КОМПАРАТИВНИЙ МЕТОД ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235407Ключові слова:
сценічне мистецтво; компаративний метод дослідження; компаративістська парадигмаАнотація
Мета статті – проаналізувати специфіку компаративного методу в сучасному мистецтвознавстві у контексті дослідження сценічного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст. Методологія системного аналізу дослідження поєднала такі методи: історичний (вивчення розвитку компаративного методу), аналітичний та структурно-логічний (осмислення та висвітлення хронології історичного аспекту проблеми, освоєння специфіки порівняльного методу), метод теоретичного узагальнення (для підбиття підсумків). Наукова новизна. Вперше обґрунтовані місце та значення методу компаративного аналізу в процесі мистецтвознавчого дослідження, проаналізовані основні концепції принципів інтерпретування сучасного сценічного мистецтва в контексті методів дослідження інших галузей гуманітарного знання. Висновки. Інтеграційні процеси світового мистецького простору кінця ХХ – початку ХХІ ст. посприяли стрімкій динаміці та розширенню меж сценічного мистецтва, впровадженню новаторських методів та форм, розвитку унікальних художніх комплексів дослідження. У зв’язку з актуалізацією у науковому вимірі міждисциплінарного контексту останнім часом у мистецтвознавчих дослідженнях активно застосовується компаративний метод як один із найбільш міждисциплінарних та ефективних в умовах наукової проблематики ХХІ ст. У статті чітко окреслили особливості гносеологічної, логічної, методологічної, методичної, світоглядної, аксеологічної та практичної функцій компаративного методу дослідження сценічного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст. Встановили місце та функції компаративістики у контексті особливостей сучасного сценічного мистецтва: порівнювати тенденції розвитку національного сценічного мистецтва, вивчати їхній безпосередній та опосередкований взаємозв’язок, типологічні, міжмистецькі та міждисциплінарні зв’язки; виявляти подібні та відмінні прийоми, методи, принципи, підходи та ін.; надавати можливість прослідкувати розвиток сценічних процесів.
Посилання
Agafonova, N. (2007). Komparativnoe Iskusstvovedenie: Metodologicheskie Strategii i Kinematograficheskii Rakurs [Comparative Art Criticism: Methodological Strategies and a Cinematic Perspective]. Viesnik Bielaruskaha Dziaržaŭnaha Univiersiteta Kuĺtury i Mastactvaŭ [Bulletin of the Belarusian State University of Culture and Arts], 8, 40-46 [in Russian].
Antonyan, M. (2015). Osobennosti Retseptsii Performansa: na Materiale Rabot Mariny Abramovich [Features of the Performance Reception: Based on the Works of Marina Abramovich] [PhD Dissertation]. Lomonosov Moscow State University, Moscow [in Russian].
Karpov, A. (2015). Mezhdistsiplinarnye Podkhody k Sovremennoi Teorii i Istorii Iskusstva: Problemy Podgotovki Magistrov- Iskusstvovedov [Interdisciplinary Approaches in Contemporary Theory and Art History: Issues in Teaching and Learning Master of Art History]. V Mire Nauki i Iskusstva: Voprosy Filologii, Iskusstvovedeniya i Kul'turologii [In the World of Science and Art: Questions of Philology, Art History and Cultural Studies], 5(48), 89-97 [in Russian].
Khan, N. (2016). Osobennosti Komparativnoi Metodologii v Issledovanii Religiozno-Politicheskikh Fenomenov [Features of a Comparative Methodology in the Study of Religious and Political Phenomena]. Simvol Nauki [Symbol of Science], 3(4), 115-118 [in Russian].
Klekovkin, O. (2017). Mystetstvo: Metodolohiia Doslidzhennia [Art: Research Methodology]. Feniks [in Ukrainian].
Kokorin, A. (2009). Sravnitel’nyi Analiz : Teoriya, Metodologiya, Metodika [Comparative Analysis: Theory, Methodology, Methods]. MGOU Publishing [in Russian].
Panofsky, E. (1998). Renessans i "Renessansy" v Iskusstve Zapada [Renaissance and "Renaissances" in the Art of the West] (A. G. Gabrichevskii, Trans.). Iskusstvo [in Russian].
Parfait, F. (2006). Collection New Media Installations. In Ch. Van Assche (Ed.), Centre Pompidou (pp. 110-113). Adagp.
Petrova, O. (2004). Mystetstvoznavchi Refleksii. Istoriia, Teoriia ta Krytyka Obrazotvorchoho Mystetstva 70-kh rokiv XX st. – Pochatku XXI st. [Art Reflections: History, Theory and Critique of the Fine Arts of the 1970s – Beginning of the 21st Century]. Kyiv-Mohyla Academy [in Ukrainian].
Prokoptsova, V. (2004). Komparativnoe Iskusstvovedenie kak Otrazhenie Protsessa Integratsii Iskusstv [Comparative Art Criticism as a Reflection of the Process of Arts Integration]. In Aktual’nye Problemy Mirovoi Khudozhestvennoi Kul’tury [Actual Problems of World Artistic Culture], Proceedings of the International Conference, Grodno (Pt. 2, pp. 18-22). Yanka Kupala State University of Grodno [in Russian].
Prokoptsova, V. (2011). Komparativnoe Iskusstvovedenie kak Novaya Spetsializatsiya v Sovremennom Khudozhestvennom Obrazovanii [Comparative Art Studies as a New Specialization in Contemporary Art Education]. In M. A. Mozheiko (Ed.), Kul’tura: Otkrytyi Format – 2011: (Bibliotekovedenie, Bibliografovedenie i Knigovedenie, Iskusstvovedenie, Kul’turologiya, Sotsiokul’turnaya Deyatel’nost’) [Culture: Open Format – 2011: (Library Science, Bibliography and Bibliology, Art Criticism, Cultural Studies, Socio-Cultural Activities) (pp. 165-169). Belarusian State University of Culture and Arts [in Russian].
Prokoptsova, V. (2013). Metodologicheskie Osnovy Komparativnogo Iskusstvovedeniya [Methodological Foundations of Comparative Art Criticism]. In Tradycyjnaja i Sučasnaja Kuĺtura Bielarusi: Historyja, Aktuaĺny Stan, Pierspiektyvy [Traditional and Modern Culture of Belarus: History, Current State, Prospects], Proceedings of the Scientific Conference, Mіnsk, (pp. 219-226). Belarusian State University of Culture and Arts [in Russian].
Prokoptsova, V. (2015). Komparativnoe Prostranstvo Sovremennogo Iskusstvovedeniya [Comparative Space of Contemporary Art Criticism]. Viesnik Bielaruskaha Dziaržaŭnaha Univiersiteta Kuĺtury i Mastactvaŭ [Bulletin of the Belarusian State University of Culture and Arts], 2(24), 121-127 [in Russian].
Shmahalo, R. (2007). Shliakh Lvivskoi Shkoly Mystetstvoznavstva u XXI stolittia [Path of the Lviv School of Art Studies in the 21st Century]. Visnyk Lvivskoi Natsionalnoi Akademii Mystetstv [Bulletin of Lviv National Academy of Arts], 4, 5-24 [in Ukrainian].
Shumylovych, B. (2006). Vizualna Ironiia ta Ukrsuch Mystetstvo [Visual Irony and Ukrsuch Art]. In O. Haleta, Ye. Hulevych, & Z. Rybchynska (Comps.), Ironiia [Irony] (pp. 78-92). Litopys, Smoloskyp [in Ukrainian].
Skrynnyk-Myska, D. (2012). Metodolohichnyi Dyskurs u Mystetstvoznavstvi: Kulturolohichnyi Aspekt [Methodological Discourse in Art Criticism: the Cultural Aspect]. Narodoznavchi Zoshyty [Ethnographic Notebooks], 1(103), 90-97 [in Ukrainian].
Yatsiv, R. (2009). Metodolohichnyi Instrumentarii Suchasnoho Mystetstvoznavstva: vid Opysovosti do Rozkryttia Smysliv [A Methodological Toolkit of Contemporary Art Criticism: from Descriptiveness to the Disclosure of Meanings]. A…Z Art, 1, 8-9 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Бойко Ольга Степанівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.