НЕОПЛАСТИЦИЗМ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА ПРОЄКТНО- ХУДОЖНЮ КУЛЬТУРУ КІНЦЯ XX – ПОЧАТКУ XXI СТОЛІТТЯ: ПІТ МОНДРІАН І ТЕО ВАН ДУСБУРГ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235424Ключові слова:
неопластицизм; «Де Стиль»; мистецтво; дизайн; архітектураАнотація
Мета статті – з’ясувати стан наукової розробленості процесу формування та розвитку неопластицизму як художнього напряму в цілому та групи «Де Стиль» зокрема; осмислити основні віхи й переломні моменти неопластицизму, розглянути проєктну діяльність його представників кінця ХХ – початку ХХ ст. Методи дослідження. Застосовано історико-порівняльний метод, що сприяв виявленню передумов формування неопластицизму в Європі на початку XX ст.; історико-порівняльний метод використовувався у зв’язку з хронологічним методом, що дало змогу докладно розглянути основні історичні віхи мистецького спрямування неопластицизму в часовій послідовності; завдяки методу художньо-композиційного аналізу на основі художніх творів різних періодів життя П. Мондріана простежено розвиток неопластицизму. Наукова новизна роботи полягає в комплексному дослідженні джерел, що розкривають вплив неопластицизму на проєктно-художню культуру кінця XX – початку XXI ст.; висвітлено основні віхи й переломні моменти неопластицизму в розрізі проєктної діяльності його представників; представлено прояв його перших міждисциплінарних ознак, оскільки саме цей аспект є недостатньо розкритим в навчальній та професійній літературі з дизайну. Висновки. Естетика неопластицизму, що сформувалася на основі художніх та ідеологічних пошуків П. Мондріана, із самого початку знайшла відображення не тільки в образотворчому мистецтві, але й у графіці (Т. Дусбург), скульптурі (Ж. Вантонгерло), дизайні та архітектурі (Г. Рітвельд), що свідчить про набуття цим художнім напрямом перших міждисциплінарних ознак. Теоретичний внесок П. Мондріана в започаткування та функціювання неопластицизму є безперечним, проте саме активна діяльність Т. Дусбурга сприяла поширенню неопластичного мистецтва та забезпечувала цілісність і спільність представників творчої групи «Де Стиль». Г. Рітвельд один із перших докладно трансформував ідеологічні і художні константи П. Мондріана з двовимірної площини образотворчого мистецтва в тривимірний світ об’єктів дизайну та архітектурних споруд.
Посилання
Borev, Yu. (2002). Estetika [Aesthetics]. Vysshaya shkola [in Russian].
Droste, M., & Bauhaus-Archiv. (1993). Bauhaus: 1919-1933. Taschen.
Drukker, J. W., Zhang, F., & Yi, X. (2019). Bauhaus & "De Stijl": The Influence of a Dutch Avant-Garde Movement on German Design. Zhuangshi: Chinese Journal of Design, 312(4), 66-71 [in Chinese].
Giedion, S. (1984). Prostranstvo, Vremya, Arkhitektura [Space, Time, Architecture] (M. V. Leonene & I. L. Chernya, Trans.; 3rded.). Stroiizdat [in Russian].
Holtzman, H., & James, M. S. (Eds.). (1993). The New Art – The New Life: The Collected Writings of Piet Mondrian. Da Capo Press.
Jaffe, H. (1983). De Stijl, 1917-1931: Visions of Utopia. Abbeville Press.
Kramer, В. (2004). In Search of the Lost Champions of the Olympic Art Contests. Journal of Olympic history, 12(2), 29-34.
Lebedeva, I. V. (2018). V Poiske Ravnovesiya: Pit Mondrian, Bas Yan Aderi Erika van Zon. K Stoletiyu Neoplastitsizma [In the Search for Equilibrium: Piet Mondrian, Bas Jan Ader and Erica van Zon. To the Centennial Anniversary of Neo- Plasticism]. Khudozhestvennaya Kul’tura [Art&Culture Studies], 1, 106-131 [in Russian].
Lemoine, S. (1987). Mondrian and De Stijl. Art Data.
Mawer,S. (2010, January 23). Theo van Doesburg: Forgotten Artist of the Avant Garde. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2010/jan/23/theo-van-doesburg-avant-garde-tate.
Mondrian, P. (2008). Plastic Art and Pure Plastic Art (Rev. ed. of 1945).Witten born Art Books.
Nedostupov, R. A. (2008). Neoplastitsizm kak Napravlenie Abstraktsionizma i Ego Vliyanie na Sovremennyi Dizain i Arkhitekturu [Neoplasticism as a Direction of Abstractionism and Its Influence on the Modern Design and Architecture]. Visnyk Kharkivskoi Derzhavnoi Akademii Dyzainu i Mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts],3, 94-106 [in Russian].
Overy, P. (1991). De Stijl. Thames & Hudson.
Seuphor, M. (1956). Piet Mondrian: Life and Work. H. N. Abrams.
Speaks, M., & Hadders, G. (1999). Mart Stam’s Trousers: Stories from behind the Scenes of Dutch Moral Modernism.010 Publishers.
White, M. (2003). De Stijl and Dutch Modernism. Manchester University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вергунова Наталія Сергіївна, Вергунов Сергій Віталійович, Левадний Олександр Миколайович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.