СУЧАСНА СКУЛЬПТУРА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ОРГАНІЗАЦІЮ СУСПІЛЬНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

  • Олександр Петрович Цугорка Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ https://orcid.org/0000-0002-7742-2143
  • Анастасія Віталіївна Варивончик Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0002-4455-1109
  • Богдан Миколайович Мазур Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ https://orcid.org/0000-0002-6231-8941

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235436

Ключові слова:

мистецтво; сучасне образотворче мистецтво; скульптура; суспільний простір

Анотація

Мета статті – з’ясувати суть культурно-мистецького феномену сучасної скульптури та її вплив на суспільний простір України. Методологія дослідження визначається мистецтвознавчими методами (формальним, стилістичним, семіотичним), а також іконографічним та загальнонауковими теоретичними методами аналізу, синтезу й абстрагування, що дало змогу виявити візуально-естетичні якості сучасної скульптури та впливи соціального й політичного розвитку України на організацію сучасного мистецтва в суспільному просторі. Наукова новизна статті полягає у виявленні особливостей трансформації сучасної української скульптури, з’ясуванні її впливу на сучасне довкілля та суспільний розвиток України. Висновки. Встановлено, що українська скульптура є молодим мистецтвом, що зазнало зміну поколінь та естетичних поглядів, оскільки після розпаду СРСР та здобуттям Україною державної незалежності монументальна пропаганда значною мірою була зосереджена на потребі утвердження національної ідентичності. Сучасна скульптура як складний мистецький феномен має значний дослідницький потенціал, що привертає увагу дослідників різних галузей знань (культурологія, історія, релігія й ін.) і потребує фахового наукового опрацювання. Стрімкі урбанізаційні процеси і загальна демократизація українського суспільства вплинула на розвиток образотворчого мистецтва в цілому і на скульптуру зокрема. Для активного діалогу із соціумом сучасні скульптурні твори встановлюються у відкритому архітектурному просторі, що дає змогу суспільству переосмислювати традиційні форми та формувати нові концепції сприйняття. Сучасна скульптура, створюючи нові й модифікуючи наявні культурно-символічні образи населених пунктів, відіграє надзвичайно важливу роль у створенні ефекту автентичності урбаністичного простору, підсилює його культурний, мистецький та історичний сенс, є своєрідним ефективним засобом актуалізації культурної пам’яті.

Біографії авторів

Олександр Петрович Цугорка , Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ

Кандидат мистецтвознавства, професор, Заслужений діяч мистецтв України

Анастасія Віталіївна Варивончик, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, доцент

Богдан Миколайович Мазур , Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Київ

Народний художник України, доцент

Посилання

Chepelyk, O. (2009.). Suspilne Zamovlennia dlia Urbanistychnykh Prostoriv [Public Order for Urban Spaces]. Suchasni Problemy Doslidzhennia, Restavratsii ta Zberezhennia Kulturnoi Spadshchyny [Modern Problems of Research, Restoration and Preservation of Cultural Heritage], 6, 430-445 [in Ukrainian].

Filippov, A. F. (2008). Sotsiologiya Prostranstva [Sociology of Space]. Vladimir Dal [in Russian].

Lukin, S. Yu. (2020). Suspilno-Hromadskyi Aspekt Formuvannia Publichnykh Prostoriv [Socio-Public Aspect of the Formation of Public Spaces]. Teoriia ta Praktyka Derzhavnoho Upravlinnia [Theory and Practice of Public Administration], 2(69), 58-64 [in Ukrainian].

Mazur, B. (2020). Suchasne Mystetstvo yak Instrument Formuvannia Svidomosti Suspilstva [Contemporary Art as a Tool for Shaping the Consciousness of Society]. Mystetstvoznavchi Zapysky [Notes on Art Criticism], 37, 34-37. http://doi.org/10.32461/2226-2180.37.2020.221433 [in Ukrainian].

Shmelova, T. V. (2018). Mystetstvo Skulptury [The Art of Sculpture]. Zhytomyr Ivan Franko State University Publishing [in Ukrainian].

Sydor, V. (2017). Vid Spilnykh Vytokiv do Riznykh Vydoobraziv: Mistse Statuarnoi Skulptury v Systemi Landshaftnykh Kultovykh Obiektiv Khrystyianskoi Ukrainy [From Common Sources to Various Kinds of Images: the Place of Statue Sculpture in the System of Landscape Religious Objects of Christian Ukraine]. Aktualni Pytannia Humanitarnykh Nauk [Topical Issues of the Humanities], 17, 117-124 [in Ukrainian].

Tsuhorka, O. (2015). Vykorystannia Innovatsii u Mystetskykh Praktykakh Suchasnosti [The Use of Innovation in Contemporary Art Practices]. Visnyk Natsionalnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 4, 92-97 [in Ukrainian].

Turchak, L. (2007). Aktualni Pytannia Suchasnoho Obrazotvorchoho Mystetstva Ukrainy: Istoriohrafichni Aspekty [Current Issues of Contemporary Art of Ukraine: Historiographical Aspects]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy [Artistic culture. Topical issues], 4, 169-173 [in Ukrainian].

Yefimova, A. (2016). Suchasne Mystetstvo v Miskomu Prostori: Perspektyvy ta Shliakhy Rozvytku v Ukraini [Public Art: Prospects and Ways of Development in Ukraine]. Visnyk Lvivskoi Natsionalnoi Akademii Mystetstv [Bulletin of Lviv National Academy of Arts], 28, 143-152. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.51660 [in Ukrainian].

Zhulkevska, O. V., & Hryshchenko, M. V. (2012). Suspilnyi Prostir Mista yak Obiekt Sotsiolohichnoho Vyvchennia ta Empirychnyi Referent Sotsialnykh Zmin [Public Space of City as an Object of Sociological Investigation and Empirical Referent of Social Changes]. Sotsiolohichni Studii [Sociological Studios], 1, 61-66 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-25

Як цитувати

Цугорка , О. П., Варивончик, А. В., & Мазур , Б. М. (2021). СУЧАСНА СКУЛЬПТУРА ТА ЇЇ ВПЛИВ НА ОРГАНІЗАЦІЮ СУСПІЛЬНОГО ПРОСТОРУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (44), 221–226. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235436

Номер

Розділ

ДИЗАЙН