Notes of the Fatherland], 13(35), 370-399 [in Russian].
Volkovskoe Kladbishche (Sankt-Peterburg) [Volkovskoe Cemetery (St. Petersburg)]. (2020, October 11). In Wikipedia. https://cutt.ly/VbukVFi [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Юрченко Мстислав Сергійович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.