НЕОПЛАСТИЦИЗМ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ПРОЄКТНО- ХУДОЖНЮ КУЛЬТУРУ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ: ПІТ МОНДРІАН І ТЕО ВАН ДУСБУРГ

Автор(и)

  • Наталія Сергіївна Вергунова Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0002-8470-7956
  • Сергій Віталійович Вергунов Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0003-2603-9782
  • Олександр Миколайович Левадний Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Україна https://orcid.org/0000-0002-5469-1842

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235424

Ключові слова:

неопластицизм; «Де Стиль»; мистецтво; дизайн; архітектура

Анотація

Мета статті – з’ясувати стан наукової розробленості процесу формування та розвитку неопластицизму як художнього напряму в цілому та групи «Де Стиль» зокрема; осмислити основні віхи й переломні моменти неопластицизму, розглянути проєктну діяльність його представників кінця ХХ – початку ХХ ст. Методи дослідження. Застосовано історико-порівняльний метод, що сприяв виявленню передумов формування неопластицизму в Європі на початку XX ст.; історико-порівняльний метод використовувався у зв’язку з хронологічним методом, що дало змогу докладно розглянути основні історичні віхи мистецького спрямування неопластицизму в часовій послідовності; завдяки методу художньо-композиційного аналізу на основі художніх творів різних періодів життя П. Мондріана простежено розвиток неопластицизму. Наукова новизна роботи полягає в комплексному дослідженні джерел, що розкривають вплив неопластицизму на проєктно-художню культуру кінця XX – початку XXI ст.; висвітлено основні віхи й переломні моменти неопластицизму в розрізі проєктної діяльності його представників; представлено прояв його перших міждисциплінарних ознак, оскільки саме цей аспект є недостатньо розкритим в навчальній та професійній літературі з дизайну. Висновки. Естетика неопластицизму, що сформувалася на основі художніх та ідеологічних пошуків П. Мондріана, із самого початку знайшла відображення не тільки в образотворчому мистецтві, але й у графіці (Т. Дусбург), скульптурі (Ж. Вантонгерло), дизайні та архітектурі (Г. Рітвельд), що свідчить про набуття цим художнім напрямом перших міждисциплінарних ознак. Теоретичний внесок П. Мондріана в започаткування та функціювання неопластицизму є безперечним, проте саме активна діяльність Т. Дусбурга сприяла поширенню неопластичного мистецтва та забезпечувала цілісність і спільність представників творчої групи «Де Стиль». Г. Рітвельд один із перших докладно трансформував ідеологічні і художні константи П. Мондріана з двовимірної площини образотворчого мистецтва в тривимірний світ об’єктів дизайну та архітектурних споруд.

Біографії авторів

Наталія Сергіївна Вергунова , Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Сергій Віталійович Вергунов , Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Кандидат мистецтвознавства, доцент, професор

Олександр Миколайович Левадний , Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

Народний художник України, доцент, професор

Посилання

Borev, Yu. (2002). Estetika [Aesthetics]. Vysshaya shkola [in Russian].

Droste, M., & Bauhaus-Archiv. (1993). Bauhaus: 1919-1933. Taschen.

Drukker, J. W., Zhang, F., & Yi, X. (2019). Bauhaus & "De Stijl": The Influence of a Dutch Avant-Garde Movement on German Design. Zhuangshi: Chinese Journal of Design, 312(4), 66-71 [in Chinese].

Giedion, S. (1984). Prostranstvo, Vremya, Arkhitektura [Space, Time, Architecture] (M. V. Leonene & I. L. Chernya, Trans.; 3rded.). Stroiizdat [in Russian].

Holtzman, H., & James, M. S. (Eds.). (1993). The New Art – The New Life: The Collected Writings of Piet Mondrian. Da Capo Press.

Jaffe, H. (1983). De Stijl, 1917-1931: Visions of Utopia. Abbeville Press.

Kramer, В. (2004). In Search of the Lost Champions of the Olympic Art Contests. Journal of Olympic history, 12(2), 29-34.

Lebedeva, I. V. (2018). V Poiske Ravnovesiya: Pit Mondrian, Bas Yan Aderi Erika van Zon. K Stoletiyu Neoplastitsizma [In the Search for Equilibrium: Piet Mondrian, Bas Jan Ader and Erica van Zon. To the Centennial Anniversary of Neo- Plasticism]. Khudozhestvennaya Kul’tura [Art&Culture Studies], 1, 106-131 [in Russian].

Lemoine, S. (1987). Mondrian and De Stijl. Art Data.

Mawer,S. (2010, January 23). Theo van Doesburg: Forgotten Artist of the Avant Garde. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2010/jan/23/theo-van-doesburg-avant-garde-tate.

Mondrian, P. (2008). Plastic Art and Pure Plastic Art (Rev. ed. of 1945).Witten born Art Books.

Nedostupov, R. A. (2008). Neoplastitsizm kak Napravlenie Abstraktsionizma i Ego Vliyanie na Sovremennyi Dizain i Arkhitekturu [Neoplasticism as a Direction of Abstractionism and Its Influence on the Modern Design and Architecture]. Visnyk Kharkivskoi Derzhavnoi Akademii Dyzainu i Mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts],3, 94-106 [in Russian].

Overy, P. (1991). De Stijl. Thames & Hudson.

Seuphor, M. (1956). Piet Mondrian: Life and Work. H. N. Abrams.

Speaks, M., & Hadders, G. (1999). Mart Stam’s Trousers: Stories from behind the Scenes of Dutch Moral Modernism.010 Publishers.

White, M. (2003). De Stijl and Dutch Modernism. Manchester University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Вергунова , Н. С., Вергунов , С. В., & Левадний , О. М. (2021). НЕОПЛАСТИЦИЗМ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ПРОЄКТНО- ХУДОЖНЮ КУЛЬТУРУ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ: ПІТ МОНДРІАН І ТЕО ВАН ДУСБУРГ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 185–194. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235424

Номер

Розділ

ДИЗАЙН