КОМПАРАТИВНИЙ МЕТОД ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Ольга Степанівна Бойко Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9347-3832

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235407

Ключові слова:

сценічне мистецтво; компаративний метод дослідження; компаративістська парадигма

Анотація

Мета статті – проаналізувати специфіку компаративного методу в сучасному мистецтвознавстві у контексті дослідження сценічного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст. Методологія системного аналізу дослідження поєднала такі методи: історичний (вивчення розвитку компаративного методу), аналітичний та структурно-логічний (осмислення та висвітлення хронології історичного аспекту проблеми, освоєння специфіки порівняльного методу), метод теоретичного узагальнення (для підбиття підсумків). Наукова новизна. Вперше обґрунтовані місце та значення методу компаративного аналізу в процесі мистецтвознавчого дослідження, проаналізовані основні концепції принципів інтерпретування сучасного сценічного мистецтва в контексті методів дослідження інших галузей гуманітарного знання. Висновки. Інтеграційні процеси світового мистецького простору кінця ХХ – початку ХХІ ст. посприяли стрімкій динаміці та розширенню меж сценічного мистецтва, впровадженню новаторських методів та форм, розвитку унікальних художніх комплексів дослідження. У зв’язку з актуалізацією у науковому вимірі міждисциплінарного контексту останнім часом у мистецтвознавчих дослідженнях активно застосовується компаративний метод як один із найбільш міждисциплінарних та ефективних в умовах наукової проблематики ХХІ ст. У статті чітко окреслили особливості гносеологічної, логічної, методологічної, методичної, світоглядної, аксеологічної та практичної функцій компаративного методу дослідження сценічного мистецтва кінця ХХ – початку ХХІ ст. Встановили місце та функції компаративістики у контексті особливостей сучасного сценічного мистецтва: порівнювати тенденції розвитку національного сценічного мистецтва, вивчати їхній безпосередній та опосередкований взаємозв’язок, типологічні, міжмистецькі та міждисциплінарні зв’язки; виявляти подібні та відмінні прийоми, методи, принципи, підходи та ін.; надавати можливість прослідкувати розвиток сценічних процесів.

Біографія автора

Ольга Степанівна Бойко , Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Agafonova, N. (2007). Komparativnoe Iskusstvovedenie: Metodologicheskie Strategii i Kinematograficheskii Rakurs [Comparative Art Criticism: Methodological Strategies and a Cinematic Perspective]. Viesnik Bielaruskaha Dziaržaŭnaha Univiersiteta Kuĺtury i Mastactvaŭ [Bulletin of the Belarusian State University of Culture and Arts], 8, 40-46 [in Russian].

Antonyan, M. (2015). Osobennosti Retseptsii Performansa: na Materiale Rabot Mariny Abramovich [Features of the Performance Reception: Based on the Works of Marina Abramovich] [PhD Dissertation]. Lomonosov Moscow State University, Moscow [in Russian].

Karpov, A. (2015). Mezhdistsiplinarnye Podkhody k Sovremennoi Teorii i Istorii Iskusstva: Problemy Podgotovki Magistrov- Iskusstvovedov [Interdisciplinary Approaches in Contemporary Theory and Art History: Issues in Teaching and Learning Master of Art History]. V Mire Nauki i Iskusstva: Voprosy Filologii, Iskusstvovedeniya i Kul'turologii [In the World of Science and Art: Questions of Philology, Art History and Cultural Studies], 5(48), 89-97 [in Russian].

Khan, N. (2016). Osobennosti Komparativnoi Metodologii v Issledovanii Religiozno-Politicheskikh Fenomenov [Features of a Comparative Methodology in the Study of Religious and Political Phenomena]. Simvol Nauki [Symbol of Science], 3(4), 115-118 [in Russian].

Klekovkin, O. (2017). Mystetstvo: Metodolohiia Doslidzhennia [Art: Research Methodology]. Feniks [in Ukrainian].

Kokorin, A. (2009). Sravnitel’nyi Analiz : Teoriya, Metodologiya, Metodika [Comparative Analysis: Theory, Methodology, Methods]. MGOU Publishing [in Russian].

Panofsky, E. (1998). Renessans i "Renessansy" v Iskusstve Zapada [Renaissance and "Renaissances" in the Art of the West] (A. G. Gabrichevskii, Trans.). Iskusstvo [in Russian].

Parfait, F. (2006). Collection New Media Installations. In Ch. Van Assche (Ed.), Centre Pompidou (pp. 110-113). Adagp.

Petrova, O. (2004). Mystetstvoznavchi Refleksii. Istoriia, Teoriia ta Krytyka Obrazotvorchoho Mystetstva 70-kh rokiv XX st. – Pochatku XXI st. [Art Reflections: History, Theory and Critique of the Fine Arts of the 1970s – Beginning of the 21st Century]. Kyiv-Mohyla Academy [in Ukrainian].

Prokoptsova, V. (2004). Komparativnoe Iskusstvovedenie kak Otrazhenie Protsessa Integratsii Iskusstv [Comparative Art Criticism as a Reflection of the Process of Arts Integration]. In Aktual’nye Problemy Mirovoi Khudozhestvennoi Kul’tury [Actual Problems of World Artistic Culture], Proceedings of the International Conference, Grodno (Pt. 2, pp. 18-22). Yanka Kupala State University of Grodno [in Russian].

Prokoptsova, V. (2011). Komparativnoe Iskusstvovedenie kak Novaya Spetsializatsiya v Sovremennom Khudozhestvennom Obrazovanii [Comparative Art Studies as a New Specialization in Contemporary Art Education]. In M. A. Mozheiko (Ed.), Kul’tura: Otkrytyi Format – 2011: (Bibliotekovedenie, Bibliografovedenie i Knigovedenie, Iskusstvovedenie, Kul’turologiya, Sotsiokul’turnaya Deyatel’nost’) [Culture: Open Format – 2011: (Library Science, Bibliography and Bibliology, Art Criticism, Cultural Studies, Socio-Cultural Activities) (pp. 165-169). Belarusian State University of Culture and Arts [in Russian].

Prokoptsova, V. (2013). Metodologicheskie Osnovy Komparativnogo Iskusstvovedeniya [Methodological Foundations of Comparative Art Criticism]. In Tradycyjnaja i Sučasnaja Kuĺtura Bielarusi: Historyja, Aktuaĺny Stan, Pierspiektyvy [Traditional and Modern Culture of Belarus: History, Current State, Prospects], Proceedings of the Scientific Conference, Mіnsk, (pp. 219-226). Belarusian State University of Culture and Arts [in Russian].

Prokoptsova, V. (2015). Komparativnoe Prostranstvo Sovremennogo Iskusstvovedeniya [Comparative Space of Contemporary Art Criticism]. Viesnik Bielaruskaha Dziaržaŭnaha Univiersiteta Kuĺtury i Mastactvaŭ [Bulletin of the Belarusian State University of Culture and Arts], 2(24), 121-127 [in Russian].

Shmahalo, R. (2007). Shliakh Lvivskoi Shkoly Mystetstvoznavstva u XXI stolittia [Path of the Lviv School of Art Studies in the 21st Century]. Visnyk Lvivskoi Natsionalnoi Akademii Mystetstv [Bulletin of Lviv National Academy of Arts], 4, 5-24 [in Ukrainian].

Shumylovych, B. (2006). Vizualna Ironiia ta Ukrsuch Mystetstvo [Visual Irony and Ukrsuch Art]. In O. Haleta, Ye. Hulevych, & Z. Rybchynska (Comps.), Ironiia [Irony] (pp. 78-92). Litopys, Smoloskyp [in Ukrainian].

Skrynnyk-Myska, D. (2012). Metodolohichnyi Dyskurs u Mystetstvoznavstvi: Kulturolohichnyi Aspekt [Methodological Discourse in Art Criticism: the Cultural Aspect]. Narodoznavchi Zoshyty [Ethnographic Notebooks], 1(103), 90-97 [in Ukrainian].

Yatsiv, R. (2009). Metodolohichnyi Instrumentarii Suchasnoho Mystetstvoznavstva: vid Opysovosti do Rozkryttia Smysliv [A Methodological Toolkit of Contemporary Art Criticism: from Descriptiveness to the Disclosure of Meanings]. A…Z Art, 1, 8-9 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Бойко , О. С. (2021). КОМПАРАТИВНИЙ МЕТОД ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНОГО СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 156–163. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235407

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО