АКТОРСЬКИЙ ТРЕНІНГ СТЕЛЛИ АДЛЕР: ГРА ЯК ФОРМА СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

Автор(и)

  • Валерія Дмитрівна Штефюк Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0981-3003

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235393

Ключові слова:

Стелла Адлер; акторський тренінг; система Станіславського; навчання актора; методологія; театральний педагог

Анотація

Мета статті – виявити специфіку акторського тренінгу одного з провідних американських театральних діячів ХХ ст. С. Адлер у контексті особливостей інтерпретації методу Станіславського та визначити його актуальність на сучасному етапі розвитку театральної педагогіки. Методологія дослідження. Застосовано системний метод, що дав змогу розглянути методику навчання актора, запропоновану К. Станіславським як цілісність; метод когнітивного аналізу, завдяки якому виявлено відмінності системи професійної підготовки актора Л. Страсберга, С. Майснера та С. Адлер, а також простежено внутрішню логіку розвитку методики акторського навчання за допомогою спеціально розроблених вправ тренінгу й ін. Наукова новизна. Досліджено методику навчання актора С. Адлер, що становить собою творчу трансформацію теорії Станіславського та відповідає потребам студентів акторської майстерності; проаналізовано вправи зовнішньої і внутрішньої техніки актора з тренінгу С. Адлер, актуальні для сучасної театральної педагогіки. Висновки. Виявлено, що акторський тренінг, розроблений С. Адлер на основі авторської інтерпретації системи Станіславського, окрім сприяння усуненню особистих проблем, що заважають успішному професійному навчанню, розвитку психічних процесів актора й тренування його творчих навичок і вмінь, фокусує увагу на створенні середовища, що підживлює театральних акторів та глядачів, щоб вони цінували людство, привносячи мистецтво та культуру в суспільство, виходячи з розуміння того, що зростання особистості і актора, і людини є синонімами. Акторський тренінг С. Адлер еволюціонував, але багато його фундаментальних ідей активно використовуються, зокрема в аспекті дослідження діапазону акторських можливостей у динаміці емоцій, пропонуючи актору досліджувати роль на основі власного досвіду, уяви й поведінки.

Біографія автора

Валерія Дмитрівна Штефюк , Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент

Посилання

Adler, S. (1949). The Actor in the Group Theatre. Іn T. Cole & H. K. Chinoy (Eds.), Actors on Acting, The Theories, Techniques, and Practices of the Great Actors of All Times as Told in Their Own Words (pp. 536-540). Crown Publishers.

Adler, S. (1960). The Art of Acting. The Actor's Needs. The Theatre II, April, 16-17.

Arkadin-Shkolnyk, O. A. (2018). Improvizatsiine Samopochuttia u Vykhovanni Aktorskoi i Rezhyserskoi Maisternosti [Improvisational Well-being in the Education of Acting and Directing Skills]. Problemy Vzaiemodii Mystetstva, Pedahohiky ta Teorii i Praktyky Osvity [Problems of Interaction of Art, Pedagogy, Theory and Practice of Education], 50, 121-135 [in Ukrainian].

Balcerzak, S. (2018). Beyond Method: Stella Adler and the Male Actor. Wayne State University Press.

Bartow, A. (Ed.) (2013). Akterskoe Masterstvo: Amerikanskaya Shkola [Acting: American School] (M. Desyatov, Trans.). Alpina non-fiction [in Russian].

Cherkasskii, S. D. (2012). Rezhissersko-Pedagogicheskaya Deyatel'nost' R. V. Boleslavskogo i L. Strasberga 1920–1950-kh Godov kak Opyt Razvitiya Sistemy Stanislavskogo [Directing and Pedagogical Activity of R. V. Boleslavsky and L. Strasberg of the 1920s – 1950s as an Experience in the Development of the Stanislavsky System] [Abstract of DSc Dissertation]. St. Petersburg State Academy of Theater Arts, St. Petersburg [in Russian].

Chinoy, H. K. (2013). Strasberg versus Adler. In H. K. Chinoy, The Group Theatre: Passion, Politics, and Performance in the Depression Era (pp. 95-112). Palgrave Macmillan. (Palgrave Studies in Theatre and Performance History). https://doi.org/10.1057/9781137294609.

Gippius, S. V. (1967). Gimnastika Chuvstv [Gymnastics of the Senses]. Iskusstvo [in Russian].

Hammer, M. (2000). The Stella Adler Conservatory. In D. Krasner (Ed.), Method Acting Reconsidered (рр. 297-301). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-62271-9_21.

Khlystun, O. S. (2017). Ocoblyvosti Zastosuvannia Plastychnykh ta Movnykh Zasobiv u Protsesi Stvorennia Stsenichnoho Obrazu: Mystetstvoznavchyi Analiz Metodiv Aktorskoho Perevtilennia [Features of Application of Plastic and Linguistic Means in the Process of Creating a Stage Image: Art Criticism Analysis of the Actors’ Impersonation Methods]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of KNUKiM. Series in Arts], 37, 98-11. https://doi. org/10.31866/2410-1176.37.2017.155619 [in Ukrainian].

Krasner, D. (2000). I Hate Strasberg. In D. Krasner (Ed.), Method Acting Reconsidered (рр. 3-39). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-62271-9_1.

Krasner, D. (2010). Strasberg, Adler and Meisner: Method Acting. In A. Hodge (Ed.), Actor Training (2nd ed., рр. 144-163). Routledge.

Lisetskii, V. V. (2014). Evolyutsiya Predstavlenii ob Akterskom Treninge i Differentsirovannyi Podkhod k Ego Provedeniyu [Evolution of Ideas about Acting Training and a Differentiated Approach to Its Implementation] [Abstract of PhD Dissertation]. Russian Institute of Theatre Arts GITIS, Moscow [in Russian].

Pavlovskyi, V. V. (2017). Problematyka Metodu Fizychnykh Dii K. S. Stanislavskoho v Konteksti Suchasnoho Teatralnoho Protsesu [The Problematics of Stanislavsky's Method of Physical Actions in the Context of Modern Theatrical Process]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of KNUKiM. Series in Arts], 36, 29-38. https://doi. org/10.31866/2410-1176.36.2017.157674 [in Ukrainian].

Rotte, J. H. (1983). The Principles of Acting According to Stella Adler [PhD Dissertation]. The Graduate Center, City University of New York. https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/2209.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Штефюк , В. Д. (2021). АКТОРСЬКИЙ ТРЕНІНГ СТЕЛЛИ АДЛЕР: ГРА ЯК ФОРМА СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 135–141. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235393

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО