НАРОДНА МАСКА В ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНИХ РЕАЛІЯХ УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРУ

Автор(и)

  • Тетяна Антонівна Бойко Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6941-8868
  • Марина Геннадіївна Татаренко Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6838-3560

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235391

Ключові слова:

український театр; маска; народна маска; архетип; вертеп

Анотація

Мета статті – проаналізувати архетипне коріння українських народних масок, визначити їхні особливості, характерні ознаки та трансформації в історико-культурних реаліях українського театру. Для досягнення поставленої мети використані загальнонаукові методи: історико-порівняльний (для розуміння процесів утвердження репрезентативних образів-масок вітчизняного кону) та феноменологічний (для визначення характерних ознак та особливостей української народної маски). Відокремленим методологічним підґрунтям статті стали ідеї Сергія Кримського про визначення архетипів вітчизняної культури. Наукова новизна статті полягає у виявленні прийомів реалізації маски у виконавській, драматургічній та режисерській царині українського театру. Доведено, що саме народна маска має архетипне коріння та увиразнює у сценічних образах процеси суспільно-політичних перетворень й історико-культурного розвитку українців. Висновки. Еволюція вітчизняного сценічного мистецтва продемонструвала різноманітні варіації сценічної маски у ляльковому вертепі, театрі корифеїв, експериментах митців театру «Березіль», мистецтві соціалістичного реалізму. Формування багатьох виконавських традицій українського театру відбувалося у тісній взаємодії національних архетипів-масок з образами світової драми. На сучасному етапі чимала кількість вистав за класичними творами свідчить про пошук архетипних кодів, що визначають національну самоідентифікацію митців. Українська народна маска в інтерпретації сучасних драматургів, режисерів, акторів, сценографів набуває синтетичних ознак, які увиразнюють риси як сучасної людини, так і традиційних, знайомих кожному українцеві, образів. Використання прийомів маски у сценічній практиці спонукає митців звернутися до глибинних основ театру, специфіки його метафоричної мови, генерації нових засобів художньої виразності.

Біографії авторів

Тетяна Антонівна Бойко , Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Марина Геннадіївна Татаренко , Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Boiko, T. (2011). Arkhetypova Obraznist Vystav V. Malakhova za Tvoramy Natsionalnoi Dramaturhii: Pozapremierni Notatky [Archetypical Imagery of V. Malakhov's Plays based on the Works of National Drama: Pre-Memorable Notes]. Kultura i Suchasnist [Culture and Contemporaneity], 2, 177-181 [in Ukrainian].

Bondareva, O. (2001a). Marionetka yak Mifolohema Dramy [Puppet as a Mythology of Drama]. Naukovi Zapysky Ternopilskoho Derzhavnoho Pedahohichnoho Universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Literaturoznavstvo [Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Literary Studies], 9, 207-217 [in Ukrainian].

Bondareva, O. (2001b) Semantyka Masky u Suchasnii Dramomifolohii [Mask Semantics in Modern Drama Mythology]. Pivdennyi Arkhiv (Filolohichni Nauky) [Southern Archive (Philological sciences)], 10, 30-34 [in Ukrainian].

Edinger, E. F. (2000). Ego i Arkhetip [Ego and Archetype] (Yu. M. Donets, Trans.). Penta Grafik [in Russian].

Eliade, M. (1998). Mif o Vechnom Vozvrashchenii [The Myth of the Eternal Return] (E. Morozova & E. Murashkintseva, Trans.). Aleteiya [in Russian].

Hrabovych, H. (1997). Do Istorii Ukrainskoi Literatury: Doslidzhennia, Ese, Polemika [To the History of Ukrainian Literature: Research, Essays, Polemics]. Osnovy [in Ukrainian].

Jung, C. G. (1991). Arkhetip i Simvol [Archetype and Symbol] (V. V. Zelenskii, Trans.). Renaissance [in Russian].

Krymskyi, S. (1998). Arkhetypy Ukrainskoi Kultury [Archetypes of Ukrainian Culture]. Visnyk Natsionalnoi Akademii Nauk Ukrainy [Visnyk of the National Academy of Sciences of Ukraine], 7-8, 74-87 [in Ukrainian].

Lévi-Strauss, C. (2000). Put Masok [The Path of the Masks] (A. B. Ostrovskii, Trans.). Respublika [in Russian].

Molodtsova, M. M. (1990). Komediya Del' Arte: (Istoriya i Sovremennaya Sud'ba) [Comedy Del Arte (History and Modern Destiny)]. LGITMiK [in Russian].

Pavis, P. (2006). Slovnyk Teatru [Dictionary of Theater] (M. V. Yakubiak, Trans.). Vydavnytstvo Lvivskoho Universytetu im. I. Franka [in Ukrainian].

Polishchuk, T. (2010, (December 3). Fedir Stryhun: Zustrinemos u Kyievi [Fedir Stryhun: We Will Meet in Kyiv ]. Den [in Ukrainian].

Severynova, M. Yu. (2013). Znachennia ta Rol Arkhetypiv u Etnonatsionalnii Kulturi [Significance and Role of Archetypes in Ethno-National Culture]. Visnyk Natsionalnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 2, 124-128 [in Ukrainian].

Zinovieva, T. (2003). Do Pytannia pro Arkhetypni Rysy Personazhiv Ukrainskoho Vertepu [On the Question of the Archetypal Features of the Characters of the Ukrainian Nativity Scene]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Mystetstvoznavstvo [Visnyk of the Lviv University. Serie Arts], 3, 15-23 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Бойко , Т. А., & Татаренко , М. Г. (2021). НАРОДНА МАСКА В ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНИХ РЕАЛІЯХ УКРАЇНСЬКОГО ТЕАТРУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 127–134. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235391

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО