ХУДОЖНЯ МОВА КОНТЕМПОРАРІ ЯК ФОРМА ВІЗУАЛЬНОГО ЗАУМУ: ДО ПОСТАНОВКИ ПРОБЛЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247339Ключові слова:
контемпорарі, художня мова, візуальний заумАнотація
Мета — запропонувати розгляд візуальної та розумової природи проєктів контемпорарі як своєрідної форми візуального зауму. Методи: механізм проведення дослідження полягає у логіко-понятійному розкритті умов існування візуальних форм контемпорарі як творчих прийомів реалізації художником здорового глузду через «розумний зміст». Дослідження спирається на дедуктивно-індуктивний метод, орієнтоване на розв’язання протиріч та демонстрацію міждисциплінарного компаративного підходу до з’ясування природи досліджуваного явища. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в гуманітаристиці розгляд візуальної та розумової природи проєктів контемпорарі здійснено з погляду їхнього опредметнення у формі візуального зауму. Висновки. На підставі залучення результатів міждисциплінарних досліджень зі сфери історії красного письменства показано, що завдання художника та глядача, художника та мистецтвознавця протилежні, для їхнього розв’язання у кожного заготовлені власні методи, що за режимом використання не можуть збігтися в межах здорового глузду та формальної логіки. Особливо ситуація загострюється, щойно йдеться про твори нетрадиційного мистецтва останніх двох десятиліть. Виявлено, що явище контемпорарі встановилося у мистецтві «після» постмодерну, «слідом» за ним, тобто після затвердження точних методів у мистецтвознавстві. Звернення до проєктів контемпорарі як явищ мовного візуального зауму сприяє «прочитанню» проєкту (твору, об’єкту) більш-менш адекватно тому, що мав намір мовити художник. Звичайні мистецтвознавчі методи тлумачення візуальних референцій митця щодо проєктів контемпорарі мають залишитися у минулому, а пошук нових здійснюється на наших очах — з моніторингом явищ контемпорарі арт.
Посилання
Arvatov, B. (1923). Rechetvorchestvo (Po Povodu “Zaumnoi” Poezii) [Speeches (Concerning the “Abstruse” Poetry)]. LEF, 2, 79-91 [in Russian].
Bakhtin, M. M. (1986). Estetika Slovesnogo Tvorchestva [Aesthetics of Verbal Creativity] (2nd ed.). Iskusstvo [in Russian].
Balashova, O. (2013, October 29). Tiberii Silvashi: "V Kul’ture Preobladayut Razvlecheniya. My Zhdem, chto Nas Dolzhny Udivit’ i Porazit’" [Tiberii Silvashi: "The Culture is Dominated by Entertainment. We are Waiting for What Should Surprise and Amaze Us"]. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/society/2013/10/29/142081/ [in Russian].
Balashova, O. (2017, May 8). Tiberii Silvashi: "Barochnyi Mif, Mif Sotsrealizma i Raboty Molodykh Khudozhnikov Ob"Edinila Narrativnaya Funktsiya Kartiny" [Tiberii Silvashi: "The Baroque Myth, the Myth of Socialist Realism and the Works of Young Artists Were United by the Narrative Function of the Painting"]. Korydor. http://www.korydor.in.ua/ua/voices/tiberiy-silvashi-sednev.html [in Russian].
Baudouin de Courtenay, I. A. (1963). Izbrannye Trudy po Obshchemu Yazykoznaniyu [Selected Works on General Linguistics] (Vol. 2). USSR Academy of Sciences Publishing [in Russian].
Croce, B. (1920/2000). Estetika kak Nauka o Vyrazhenii i kak Obshchaya Lingvistika [Aesthetics as the Science of Expression and as General Linguistics] (V. Yakovenko, Trans.; Ch. 1). Intrada. (Original work published 1920) [in Russian].
Drofan, L. (2014). Deviatnadtsiate Hrudnia 1915 Roku: Odyn Den v Istorii [December 19, 1915: One Day in History] (A. O. Puchkov, Ed.). Feniks [in Ukrainian].
Gasparov, M. L. (1974). Sovremennyi Russkii Stikh: Metrika i Ritmika [Modern Russian Verse: Metrics and Rhythm]. Nauka [in Russian].
Gasparov, M. L. (2012). Filologiya kak Nravstvennost’: Stat’i, Interv’yu, Zametki [Philology as Morality: Articles, Interviews, Notes]. Fortuna EL [in Russian].
Gindin, S. I. (Comp.). (1985). Neizdannaya Rabota N. I. Zhinkina po Teorii Obraza [Unpublished Work of N. I. Zhinkin on the Theory of the Image]. Izvestiya Akademii Nauk SSSR. Seriya Literatury i Yazyka [Bulletin of the USSR Academy of Sciences. Literature and Language Series], 44(1), 72-82 [in Russian].
Ilf, I. A., & Petrov, E. P. (1961). Sobranie Sochinenii v 5 Tomakh [Collected Works in 5 Volumes] (Vol. 1). Gosudarstvennoe Izdatel'stvo Khudozhestvennoi Literatury [in Russian].
Imdahl, M. (2011). Opyt Drugogo Videniya: Stat’i ob Iskusstve X-XX Vekov [Experience of a Different Vision: Articles on Art of the 10th-20th Centuries] (A. Weisband, Trans.; 2nd ed.). Dukh і Lіtera [in Russian].
Kirichenko, E. I. (1973). Fedor Schechtel. Stroiizdat [in Russian].
Kovtun, E. F. (2014). Russkaya Futuristicheskaya Kniga [Russian Futuristic Book]. RIP-holding [in Russian].
Novikov, L. A. (1990). Stilistika Ornamental’noi Prozy Andreya Belogo [The Stylistics of Andrei Bely’s Ornamental Prose]. Nauka [in Russian].
Osgood, Ch., Suci, G., & Tannenbaum, P. (1972). Prilozhenie Metodiki Semanticheskogo Differentsiala k Issledovaniyam po Estetike i Smezhnym Problemam [Application of the Semantic Differential Methodology to Research on Aesthetics and Related Problems]. In Yu. M. Lotman & V. M. Petrov (Eds.), Semiotika i Iskusstvometriya: Sovremennye Zarubezhnye Issledovaniya [Semiotics and Art Metrics: Contemporary Foreign Studies] (V. S. Kamenskii, Trans.; pp. 278-297). Mir [in Russian].
Potebnya, A. A. (1989). Slovo i Mif [Word and Myth]. Pravda [in Russian].
Puchkov, A. A. (2019). Iskusstvoispytatel’skoe Promyshlenie o Kontemporari kak o Vide Znaniya (nad Estetikoi Gustava Shpeta) [Art Test Industry about Contemporary as a Form of Knowledge (over the Aesthetics of Gustav Shpet)]. In M. Yu. Savel’eva, T. D. Sukhodub, & G. E. Alyaev (Eds.), Filosofskoe Samoopredelenie Gustava Shpeta [Philosophical Self-Determination of Gustav Shpet] (pp. 220-268). Dmitry Burago Publishing House [in Russian].
Shapir, M. I. (1987). "Grammatika Poezii" i Ee Sozdateli: (Teoriya "Poeticheskogo Yazyka" G. O. Vinokura i R. O. Yakobsona) ["The Grammar of Poetry" and Its Creators: (The Theory of "Poetic Language" by G. O. Vinokur and R. O. Yakobson).]. Izvestiya Akademii Nauk SSSR. Seriya Literatury i Yazyka [Bulletin of the USSR Academy of Sciences. Literature and Language Series], 46(3), 221-236 [in Russian].
Shapir, M. I. (1990). Kommentarii [Comments]. In G. O. Vinokur, Filologicheskie Issledovaniya: Lingvistika i Poetika [Philological Studies: Linguistics and Poetics] (pp. 256-365). Nauka [in Russian].
Shklovskii, V. (1990). Gamburgskii Schet: Stat’i – Vospominaniya – Esse (1914–1933) [The Hamburg Account: Articles – Memories – Essays (1914–1933)]. Sovetskii Pisatel’ [in Russian].
Shpet, G. G. (2007). Iskusstvo kak Vid Znaniya: Izbrannye Trudy po Filosofii Kul’tury [Art as a Kind of Knowledge: Selected Works on the Philosophy of Culture]. Rossiiskaya Politicheskaya Entsiklopediya [in Russian].
Simmat, W. E. (1972). Semanticheskii Differentsial kak Instrument Iskusstvovedcheskogo Analiza [Semantic Differential as a Tool of Art History Analysis]. In Yu. M. Lotman & V. M. Petrov (Eds.), Semiotika i Iskusstvometriya: Sovremennye Zarubezhnye Issledovaniya [Semiotics and Art Metrics: Contemporary Foreign Studies] (L. A. Melamid, Trans.; pp. 298-325). Mir [in Russian].
Smirna, L. & Khamatov, V. (2016, June 1). Modernoe, Sovremennoe i Noveishee Iskusstvo: Popytka Osmysleniya
Ponyatii [Modern, Contemporary and Contemporary Art: an Attempt to Comprehend Concepts]. Art Ukraine. https://artukraine.com.ua/a/modernoe-sovremennoe-i-noveyshee-iskusstvo--popytka-osmysleniya-ponyatiy/#.YV8X-NVBzGg [in Russian].
Vinokur, G. O. (1990). Filologicheskie Issledovaniya: Lingvistika i Poetika [Philological Research: Linguistics and Poetics]. Nauka [in Russian].
Vygotsky, L. S. (1934). Myshlenie i Rech’: Psikhologicheskie Issledovaniya [Thinking and Speaking: Psychological Research]. Gossotsekgiz [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Пучков Андрій Олександрович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.