ІНТЕРПРЕТАЦІЯ БАЛЕТІВ КЛАСИЧНОГО СПАДКУ У ТВОРЧОСТІ РАДУ ПОКЛІТАРУ: ФІЛОСОФСЬКО-СВІТОГЛЯДНА ПАРАДИГМА МОДЕРН-БАЛЕТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235406

Ключові слова:

Р. Поклітару; «Київ модерн-балет»; хореографія; інтерпретація; балетна класика; естетика постмодерну; сучасний танець

Анотація

Мета статті – виявити особливості авторських інтерпретацій балетів класичного спадку Р. Поклітару в контексті філософсько-світоглядної парадигми балетмейстера. Методологія дослідження особливостей інтерпретації балетів класичного спадку на прикладі творчості провідного балетмейстера, засновника та художнього керівника театру «Київ модерн-балет» Раду Поклітару здійснена за допомогою таких методів: історизму (для виявлення особливостей культурно-мистецьких тенденцій сучасності), типологічного методу (для визначення специфіки процесу інтерпретації в хореографічному мистецтві), методу стильового підходу (для розуміння засад балетмейстерської діяльності хореографа). Наукова новизна. Ретельно досліджені особливості прочитання балетної класики Р. Поклітару; проаналізовані поняття «інтерпретація» в контексті сучасного хореографічного мистецтва; зроблена спроба концептуалізувати новаторство підходів до прочитання класичних балетів у контексті філософсько-світоглядної парадигми балетмейстера. Висновки. У рамках постмодерністської парадигми творчості Р. Поклітару встановили, що у власній діяльності хореограф керувався не стільки бажанням осучаснити класичний твір, актуалізувати інтегруванням зрозумілих глядачу ХХІ ст. тем, скільки метою донести основну ідею, передати авторську позицію щодо конкретної ситуації. Філософсько-світоглядні погляди балетмейстера зумовлюють не лише вихід балету за межі строго вивіреної класичної системи та оновлення хореографічної мови, а й розширення та оновлення лексики сучасної хореографії, її пластичних форм для осмислення психології людських стосунків. Осучаснення класичної спадщини балетного театру в розумінні Р. Поклітару – це засіб посилення емоційного впливу на глядача, і щоб доторкнутися до тонкого плану, митець має бути адекватний часу, в якому творить.

Біографія автора

Ольга Олегівна Бігус , Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Abdokov, Yu. (2009). Muzykal'naya Poetika Khoreografii: Plasticheskaya Interpretatsiya Muzyki v Khoreograficheskom Iskusstve: Vzglyad Kompozitora [The Musical Poetics of Choreography: The Plastic Interpretation of Music in Choreographic Art: The Composer's View]. GITIS [in Russian].

Chumina, N. (2014). Interpretatcii Baleta "Vesna Svyashchennaya" v Iskusstve XXI Veka [Interpretations of the Ballet "The Rite of Spring" in the Art of the XXI Century]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo Gosudarstvennogo Instituta Kul'tury [Bulletin of Saint Petersburg State University of Culture], 4(21), 105-110 [in Russian].

Kirpichenkova, O. (2017). Termin “Interpretatsiya” v Teorii Baleta i Kriterii Khudozhestvennoi Znachimosti Khoreograficheskoi Interpretatsii [The Term “Interpretation” in Ballet Theory and a Criterion for the Artistic Significance of Choreographic Interpretation]. Observatoriya Kul’tury [Observatory of Culture], 14(1), 46-53. https://doi.org/10.25281/2072-3156-2017-14-1-46-53 [in Russian].

Shcherbak, Ye. (2013). Zmina Obraziv v Baleti "Karmen" Koreliatyvno do Svitovykh Tendentsii Rozvytku Kultury XX – Pochatku XXI st. [Changing Images in the Carmen Ballet Correlated With World Trends in Cultural Development of the 20th and Early 21st Century]. Kul’tura Narodov Prichernomor’ya [Culture of the Peoples of the Black Sea Region], 253, 145-148 [in Ukrainian].

Shvyrev, V. (2001). Interpretatsiya [Interpretation.] In V. S. Stepin (Ed.), Novaya Filosofskaya Entsiklopediya [New Philosophical Encyclopedia] (Vol. 2). Mysl' [in Russian].

Yanina-Ledovska, E. (2014). Balet "Vesna Svyashchennaya". Versiya Radu Poklitaru [Ballet “The Rite of Spring”. Version of Radu Poclitaru]. Vestnik Slavyanskikh Kul’tur [Bulletin of Slavic Cultures], 46, 219-227 [in Russian].

Zinych, O. (2013). Integratsiya Raznykh Obraznykh Sistem v Tvorchestve Radu Poklitaru (Teatr “Kiev Modern-Balet”) [Integration of Different Imaginative Systems in the Work of Radu Poklitaru (Kyiv Modern-Ballet Theatre)]. Mova i Kultura [Language and Culture], 16(4), 25-33 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Бігус , О. О. (2021). ІНТЕРПРЕТАЦІЯ БАЛЕТІВ КЛАСИЧНОГО СПАДКУ У ТВОРЧОСТІ РАДУ ПОКЛІТАРУ: ФІЛОСОФСЬКО-СВІТОГЛЯДНА ПАРАДИГМА МОДЕРН-БАЛЕТУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 150–155. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235406

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО