СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОГО АНСАМБЛЮ ТАНЦЮ «НАДЗБРУЧАНКА» У 1961–1986 РОКАХ

Автор(и)

  • Андрій Ігорович Підлипський Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-8086-3532

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235415

Ключові слова:

ансамбль танцю «Надзбручанка»; хореографія Тернопільської області; Віталій Дяконов; Олександр Данічкін; народно-сценічний танець

Анотація

Мета статті полягає у відтворенні панорами становлення та розвитку професійного ансамблю танцю «Надзбручанка» впродовж перших 25-ти років існування, а саме: з’ясуванні передумов та особливостей процесу створення, виявленні мистецьких здобутків та репертуарної політики ансамблю у зазначений період. Методи. У процесі дослідження застосовано комплекс наукових методів: аналіз літератури та джерел; історико-хронологічний – задля розгляду подій у хронологічній послідовності; мистецтвознавчий – для виявлення стилістичних особливостей хореографічних постановок в ансамблі. Наукова новизна. Запропоновано періодизацію творчого шляху ансамблю танцю «Надзбручанка», виявлено основні підходи до формування репертуару «Надзбручанки», його митецькі особливості. Висновки. На етапі формування (1959–1961) та в перші роки існування в статусі професійного ансамблю танцю (1961–1964) балетмейстером «Надзбручанки» був Віталій Дяконов. На першому репертуарі ансамблю позначилися вектори культурної політики СРСР щодо ансамблів народного танцю: художнє опрацювання місцевого фольклорно- етнографічного матеріалу, інтерпретація танців сусідніх регіонів («Рахівчанка»), втілення сучасної виробничої теми («На кукурудзяному полі»). Створенню самобутнього репертуару переважно на основі танцювального фольклору регіону прислужився Олександр Данічкін, який упродовж 1964–1986 рр. був головним балетмейстером ансамблю. Його хореографічні композиції «Вихиляс», «Свати», «Весілля», «Чабани», «Копіруш», «Трясунець», «Кивун» та ін. відбивали тогочасні тенденції репертуарної політики, але і сьогодні не втрачають актуальності, зберігаються в репертуарі ансамблю. Ім’я О. Данічкіна сприймається невіддільно від ансамблю «Надзбручанка», адже під його керівництвом колектив досягнув розквіту. Досить умовно можна провести періодизацію творчого шляху «Надзбручанки» до 1986 р.: передпрофесійний (1959–1961), становлення ансамблю під орудою В. Дяконова (1961–1964), стабілізація творчих принципів та розквіт колективу під орудою О. Данічкіна (1964–1986).

Біографія автора

Андрій Ігорович Підлипський , Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, викладач

Посилання

Chaikivska, Ya. (2016, March 11). Yak Khlopets z Donetska Ternopil Proslavyv [As a Guy from Donetsk Made Ternopil Famous]. Vilne Zhyttia Plius [Free Life Plus], 5 [in Ukrainian].

Duda, I. (2018.). Ternopil. 1944–1994: Istoryko-Kraieznavcha Khronika [Ternopil. 1944–1994: Historical and Local Lore Chronicle] (Pt. 2). Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Kroitor, Yu. H. (2002). Pivstolittia u Kulturi Ternopilskii [Half a Century in the Culture of Ternopil]. Ekonomichna dumka [in Ukrainian].

Kryvokhyzha, A. (2012). Rozdumy pro Mystetstvo Tantsiu. Zapysky Baletmeistera [Reflections on the Art of Dance. Notes of the Choreographer]. Tsentralno-Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Nykolyshyn, I. (2005, February 26). Narodno-Stsenichna Khoreohrafiia Halytskoho Podillia yak Samobutnist ta Poslidovnist Shkoly P. P. Virskoho [Folk-Stage Choreography of Galician Podillya as an Identity and Sequence of P. Virsky's School]. In Vplyv Tvorchosti P. P. Virskoho na Rozvytok Natsionalnoi Khoreohrafii [The Influence of P. Virsky's Creativity on the Development of National Choreography], Proceedings of the Scientific and Practical Conference, Kyiv, (pp. 54-57) [in Ukrainian].

Pidlypskyi, A. (2018). Akademichnyi Ansambl Tantsiu "Nadzbruchanka" yak Profesiinyi Kolektyv Narodno-Stsenichnoi Khoreohrafii Ukrainy [Academic Ensemble Dance "Nadzbruchanka" as Professional Collections of the Folk-Stage Choreography of Ukraine]. Aktualni Problemy Istorii, Teorii ta Praktyky Khudozhnoi Kultury [Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture], 40, 401-408 [in Ukrainian].

Pidlypskyi, A. I. (2021). Narodno-Stsenichna Khoreohrafichna Kultura Ternopilshchyny Seredyny XX – Pochatku XXI Stolittia [Folk and Stage Choreographic Culture of Ternopil Region in the Middle of the 20th– Beginning of the 21st Century] [PhD Dissertation]. Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Shchur, L. B. (2021). Narodna Khoreohrafichna Kultura Zakhidnoho Podillia: Transformatsiia ta Zberezhennia Tantsiuvalnoi Tradytsii [Folk Choreographic Culture of Western Podillya: Transformation and Preservation of Dance Tradition] [PhD Dissertation]. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil [in Ukrainian].

Shot, M. (2016, May 6). Ternopilskyi Vykhylias Donetskoho Khoreohrafa [Ternopil Deviation of the Donetsk Choreographer]. Uriadovyi Kurier [Government Courier], 6 [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1962). Pavlo Pavlovych Virskyi [Pavlo Pavlovych Virsky]. Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].

Titov, V. S. (2000). Narodni Podilski Tantsi [Folk Podillya Dances] [in Ukrainian].

Vasylenko, K. (1960). Ukrainskie Tantsy na Klubnoi Stsene [Ukrainian Dances on the Club Stage]. Profizdat [in Russian].

Vasylenko, K. (1997). Ukrainskyi Tanets [Ukrainian Dance]. IPK PK [in Ukrainian].

Virsky, P. (1961). Na Kukurudzianomu Poli: Khoreohrafichna Kartynka [In the Cornfield: Choreographic Picture].

Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Підлипський , А. І. (2021). СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОГО АНСАМБЛЮ ТАНЦЮ «НАДЗБРУЧАНКА» У 1961–1986 РОКАХ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 171–177. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235415

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО